Bellum Magica


In de gezichtsuitdrukking van de magische wezens op de doos van Bellum Magica vallen hun snode plannen af te lezen, en dat is inderdaad waar Bellum Magica ('De Magische Oorlog') om draait: elke speler neemt de rol op van een boosaardige heer, die magische wezens voor zijn kar probeert de spannen om de omgeving te verkennen of middelen in te zamelen. Andere komen terecht in het leger, om een zo sterk mogelijke aanvalslinie te creëren, en zo de koninkrijken van de mensen en de andere spelers binnen te vallen. Verzamel schatkisten en breidt je rijkdom uit: de meest welgestelde boosaardige heer wint deze magische oorlog, en het spel !


Elke speler start het spel met zijn eigen kasteelspelbordje, verder worden alle fiches (bonus en middelen), tokens en de dobbelsteen binnen handbereik gelegd. De wezenskaarten (de blauwe Boosaardige Wezens en de groene Zeer Boosaardige Wezens) worden per kleur geschud en op twee trekstapels gelegd (de bovenste twee kaarten worden opengelegd). Het koninkrijk  van de mensen, eveneens in het midden van de tafel, bestaat uit een aantal (afhankelijk van het aantal spelers) boerderij-, dorp- en stadskaarten.   


De koboldkaarten worden geschud, en elke speler krijgt twee kobolden. Elke koboldkaart heeft een aantal 'verkenningsvaardigheden' (vlees) en een aantal 'aanvalsvaardigheden' (zwaarden). Beiden dienen, naar keuze, aan een kant achter de kasteelkaart geschoven worden: via de linkerkant wordt het verkennerskorps versterkt, de rechterkant verstevigt de aanvalskracht. Hierna kan de strijd beginnen: elke spelronde stelt één dag voor, waarbinnen verschillende acties (in volgorde) dienen uitgevoerd te worden. 


Als eerste duidt de startspeler (de kapitein) de 'actieve' bende aan door te dobbelen: het aantal ogen geeft aan met welke kasteeleigenschappen de spelers die dag (ronde) rekening moeten houden. Al valt ook deze 'toevallige' keuze een beetje te manipuleren. Elke heer kan, door een ton-token in te wisselen, de kapitein verplichten de worp te hernemen. Zelf kan de kapitein ook opnieuw dobbelen, door het inzetten van een verwarringsbetovering. 


Nu bepaald is welke bende in actie komt worden de middelen verzameld (de voedseltokens uit de voorraad overeenkomstig met de afgebeelde hoeveelheden in het kasteel). Verzamelde tokens (en later in het spel, schatkisten -het aantal, niet de waarde ervan- dienen steeds zichtbaar te zijn voor alle spelers). Als het roven van de voorraad beëindigd worden de verkenners teruggeroepen naar het kasteel (hierbij geeft de linkerkant van het kasteelbord aan hoeveel schatkisten de verkenners meebrachten). De speler met het hoogste aantal schatkaarten verdient een metalen kist als beloning.
 

Tijd om de rechterkant van het kasteel te activeren : roep het leger op en trek ten aanval ! Plaats van de strijd is ofwel het koninkrijk van de mensen, of een kasteel van een andere speler. De kaarten waaruit het mensenkoninkrijk bestaat geven aan hoeveel aanvalskracht nodig is om de locatie te veroveren. Overschrijdt het aantal zwaarden de waarde van de verdedigingscapaciteit (grijze schild) van de kaart, dan is deze plaats veroverd en verdwijnt de kaart uit het spel. De aanvallende speler krijgt de buit die onderaan op de kaart is weergegeven. Sommige locaties zijn extra beveiligd (roze schild) en zijn enkel door de extra inzet van magische zwaarden te veroveren.
 

Verkiest de speler om het kasteel van een andere speler aan te vallen ? Dan blijven dezelfde aanvalsregels gelden. De verdedigingscapaciteit van het kasteel is gelijk aan de som van de schilden geprint op het kasteel en de eraan toegevoegde schildtokens. Bezit je leger en of meerdere dieven (boevenmasker) ? Dan roof je één of meerdere schatkisten uit het aangevallen kasteel. Het getroffen kasteel mag zijn defensie versterken met een verdedigingsschild (waarde 1).
 

Door verworven voedsel- en tekentokens in te zetten kan je bende en of leger uitbreiden met een boosaardig wezen (kost van twee voedingstokens) of een nog gevaarlijker zeer boosaardig wezen (kost van 1 teken- en vier voedingstokens of drie teken-tokens). Aangeworven wezens verdwijnen net als kobolden achter de linker- of rechterkant van het kasteel zodat slechts één van hun eigenschappen ingezet kan worden. De aanschaf van sommige wezens levert eveneens een bonusfiche op, waardoor je o.a. de verdedigingscapaciteit van je kasteel kan upgraden.
 

De dag eindigt door de weggespeelde (aangevallen) plaatskaarten van het mensenkoninkrijk te vervangen door de onderliggende plaatskaarten. Een volgende spelronde begint. Het spel loopt door tot één speler, na de aanvalsfase, minstens tien schatkisten bezit. Het spel eindigt hierna onmiddellijk, en alle spelers tellen de waarden van hun schatkisten op. De rijkste boosaardige heer wint deze magische oorlog ! 

Bellum magica is een mooi uitgevoerd spel met een leuk spelmechanisme: verdeel je kobolden en wezens wijs over de linker- en rechterkant en probeer zoveel mogelijk succes te oogsten. De puur tactische spelers vinden de grote toevalligheidsfactor waarschijnlijk een minpuntje, aangezien het succes van verkenners en het leger afhangt van welke gedobbelde bende er op tocht mag vertrekken. Maar laat dat de pret niet bederven, Bellum Magica is een ideaal familiespel en een mooi opstapje voor spelers vanaf tien jaar naar de puur tactische spellen. Ook de leuke, houten, voedings- en tekentokens zijn een meerwaarde. Altijd leuk om een doos te openen waarvan de inhoud niet uitsluitend uit karton bestaat ! 

Dit spel werd geschonken door Blue Orange en kan vanaf februari gespeeld worden bij Het Geel Pionneke.

Leden van Het Geel Pionneke kunnen dit spel kopen bij Lotana met een korting van 10%.

Aantal spelers: 2 - 5

Leeftijd: vanaf 10 jaar

Speelduur: 15 - 30 minuten

Reacties

Populaire posts