DiceWar: Light of Dragons


Een spel met dobbelstenen dat geen geluk kent. Onmogelijk? Suncore Games laat zien dat het wel degelijk mogelijk is met het spel DiceWar: Light of Dragons.

Na het lezen van de regels doet DiceWar enigszins denken aan schaken. Je speelt met verschillende stukken die elk een andere kracht hebben. Als de startspeler is bepaald, dan plaatsen de spelers dobbelstenen op de onderste rij van het speelbord. De gezamenlijke waarde van de dobbelstenen dient exact 10 te zijn. De speler die aan de beurt is mag één actie doen. Deze acties kunnen zijn: 

  • Bewegen. De speler kiest een van zijn karakters en beweegt deze één plaats horizontaal of verticaal op het spelbord. Uitzondering hierop zijn de Ghost die twee plaatsen in één richting mogen bewegen en de Fire Basilisk die één plaats diagonaal beweegt.
  • Aanvallen. De speler kiest een van zijn karakters en valt daarmee een karakter van de tegenstander aan die hij kan bereiken middels een beweging. Een aanval op een karakter is enkel mogelijk indien deze verslagen kan worden. Harakiri plegen is niet mogelijk in dit spel. Een karakter kan een ander karakter verslaan dat een lagere waarde heeft dan het karakter zelf. Uitzondering hierop is de Light Dragon (waarde 6) die wordt verslagen door een Dragon Warrior (waarde 3). Een speler krijgt het aantal punten dat op het verslagen karakter vermeld staat.
  • Opwaarderen. Een karakter kan één stap worden opgewaardeerd. Een Soul (waarde 1), wordt na het opwaarderen een Ghost (waarde 2).
  • Toverspreuk gebruiken. Sommige karakters kunnen gebruik maken van een toverspreuk. Zo kan een Dragon Warrior (waarde 3) zich opsplitsen in 3 Souls (waarde 1). Indien een speler gebruikt maakt van een toverspreuk, dient hij wel voldoende dobbelstenen in zijn reservepool te hebben liggen.
  • Speciale eigenschap gebruiken. Sommige karakters hebben een speciale eigenschap die ze kunnen gebruiken. Het gebruik van een speciale eigenschap is een aanvulling op de juist gespeelde actie. Zo kan een Fire Basilisk na een succesvolle aanval nog een keer aanvallen of bewegen.
De speler die als eerste 10 punten weet te behalen wint het spel. 

Het mag inmiddels duidelijk zijn dat DiceWar: Light of Dragons een tactisch spel is waarbij tactisch gerust met een hoofdletter T geschreven mag worden. Hoewel op de doos een speelduu van 15 tot 30 minuten staat aangegeven, zal een potje met twee personen van min of meer gelijk niveau vaak langer duren. 

Aantal spelers: 2
Leeftijd: Vanaf 12 jaar
Speelduur: 15-30 minuten

Dit spel is binnenkort te spelen bij Het Geel Pionneke

Dit spel is geschonken door Suncore Games


Reacties

Populaire posts