Volfyirion

 


Volfyirion is een kaartduel dat twee krijgsheren tegenover elkaar stelt met de bedoeling om zo snel mogelijk de 3 steden van de andere te vernietigen. Dit kan door een directe aanval als je voldoende strijdpunten kan inzetten, maar je kan ook de draak Volfyirion manipuleren om een stad van je tegenstander te bedreigen. Wanneer deze de draak niet tijdig kan afweren, wordt de stad alsnog in de as gelegd door de vurige adem van het vliegende schepsel. Bouw dus je deck zorgvuldig uit, en anticipeer op de plannen van je tegenspeler. Dat is de gouden richtlijn om dit snelle, vlotte duel te winnen.

Elke speler heeft dus 3 steden met een basisverdediging van 8, 9 en 10 punten. Elke stad heeft een slot voor een leger (extra verdediging) en een slot voor een gebouw (extra bonussen). Deze kaarten kunnen gekocht worden op de markt, waar keuze is uit 5 willekeurige kaarten. Daarvoor heb je commandopunten nodig, en die haal je dan weer uit je handkaarten. Je startdeck bestaat hier uit 10 kaarten die elk 1 commandopunt waard zijn. 1 kaart daarvan levert nog eens 3 strijdpunten op, en een andere kaart 3 kennispunten. Van dit deck trek je elke ronde 5 kaarten op hand waarmee je moet spelen.

Vooraleer de acties onder de loep te nemen is het nog belangrijk om te zeggen dat de draak ook zijn eigen hol heeft. Meer nog, hier bewaakt hij allerlei Wonderen die grote invloed kunnen hebben op het strijdverloop. Af en toe eens een inval doen in dit hol om één van de twee zichtbare Wonderen buit te maken is dan ook verplichte kost.


 Ok, terug naar het spelverloop. Een beurt bestaat uit 3 fases: de trekfase, de actiefase en de opkuisfase. De trekfase behoeft geen nadere uitleg: gewoon 5 kaarten van je trekstapel op hand nemen.

De actiefase is waar het grote werk gebeurt. Je legt 1 of meerdere kaarten af en gebruikt de punten die hierop vermeld staan om acties uit te voeren (eventueel aangevuld met punten gegenereerd door andere kaarten in je gebied). Zoals gezegd gebruik je commandopunten om extra kaarten aan te kopen (onbeperkt). Deze komen op je aflegstapel terecht. Gespeelde legers en gebouwen plaats je onmiddellijk op een vrije plaats in één van je steden, en je mag desnoods een bestaande kaart vervangen, maar die gaat dan wel uit het spel. Hou er wel rekening mee dat bonussen van net gelegde kaarten pas de volgende beurt actief worden. Commandopunten kan je ook gebruiken om een leger naar een andere stad te verhuizen. Dat komt soms van pas om een nuttig gebouw extra te beschermen, of simpelweg om een leger te redden dat aankijkt tegen een onstuitbare drakenaanval.

Strijdpunten benut je om steden aan te vallen, maar het duurt even voor je er voldoende bijeenspaart. In het begin zal je die dus vooral inzetten om een Wonder te veroveren. Wanneer dat later op hand komt, kan je het naast je steden spelen als extra puntenbron, of wat het ook als voordeel biedt. Het bemachtigen van een Wonder heeft trouwens nog een pluspunt: je mag een kaart uit je hand (of gespeeld in de huidige ronde) uit het spel nemen. Hierdoor kan je je zwakkere kaarten elimineren.

Kennispunten tenslotte kan je op verschillende manieren gebruiken. Een eerste optie is om voor 2 punten een kaart uit de markt te vervangen door een nieuwe, als de huidige keuze je niet bevalt. Een tweede meer interessante keuze is om een Wonder van je tegenstander te blokkeren, of een eigen Wonder te deblokkeren. Een derde mogelijkheid kost weliswaar 8 punten, maar laat je toe om de draak van zijn hol naar een stad te verplaatsen (of vice versa). En wie erg veel kennispunten kan bijeensprokkelen (16 met name) kan de draak zelfs verslaan. Zijn hol wordt dan een vierde stad. Je claimt dan nog de 2 Wonderen die er lagen, maar dan is het gedaan met Wonderen.


 Ook belangrijk om te weten is dat alle gebouwen, legers en Wonderen een secundaire eigenschap hebben. Die kan op 2 manieren getriggerd worden. Ofwel via de aanwezigheid van de juiste vaandels. Bvb kaart X geeft 2 extra strijdpunten wanneer er een andere kaart met een rood vaandel in je gebied ligt. Een extra detail om op te letten als je kaarten koopt. Een andere trigger is het opofferen van de kaart (uit het spel dus). Dit lijkt drastisch, maar het zal snel duidelijk worden dat dit de sleutel is naar het succes, zeker als je de effecten even overloopt: een kaart bijtrekken, een gebouw vernietigen, de draak verplaatsen, ...

Dan is het tijd voor de opkuisfase. Naast het traditionele aanvullen van de etalages leg je ook je niet gespeelde handkaarten op de aflegstapel. En de belangrijkste stap: als de draak nog boven één van je steden vliegt, wordt die in de as gelegd! Daarna gaat de beurt naar je tegenstander. Het spel gaat zo door tot iemand zijn laatste stad verliest. De andere speler heeft dan gewonnen.

Naast dit basisspel zijn er nog enkele extra kaarten voorzien om wat variatie in het spel te brengen. Ook op de website is er nog meer te vinden, alsook regels voor een solo mode of een 2vs2 duel.


 Volfyirion is geen rechttoe rechtaan deckbuilder dank zij enkele originele invalshoeken. Alhoewel deckbuilder misschien iets te beperkend is: je deck dient ook om ondersteunende kaarten in je gebied te krijgen. Het komt er vooral op aan om in de eerste helft de juiste kaartcombinaties te verzamelen, om dan in de tweede helft zo snel mogelijk als eerste toe te slaan. Een stad verliezen beperkt namelijk je opties om meerdere legers en/of gebouwen te gebruiken (of op te offeren). Qua tactiek zijn er uiteindelijk ook maar twee mogelijkheden: een directe aanval, of de draak het vuile werk laten doen. Probeer dus te verhullen in welke richting je plannen gaan. In ons geval was dat meestal de directe aanval wanneer de handkaarten gunstig zaten, waarbij kennis vooral werd gebruikt om Wonderen te blokkeren. En de draak? Die zorgde gewoonlijk voor de genadeslag wanneer de andere zich niet meer voldoende kon verweren.

Met zijn relatief korte spelduur en vlot spelverloop is Volfyirion een leuk duel voor tussendoor met een hoog 'nog eens' gehalte.



Dit spel werd geschonken door Tabula Games en is vanaf februari te spelen bij Het Geel Pionneke.

 


Aantal spelers: 1 - 2
Speelduur: 15 - 30 min
Leeftijd: vanaf 14 jaar


Reacties

Populaire posts