Powerline

Powerline van Queen Games behoort tot een reeks spellen die een 'Green Games' label hebben. Ze zijn gemaakt met een minimale milieu impact, door onder andere samen te werken met lokale bedrijven die de spelcomponenten maken, en door bomen aan te planten. Goed initiatief, enkel gaf dit 1 minder puntje met zich mee: er zitten geen plastic zakjes in de speldoos, dus alle losse onderdelen (en dat zijn er wel wat) moesten in 1 stoffen zakje. We hebben dan toch maar enkele zakjes voor het gemak toegevoegd.

De spelers krijgen een eigen spelbord, dat voor deze keer eens groter is dan het algemeen spelbord dat in het midden van de tafel komt te liggen. Iedereen krijgt het spelmateriaal in zijn kleur, en de 6 dobbelstenen worden gedobbeld en komen op het gemeenschappelijk spelbord te liggen. 

De bedoeling bij Powerline is dat de spelers hun steden gaan verbinden met nieuwe energiebronnen. Een spelletje bestaat uit 15 rondes + een laatste puntentelling. Zodra er 2 steden verbonden zijn, mag je een lamp-token op die verbinding plaatsen. Daar staat een aantal punten op afgebeeld, die je onmiddellijk scoort bij het afdekken. Natuurlijk, hoe langer een verbinding, hoe hoger de punten. Lukt het je om de verbindingen naar een stad volledig af te maken, dan mag je een stad-token op die stad plaats en scoor je wederom onmiddellijk de punten die daar afgebeeld stonden.

Na het dobbelen van de dobbelstenen gaan alle spelers tegelijkertijd aan de slag. Dit is het moment om hun werkers in te plannen. Die werkers staan op je spelbord in een bepaald volgorde. Je mag ze inplannen van links naar rechts, of van rechts naar links, maar je moet de volgorde wel aanhouden. Die werkers komen op de verbindingen te staan, en je mag kiezen of je links of rechts op een verbinding je werker zet, maar eenmaal gekozen, moet je aan die kant verder blijven werken. Indien de rode dobbelsteen een 3 toont, mag je de rode werker enkel op een vakje met een 3 plaatsen. Dat geldt net hetzelfde voor alle andere werkers en dobbelstenen. In totaal mag je maximaal aan 3 verbindingen werken per ronde.

Bovenaan het persoonlijk spelbord is een eiland, waar je werkers naartoe kunt sturen. Zo komt misschien een volgende werker vrij die je wel kunt plaatsen. Enig nadeel daarvan is dat je op het einde van de ronde een strafpunt per werker krijgt die daar staat. Elke speler heeft exact 1 vakantiefiche die hij mag inleveren om eenmalig die strafpunten niet te moeten betalen.

Zodra de planning klaar is, tellen de spelers hun vrije vakjes van hun werkers. Deze is steeds een getal tussen 1 en 6. Linksboven van je eigen spelbord liggen fiches, en daar mag je nu 1 fiche van wegnemen in de kolom met het getal dat overeenkomt met het aantal ingeplande werkers. Die fiche wordt nu een lamp-fiche die je later op een afgewerkte verbinding kan plaatsen. Ligt er in die kolom geen fiche meer, dan moet je opnieuw inplannen, of extra werkers naar het eiland sturen.

Plande je slechts 1 werker in, mag je een joker nemen. Die joker mag je in een volgende ronde onder een werker plaatsen, en die mag je dan op eender welk vakje zetten, zolang deze maar aansluit aan een begonnen verbinding.

In de laatste fase zetten de spelers hun werkers terug op hun plaats, en leggen verbindingsstukken op de plaatsen waar de werkers stonden. Er wordt opnieuw gedobbeld en de rondemarkeerder gaat een vakje verder. Tussen ronde 5 en 6, en tussen ronde 10 en 11 is er een puntentelling. Die puntentelling kan steeds anders zijn, aangezien er kaartjes in het spel voorzien zijn om hier variatie in te brengen. Wij speelden met de voorgedrukte kaartjes, waar men punten scoorden per afgemaakte verbinding, per stad die van energie voorzien was en per joker die je bezit. Na de puntentelling krijgt elke speler een extra joker. En voor je zomaar de jokers inzet, die zijn nog best veel punten waard op het einde van het spel.
Na de laatste puntentelling worden er nog strafpunten (exponentieel stijgend) uitgedeeld voor alle begonnen verbindingen die niet volledig zijn.

Powerline is een leuk tussendoortje, niet al te moeilijk, en vlot te spelen. Ik vraag me eigenlijk wel af waarom dit geen roll&write spel is geworden ? Het had perfect gekund om op een papiertje aan te duiden welke verbindingen je gaat maken, of welke steden al af zijn. Dan had het spel nog compacter geweest, minder componenten gehad, en daardoor nog milieuvriendelijker geweest. Aan de eenzame speler is ook gedacht, met een solo-variant.

Dit spel is geschonken door Queen Games en is vanaf februari te spelen bij Het Geel Pionneke.


Aantal spelers : 1 - 6
Leeftijd : vanaf 8 jaar
Speelduur : 45 minuten


 

Reacties

Populaire posts