Tiwanaku

Het wordt gezegd dat Wiraqocha de zon en de pre-Colombiaanse stammen van de Andes gemaakt heeft. Onder zijn leiderschap werden de machtige Inca's getraind, die één zijn met de natuur. Zij vereerden Pachamama, Moeder Aarde, de basis van alle levende dingen op Aarde.

Oorspronkelijk was de titel van dit spel Pachamama, maar nu heet het dus Tiwanaku. In dit spel ga je een stam begeleiden om ongekende terreinen te ontdekken met als doel die landen te cultiveren. Aan u de opdracht om de gebieden te gaan ontdekken. Denk eraan dat dit een wedstrijd is tegen je medespelers. Je zult risico's, intuïtie en deductie goed moeten combineren met een uitstekend gevoel voor timing om als winnaar uit de bus te komen.

De 2 spelborden komen in het midden te liggen. Het eerste spelbord bevat slechts 5 tegels, de rest moet nog ontdekt worden. Het ander spelbord bevat een voorraad aan tegels om te plaatsen. Daar staan ook voor elke speler schijfjes op de 4 verschillende tegel sporen. 

In een toch wel complexe draaischijf komt- zonder naar de inhoud te kijken - één van de vele schijfjes te zitten. Elke speler neemt een schermpje en zet zijn score pion op 10. De startspeler neemt 1 van zijn 5 beschikbare mannetjes en plaatst deze op het spelbord om gebieden te gaan ontdekken. Je mag van de zijkant het spelbord betreden. Op een leeg vak blijf je staan met je mannetje. Op een vak met een tegel zonder gewas moet je ook halt houden. Enkel op tegels met gewassen mag je verder bewegen. Je mannetje verplaatsen doorheen andere spelers hun mannetje is niet toegestaan.

Eenmaal op een vakje belandt, zie je met welke 2 symbolen dit overeenkomt op het spelbord. Diezelfde symbool moet je op de draaischijf instellen. Daarna mag je het linkervenster openen, waarop komt te staan welk soort terrein je ontdekt hebt. Je neemt een tegel van die terreinsoort, en legt die op het vakje dat je ontdekt hebt. Op het andere spelbord schuif je je token een plaatsje hoger. Je scoort nu punten gelijk aan het aantal tokens die je al op deze lijn had staan. Het is dus een kwestie van gelijkmatig terreinen ontdekken om veel punten te scoren. Daarna mag de volgende speler hetzelfde doen.

Het gebied dat je gaat vormen op het speelbord, bestaat uit terreinen die tussen 1 en 5 tegels groot zijn. Dezelfde terreinen zullen nooit aan mekaar grenzen.  Op sommige tegels liggen bij de start al gewassen, die een getal tussen 1 en 5 hebben. Een terrein van grootte 3 zal op elke tegel een gewas met waarde 1,2 en 3 hebben. Ook gewassen met eenzelfde waarde mogen nooit aan mekaar grenzen. Met deze regels in het achterhoofd, is het aan de spelers om te gokken - of gewoon te berekenen aan de hand van deductie - welk gewas er op welk terrein ligt. Kies je er voor om geen enkel van je 5 mannetjes te bewegen, mag je een gokje wagen welke gewassen er op je huidige posities liggen. Gok je dat er een gewas van waarde 4 ligt, en is dat juist, scoor je 4 punten en krijg je een jeton van die waarde. Is je gok fout en lag er een gewas met waarde 2, krijg je 2 strafpunten en geen jeton. Het is wederom de schijf die zal bepalen of je gok correct is of niet. Ditmaal zal je het rechter venster moeten openen om dat te weten komen.

Je mag voor al je mannetjes een gokje wagen, maar dit is niet verplicht. Voorwaarde is ook dat ze op een terreintegel staan zonder gewas. Zodra je een aantal unieke jetons van juiste gokken verzameld hebt achter je scherm, mag je die inruilen voor punten. Van elke jeton mag je ten alle tijden maar 1 soort bezitten. Lukt het je om alle 5 de jetons te verzamelen, kan je die inruilen voor 10 punten. Het spel gaat verder tot dat alle tegels ontdekt zijn. Op dat moment mogen alle spelers nog 1 keer hun mannetjes laten gokken naar een gewas, en daarna is het spel ten einde. Snel nog de jetons inruilen voor punten en de eindtelling kan starten.

Tiwanaku kwam eerst wat traag op gang. De eerste helft van het spel zijn de spelers vooral gefocust op het ontdekken van terreinen en proberen ze zoveel mogelijk punten te scoren door die terreinen gelijkmatig te ontdekken. Dat is geen eenvoudige opdracht, want van een bepaald terrein waren er maar weinig tegels. Pas nadat het spelbord min of meer gevuld was met tegels, kon men door deductie de gewassen of getallen raden. Eenmaal die fase begonnen was, was er een rush op gewassen van waarde 4 of 5. Persoonlijk vind ik dit een zeer leuk spel, en kan dit zeker aanraden. Enkel met de schijf is het een  beetje sukkelen om die voor te bereiden, maar het systeem is erg leuk bedacht. Het spelmechanisme doet me een beetje aan mijnenveger denken. Komt zeker nog op de tafel!


Dit spel is geschonken door Sit Down! Games en is vanaf maart te spelen bij Het Geel Pionneke.
Tiwanaku deluxe is te koop bij spelmagazijn.be met 10% korting voor de leden.


Aantal spelers : 1-4
Leeftijd : vanaf 12 jaar
Speelduur : 30 - 60 minuten

Reacties

Populaire posts