Zapotec

Zapotec speelt zich af in de pre-Colombiaanse tijd, en is een beschaving die het goed deed in de vallei van Oaxaca in Meso-Amerika, nu gekend als Mexico. Archeologische vondsten tonen aan dat ze minstens 2500 jaar geleden al bestonden. Monte Alban is zo één van de oude steden waar er nog restanten van een ver verleden werd gevonden.

In dit spel gaan de spelers tempels bouwen, maïsvelden bewerken en dorpen plaatsen in de 3 valleien die de stad omringen. Dit doen ze met het doel om grondstoffen te verzamelen die ze nodig hebben om de piramides te bouwen, maar ook om offers te brengen aan de goden en om rituelen uit te voeren.

Elke ronde gaan de spelers een handkaart kiezen die ze gedekt spelen. Onderaan die kaart staat een getal, en hoe lager dat getal, des te eerder je in de ronde aan de beurt zult komen. Bovenaan de kaart staat een grondstof, die mag je uit de voorraad nemen. Nu mogen de spelers hun acties beurtelings uitvoeren. De kaart die je net speelde bestaat uit een ondergrond, of een god, of een type van dorp. Die kaart geeft deze ronde aan op welke plaats je huisjes kunt bouwen.


Speelde je dus een kaart met een blauwe god, mag je in heel de vallei van de blauwe god gebouwen oprichten. Speelde je een grijze stenen kaart, mag je overal op het spelbord huisjes oprichten op voorwaarde dat ze op een grijze ondergrond gezet worden. De huisjes bouwen kosten je een 2-tal grondstoffen, die bestaan uit hout, leem of steen. Eenmaal je een huis gebouwd hebt, mag je de tegel op de overeenkomstige plaats van het spelbord nemen en op je persoonlijk spelbord plaatsen. Hierop vinden we een raster van 3 op 3 plaatsen. Kies hier goed waar je de tegel legt, want voor elke volgende ronde kan je hierdoor extra grondstoffen verkrijgen. Heb je 3 tegels op de kolom van de baksteen liggen, en kies je later een kaart van je hand met een baksteen op, krijg je alle grondstoffen die op de 3 tegels afgebeeld staan.

Behalve huisjes bouwen kan je ook offers brengen om te stijgen op een spoor. Hiervoor zal je een priester moeten inzetten en maïs. Een priester of maïs kan je op verschillende plaatsen als soort van grondstof verzamelen. Voor elke maïs die je afgeeft in deze actie, mag je een vakje verder op het spoor. Daar vallen allerlei punten en extra grondstoffen te verdienen, en op het einde van het spel krijgt de speler die er het verste op staat nog heel wat punten.

Kies je echter om geen huis te bouwen of te gaan offeren, kan je grondstoffen spenderen om aan een piramide te bouwen. Bij het starten van de bouw aan een piramide, mag je een tegel die open ligt op het spelbord, naast de piramide plaatsen. Die tegel toont aan welke huisjes een extra punt gaan scoren op het einde van het spel. Is een piramide volledig afgewerkt, krijgen de bouwers 5 punten voor elke sectie die ze gebouwd hebben.


Op het einde van de beurt, gaat de gespeelde handkaart naar een rij met open kaarten. Daaruit kiest die speler een nieuwe kaart om op hand te nemen. Als de volgende speler klaar is met zijn beurt, mag die zijn kaart daar ook in plaatsen, en een nieuwe kaart kiezen om op hand te nemen. Hij mag enkel niet de kaart van de vorige spelers nemen. Uiteindelijk zal er 1 ongekozen kaart overblijven in die rij. Die krijgt een speciale plaats op het spelbord, en zal aanduiden welke gebied (god - ondergrond - gebouwtype) extra punten gaat scoren in de volgende ronde.


Naast het spelborden bevinden zich kaarten waar rituelen op kunnen uitgevoerd worden. Dat kost je geld en grondstoffen, en daarna mag je een schijfje van je spelerskleur erop plaatsen. Dit kan ervoor zorgen dat je extra punten op het einde van het spel gaat scoren. Bijvoorbeeld zet een gebouw op elke soort van ondergrond bij één bepaalde god. Het spel gaat 5 rondes verder, en uiteindelijk scoren de spelers punten voor de piramides, hun positie op het spoor en voor de ritueel kaarten.

Dit spel is geschonken door Board&Dice en is vanaf maart te spelen bij Het Geel Pionneke.


Aantal spelers : 1 - 4
Leeftijd : vanaf 12 jaar
Speelduur : 60 - 75 minuten

Reacties

Populaire posts