Die Zukunft von Camelot
Camelot bereidt zich voor om op zoek te gaan naar de Heilige Graal. Koning Arthur en zijn naaste vertrouweling Merlijn hebben een plan bedacht om de krachten van ridderschap en magie te combineren. Ze sturen teams die bestaan uit Ridders van de ronde tafel en van Merlijn's leerlingen op pad om samen de verschillende uitdagingen aan te gaan.
Het maakt niet uit waar de strijd zich afspeelt, of dit nu in Camelot is, op het platteland of een ouderwets steekspel op een afgelegen locatie, ze zullen samen moeten werken om succesvol te kunnen zijn. en als ze goed hun best doen lukt het ze misschien om met de Heilig Graal huiswaarts te keren en deze te overhandigen aan de koning.
Het spel verloopt over 7 identieke rondes. Maar voordat er een ronde gestart kan worden, zal er een korte voorbereiding plaats moeten vinden. Als eerste maak je het speelveld speelklaar. Kies voor de A of voor de B zijde om de tegels in elkaar te schuiven. (De A-zijde lijkt wat logischer in elkaar te zitten). Leg de tegel achterland klaar met daarop de heilige graal tegels. De 49 missiekaarten worden gesorteerd naar aantal ridders afgebeeld op de achterzijde. De missiekaarten met daarop een sleutel zijn alleen nodig in een spel met vijf spelers. Vervolgens kiezen alle spelers een kleur, en in een twee -speler spel kiezen beiden spelers twee kleuren ieder. De spelers krijgen een zichtscherm om daar hun speelfiguren achter te kunnen plaatsen. Elke speler ontvangt ook een magiër. De heldenkaarten zijn voor het eerste spel niet nodig. Wanneer je het spel al eens gespeeld hebt, kun je deze variant toevoegen. Schud de magiër kaarten van de kleuren spelers die meedoen en draai de bovenste kaart open. Deze zijn nodig om de beurtvolgorde te bepalen. Al het overige spelmateriaal kan voor nu terug in de doos en is enkel nodig voor de varianten.
Iedere ronde bestaat uit 5 fasen:
- Draai van de ridderkaart 3 er één open, van de ridderkaart 2 twee stuks en van de ridderkaart 1 drie kaarten.
- Ridder op pad sturen. Iedere speler bepaalt in het geheim hoeveel ridders hij deze beurt in wil zetten. Deze worden verdekt in de hand gehouden.
- De magiër mag nu aangeven hoeveel ridders hij denkt dat alle spelers in totaal ingezet hebben. Wie hierbij juist gegokt heeft, heeft een voordeel bij de spelersvolgorde en heeft straks de eerste keuze bij het kiezen van de missies.
- Missie vervullen. Je mag een missiekaart kiezen die overeenkomt met het aantal ridders dat je op pad gestuurd hebt. Op de meeste velden kun je ook een bonus vergaren.
- De vijfde stap is het einde van de ronde. Leg hierbij alle overgebleven missiekaarten af en start een nieuwe ronde.
Deze bovengenoemde stappen worden in totaal zeven keer herhaald, Bij de eindtelling worden alle gebieden afzonderlijk geteld. Begin hierbij bij de rode kamer. Voorts krijg je nog punten voor de
verzamelde magiër tegels, voor iedere ridder die nog achtergebleven is achter je zichtscherm ontvang je nog één punt en voor de verzamelde Heilige Graal tegels. Let erop dat degene die verkwistend
is geweest met zijn ridders en er geen meer achter zijn scherm heeft, negen strafpunten ontvangt.
Wie op het einde de meeste punten heeft wint dit fraaie familiespel.
Het spel is minder geschikt voor twee spelers. In een twee-speler variant hebben beide spelers de beschikking over twee kleuren waarmee zij de strijd aanbinden. De zwakste kleur wint op het einde.Die Zukunft van Camelot is een spel dat het beste tot zijn recht komt met 3 tot 5 spelers.
Aantal spelers: 2-5
Leeftijd: Vanaf 10 jaar
Speelduur: 45 minuten
Dit spel is binnenkort te spelen bij Het Geel Pionneke
Legend Raiders is geschonken door Schmidt Spiele
Reacties
Een reactie posten