World of Draghan: O Dodo!
O Dodo is de derde telg in het 'World of Draghan' universum. In dit spel stelen de guitige draakjes echter niet de hoofdrol, maar wordt die overgedragen aan minstens even zo guitige Dodo's.
Toen we de spelregels zagen, was het toch wel even schrikken. Het gebruikte lettertype is klein. Eigenlijk zelfs net te klein om ze plezierig te kunnen lezen. Ook de afbeelding die gebruikt worden om het een en ander in de, op zich niet zo complexe, spelregels te verduidelijken zijn te klein. Hierdoor is het lezen van de regels niet echt plezierig te noemen,
Gelukkig zijn de regels niet al te lastig. Een spelletje opzetten is zo gebeurd, en het uitleggen van de regels zou ook niet al te veel tijd in beslag hoeven te nemen.
Aan het begin van het spel worden 7 Dodo-nesten in het midden van de tafel gelegd. De 6 kaarten met waarde 14 worden terzijde gelegd. Iedere speler krijgt vervolgens vier kaarten toegedeeld en ontvangt nadien één 14-kaart. In het basisspel worden de symbolen die op de kaarten staan genegeerd. Als de spelers elk 5 kaarten hebben, worden er onder de 5 middelste Dodo-nesten een kaart geplaatst. De overgebleven kaarten met de waarde 14 worden door de stapel kaarten die nog over zijn geschud.
De startspeler wordt bepaald, en de speler die aan de beurt is, kiest een kaart uit zijn hand om die te spelen. Bij de eerste beurt van een speler, heeft deze een extra optie om uit te kiezen. Hij mag de gekozen kaart namelijk leggen in het meest linkse of meest rechtse vrije nest. Is er aan de buitenzijdes geen nest vrij, dan heeft de speler deze mogelijkheid niet. Als de speler kiest om een kaart in een nest te spelen waar al een kaart aanwezig is, dan dient de waarde van de kaart die wordt gespeeld, minimaal 1 hoger te zijn, dan de onderste kaart in het nest waarin de kaart gespeeld wordt.
Nu mag de speler zijn volgende beurt beginnen. Echter wordt er geen kaart uit zijn hand gespeeld, maar speelt hij de bovenste kaart van de blinde trekstapel en plaatst deze in een nest. Ook van deze kaart dient de waarde minimaal 1 hoger te zijn, dan de waarde op de onderste kaart in het nest. De 14-laart is een bijzondere kaart. Hier staat namelijk een + symbool op. Op het moment dat een 14-kaart wordt gespeeld, neemt deze de waarde 1 aan en kunnen er volgens weer kaarten op geplaatst worden die een hogere waarde hebben.Nu mag de speler weer een kaart uit zijn hand spelen. In de volgende beurt wederom een blinde kaart van de trekstapel. Het spelen van een kaart uit de hand wordt telkens afgewisseld met het spelen van een blinde kaart van de trekstapel. Nimmer mag een speler twee maal achtereen een kaart uit zijn hand spelen of een blinde kaart van de trekstapel.
Als een vijfde kaart in een nest wordt geplaatst, dan heeft de speler de keuze om verder te spelen of het nest uit te broeden en daarmee zijn beurt te beëindigen. Als een speler ervoor kiest om een nest uit te broeden, neemt hij alle kaarten in de rij onder het nest en legt daarvan vier kaarten naar keuze af. De overgebleven kaart(en) legt hij op een persoonlijke aflegstapel neer. Elke kaart is op het einde van het spel 1 punt waard. Een belangrijke regel is dat een speler enkel het nest kan uitbroeden waar de speler zijn laatste kaart heeft aangelegd.
Een speler kan er ook voor kiezen om vrijwillig te stoppen. Voorwaarde is dat hij minstens 1 kaart heeft gespeeld. Hij neemt nu alle kaarten uit het nest waar de meeste kaarten onder liggen. Dit is een ideale manier om snel meer kaarten op hand te krijgen. Als een speler aan het einde van de beurt minder dan drie kaarten op hand heeft, dan wordt deze aangevuld tot drie kaarten.
Als een speler een nest uitbroedt, of ervoor kiest om vrijwillig te stoppen, dan is de beurt aan de volgende speler. Deze fase van het spel gaat net zo lang door tot het moment dat de trekstapel leeg is. Op dat moment treedt de tweede fase, "De Wraak van Dargon", van het spel in werking.
In deze fase moet iedere speler één kaart in een nest leggen. Uiteraard met inachtneming van de +1 regel. Op het moment dat een speler niet meer kan aanleggen, dan is deze uit het spel. Iedere kaart die de speler nog op hand heeft, is een strafpunt. Belangrijke regel in deze fase is dat er geen kaarten mogen worden geplaatst in lege nesten worden geplaatst.
World fo Draghan: O Dodo! is een leuk en vlot kaartspel om even tussendoor te spelen. Door het trekken van kaarten van de blinde stapel, zit er een behoorlijke portie geluk in het spel. Dit vonden wij geen storend element. Want door het spelen van een juiste handkaart, kan er 'gegarandeerd geluk' worden afgedwongen. En mocht je na het idee krijgen dat je het spel wel gezien hebt of het te eenvoudig vinden, dan voorziet de doos nog in verschillende varianten om het spel uitdagende c.q. interessanter te maken. Ook is er een solo variant beschikbaar.
Double Donkey is binnenkort te spelen bij Het Geel Pionneke
Reacties
Een reactie posten