Tabannusi: Builders of Ur
De setting van deze Tabannusi: builders of Ur is in het oude Mesopotamiƫ, toen Ur nog een kustregio was. De spelers gaan mee helpen bouwen aan deze grote stad van weleer, gaan de districten uitbreiden en richten zelfstandig machtige gebouwen op.
Het spelbord is overweldigend en toont de stad Ur. Het complete bord is opgedeeld in 5 verschillende regio's, en elke regio heeft een aangemeerd bootje met daarin zijn eigen kleur van 5 dobbelstenen. Tussen de 5 verschillende regio's onderscheiden we de 3 districten met gebouwen, 1 tempel regio en 1 haven regio.
Elke beurt zal je werkmannetje geactiveerd worden. Het zijn eigenlijk 2 werkmannetjes: een groot en een klein. Het grote zal aanduiden welke regio geactiveerd gaat worden in je beurt, en verhuisd dan naar een nieuwe regio voor je volgende beurt. Welke dat gaat zijn, is afhankelijk van de dobbelsteen die je gaat nemen in het district dat momenteel actief is. Het kleine mannetje blijft achter in het actieve district, en daarmee kan je de acties uitvoeren. Na de acties reist het kleine mannetje het grote achterna.
De dobbelsteen die je genomen hebt in het actieve district, komt bij je persoonlijke voorraad te liggen. Die kan je als grondstof gebruiken bij je komende acties. Nu heb je de mogelijkheid om 2 acties uit te voeren in eender welke volgorde. Welke de mogelijke acties zijn, staan bovenaan het district afgebeeld. Zo kan je je invloed in een district uitbreiden, door bouwgronden te plaatsen op dat district. Om aan te duiden dat dit jouw bouwgrond is, komt er een rond schijfje van je kleur op te liggen. Deze ronde schijfjes zijn grondstoffen die je elders kan verdienen, ze zijn dus niet onbeperkt. Eenmaal een bouwgrond op een district voorzien is, kan je er een gebouw opzetten. Dat doe je met de plastic houders die in 3 kleuren komen : bruin, wit en geel.
Die gebouwen komen van je persoonlijk spelbord. Stond er een grondstof afgebeeld onder het huisje dat je weg nam, mag je die uit de voorraad nemen. Naast bouwgronden en gebouwen kan je ook water en grasland plaatsen, het liefst naast je gebouw. Een water leg je altijd naast een ander water, en bovenop water mag je een grasland tegel leggen. Graslanden naast je gebouwen zullen je tijdens de puntentelling extra punten opleveren.
In het haven district gaat het er anders aan toe. Daar kan je schepen krijgen door er gebouwen naast te bouwen. Die leveren je blijvende voordelen op, maar eveneens extra punten bij de punten tellingen. Op het tempel district is het zaak van met je 3 schijfjes zo hoog mogelijk te geraken. Telkens je laagste schijfje een vakje opschuift, kan je de grondstof nemen die daarmee overeen komt.
Al deze acties kosten je grondstoffen, die je via verzamelde dobbelstenen of definitieve grondstoffen op je persoonlijk spelbord kan betalen. Goud, die je op diverse plaatsen bijeen kunt sprokkelen, kan je gebruiken als joker.
Een puntentelling zal telkens plaatsvinden zodra een speler in een regio de laatste dobbelsteen neemt. Die regio zal dan gescoord worden, en daarna komen alle dobbelstenen - na ze te dobbelen - terug in het overeenkomstig bootje. Hadden de spelers nog dobbelstenen in die kleur bij hun liggen als grondstof, dat is dan pech, want alles moet terug in het bootje. Gelukkig mogen die spelers als compensatie een vakje hoger op het tempel spoor daarvoor.
Punten scoor je voornamelijk door het aantal huizen dat je in het scorende district hebt staan te vermenigvuldigen met de hoogte op het tempelspoor voor die bepaalde kleur. Een huis dat bestaat uit 3 bouwgronden, en dat is trouwens de maximale grootte, met grenzend 2 graslanden, is 5 punten waard. Stond je dan nog eens op dat tempelspoor op 3, scoor je in totaal 15 punten. Hier en daar op het spelbord zijn alternatieve manieren voorzien om punten te scoren.
Helemaal op het einde van het spel kunnen de spelers nog extra punten verdienen door te voldoen aan hun geheime opdracht, die ze in het begin van het spel gekregen hebben. Een voorbeeld van een geheime opdracht is om 3 huisjes in district 1 te bouwen, en 2 huisjes in district 2. Op het spelbord vinden we 2 gemeenschappelijke opdrachten open liggen. Hier valt eveneens punten mee te verdienen als je het snelste hier aan voldoet.
Tabannusi is geen spel voor watjes. De regels zijn niet eenvoudig, en nemen tijd in beslag om te lezen en toe te lichten. Tijdens het spelen werd regelmatig naar de handleiding gegrepen om dingen op te zoeken. De dobbelstenen in het spel geven randomisatie en maken het voor echte planners moeilijk om vooruit te plannen, maar gelukkig is dat voor elke speler van toepassing. De interactie tussen spelers is best hoog: spelers kunnen net die ene dobbelsteen voor je neus weg graaien, of een puntentelling - te vroeg in jouw ogen - veroorzaken, maar ook als je weet dat in de districten bepaalde bouwregels gelden.
Dit spel is geschonken door Board & Dice en is vanaf februari te spelen bij Het Geel Pionneke.
Tabannusi: Builders of Ur is te koop bij spelmagazijn.be met 10% korting voor de leden.
Aantal spelers : 1 - 4
Leeftijd : vanaf 14 jaar
Speelduur : 120 minuten
Reacties
Een reactie posten