Ultimate treehouse deluxe edition

Laten we eens starten met eerst iets over de handleiding te vertellen. Op de eerste pagina's lezen we niets over het spelreglement. De uitgever beschrijft er hun doel om gezinnen het plezier van bordspellen te leren. Ze verdedigen de hobby als een hobby, ze toveren met een paar bekende gaming woordjes, en ze leren de mechanismen - om nog maar te zwijgen van het feit dat er zulke dingen zijn als mechanismen - bij naam. Het lettertype is groot, het artwork is fantastisch. De hele presentatie is een handreiking naar mensen die nog nooit een modern bordspel hebben gespeeld. Cool.

De opstelling is informeel en wordt min of meer gepresenteerd via tekstballonnen. Geen enkele voorkennis wordt als vanzelfsprekend beschouwd. Als je nog nooit een spel met resource management of tegels aanpuzzelen hebt gespeeld, zul je weten dat je dat hebt gedaan nadat je aan Ultimate Treehouse bent gaan zitten.

Het spelverloop wordt gedetailleerd beschreven - nog steeds in dat grote lettertype en aanmoedigende toon. Na de eindscore geeft een kaarten index nog meer details. De FAQ's op de achterkant behandelen eenvoudige zaken zoals wat te doen wanneer de stapels opraken en herhalen sommige van de regels om onmiskenbare duidelijkheid te creƫren.

Kortom, als je op zoek bent naar een spel voor een gezin dat letterlijk nog nooit een modern bordspel heeft gespeeld - vooral een gezin met kinderen in het lager onderwijs - is Ultimate Treehouse geschreven om dat eerste spel te zijn.

Er was toch wel een eerste wauw-gevoel toen ik de vilten spelersmatten in de doos vond. Ze zijn prachtig. De boom is levendig, en de vage achtergrond zorgt ervoor dat de hele presentatie van het synthetische rubber af spat. Van begin tot eind is het artwork zeer schattig. Terwijl spelers hun boomhutten bouwen, liggen de tegelkaarten precies over de boom, waardoor de kale schors wordt vervangen door de kenmerken van een boomhut. Het is een slim idee. De actie- en weerkaarten bevatten tonnen schattige beestjes. Zelfs de grondstoftokens zien er mooi uit. Ze hebben geen enkel detail gemist in de esthetische sfeer.

Elke ronde presenteert een weerkaart een conditie die het gemakkelijker of moeilijker kan maken om de boomhut te bouwen. Op hun beurt trekken spelers een kaart, spelen een kaart, en vervolgens, indien mogelijk, bouwen ze zoveel mogelijk elementen van de boomhut. Drie elementen (vloer, muren, dak) vormen de kernstructuur en geven een kleine bonus bij voltooiing. De andere zijn een mix van eenmalige tegels en oplopende tegels die meer waard zijn naarmate je er meer van bouwt. Elke tegel heeft een toegewezen locatie.

De actiekaarten bevatten wat lichte tegenwerking en kansen voor het verwerven van grondstoffen. Sommige kaarten geven speciale bouwvoorwaarden en andere bestrijden de weersbeperkingen. Het spel gaat door in rondes totdat de stapel met weerkaarten op is.

Vier bouwelementen zijn zichtbaar op de markt. Om ze te bouwen heb je bepaalde grondstoffen nodig. Dus je krijgt de grondstoffen die je kaarten toestaan en je bouwt het voorwerp dat je kunt bouwen op de enige plaats waar het is toegestaan. De grondstofkaarten leveren twee tot vier grondstoffen op, waardoor de kaarten die andere spelers tegenwerken hooguit een beetje verleidelijk zijn; meer als laatste redmiddelen omdat het gebruik ervan in plaats van de traditionele manier van verzamelen je in grotere problemen zal brengen dan het slachtoffer van je diefstal.

Al bij al is dit een zeer fraai en leuk spel voor de jongere en iets minder jongere kinderen. Volwassenen gaan snel merken dat het puzzel-element niet echt 'puzzelen' is, aangezien je alles op voorgedrukte plaatsten moet leggen. Maar ik kan perfect voorstellen dat de jongsten hier weg van gaan zijn.

Dit spel is geschonken door Fat Brain Toy Company en is vanaf april te spelen bij Het Geel Pionneke.


Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : vanaf 8 jaar
Speelduur : 45 - 60 minuten

Reacties

Populaire posts