Saboteur the dark cave

Een iets of wat kaart-of-bordspel liefhebber heeft zeker en vast het spel Saboteur al eens gespeeld. Saboteur, en de verschillende varianten erop, zijn van de hand van de Belgische Frederic Moyersoen.
Wij waren benieuwd hoe donker deze grot was.


De dwergen en saboteurs bevinden zich weer in een goudmijn, maar deze keer is de mijn aan het instorten. Tijd dus om te ontsnappen. Dat loopt niet zomaar van een leien dakje: spinnenwebben, monsters en saboteurs maken het de dwergen er niet eenvoudig op om de uitgang te vinden. Anders dan bij de originele saboteur, is dat men hier in teams werkt. Wij speelden het spel met 4, en elke speler krijg in het geheim een identiteit. Oftewel zit je in het gele team, oftewel in het blauwe team. Het team dat met het meeste goud uit de grot geraakt zijn de winnaars.

Er komen 4 uitgangskaarten in het geheim op de 4 hoeken van het speelveld te liggen. Slechts 1 van deze kaart heeft de echte uitgang. In het midden komt de startkaart van het doolhof te liggen. Elke speler kiest een karakter, en deze komt op de startkaart te liggen. De spelers starten elk met 3 goud.

De kaarten bestaan net zoals bij de gewone saboteur uit doolhofkaarten en actiekaarten, maar hier zijn de kaarten opgedeeld in 3 fases. Bij het schudden van de kaarten komt fase 1 bovenaan de stapel, daaronder fase 2 en fase 3 kaarten. Bovendien zit er een nieuw soort kaart in dit spel : monsters en spinnenwebben.

Speel je als actie een monsterkaart, zie je welke van de 3 monsters er op die kaart staan. Dat monster komt tevoorschijn in 1 van de paarse gaten die je in het doolhof kunt vinden. Het monster mag een aantal stappen zetten, en elke dwerg (of saboteur) dat het monster tegen komt, zal een nadeel ondervinden. Zo kan het dat je goud moet afgeven, dat je de volgende beurt moet overslaan, of dat je een handkaart moet laten trekken. Gelukkig zijn er nog gevechtskaarten waardoor je het effect van een monster kunt teniet doen. Het monster verdwijnt vanzelf nadat het een hele ronde aanwezig was.

Niet onbelangrijk, er is een actiekaart die je toelaat om te gaan kijken waar de uitgang is, of tot welk team één van je medespelers behoort. Het zijn namelijk de spelers van het andere team de je wilt bestoken met monsters of lastig wilt vallen met spinnenwebben.


Spinnenwebben speel je als actie, en daarmee kan je tijdelijk een doorgang blokkeren. Op het spinnenweb staat het getal 1 of 2. Als de plaatser van het web terug aan beurt komt, gaat het web van 1 weg, of wordt het web van 2 omgedraaid zodat hierop een 1 verschijnt. Die zal dan nog een extra ronde blijven liggen.

Bepaalde doolhof kaarten hebben ook nieuwe eigenschappen. Zo kan het dat je goud of een handkaart moet afgeven als je bepaalde tunnels passeert. Ladders zorgen ervoor dat je van een plaats met 1 ladder naar een plaats met een andere ladder kunt bewegen. In goudmijnen zal de eerste dwerg die er geraakt, het goud mogen oprapen. Dit is de manier om meer punten proberen te scoren dan het andere team.
Na elke beurt mogen de spelers namelijk 3 stappen bewegen, wat overeenkomt met 3 kaarten. Maar de fase 2 kaarten zijn opgesplitst in 2 delen, en de fase 3 kaarten in 3 delen. Daar is telkens een extra stap nodig om erover te bewegen. Wil je graag sneller bewegen, dan kan je best veel 'extra stap' kaarten uitspelen.

Zodra een speler de mijn verlaten heeft, mag hij nog wel kaarten blijven spelen, maar extra goud zal hij niet meer kunnen verdienen. Misschien kan hij via monsters of via webben het andere team verhinderen om tijdig buiten te geraken, want eenmaal je kaarten op zijn, is het spel over.

Dit spel is geschonken door Amigo Spiele en is vanaf februari te spelen bij Het Geel Pionneke.
Saboteur de donkere grot is te koop bij spelmagazijn.be met 10% korting voor de leden.


Aantal spelers : 2 - 8
Leeftijd : vanaf 10 jaar
Speelduur : 45 minuten

Reacties

Populaire posts