Mystic Vale Essential Edition
Mystic Vale is een klassieker uit 2016 die mee aan de oorsprong lag van het card crafting systeem. Hierbij worden semi-transparante kaarten gecombineerd in een sleeve om zo unieke combo's tot 1 kaart samen te voegen. Deze nieuwigheid sloeg aan en dus was het te verwachten dat verchillende uitbreidingen het licht hebben gezien. En zoals met vele klassiekers komt er een tijd waarop de uitgever besluit om een verzamelbox uit te brengen. Voor Mystic Vale is dat moment nu aangebroken met deze Essential Edition. Hierin vind je naast het basisspel ook 3 uitbreidingen, namelijk Vale of Magic, Vale of the Wild en Mana Storm. Het concept is uiteraard hetzelfde gebleven: 2 tot 4 druïdenclans proberen door middel van magie en bovennatuurlijke hulpbronnen hun grondgebied te verlossen van de vloek waardoor het geteisterd wordt.
Een korte opfrissing van het spelverloop is misschien aangewezen om nieuwe spelers te introduceren. Mystic Vale is dus een kaartspel waarbij iedere speler vertrekt met hetzelfde basisdeck van 20 kaarten, dat je moet boosten door aankopen te doen. Maar in tegenstelling tot andere deckbuilders groeit je deck niet aan in aantal, het is hier de bedoeling dat je je aangekochte kaarten bijschuift in een sleeve waar nog vrije ruimte is. Elke kaart bestaat namelijk uit 3 zones waarvan er twee transparant zijn, en het is zaak om kaarten met verschillende bedrukte zones te combineren.
Een aangename bonus bij deze uitgave is dat er een speelmat wordt meegeleverd waarop de te kiezen kaarten uitgestald worden. De kaarten zullen dus altijd duidelijk leesbaar zijn,onafhankelijk van de ondergrond. Onderaan komen de uitbreidingen te liggen (de transparante kaarten), opgedeeld in 3 niveaus, waarvan er telkens 3 opengelegd worden. Bovenaan is ruimte voor de Vale kaarten. Die vind je in 2 niveaus waarvan er telkens 4 open liggen. Dit zijn losse kaarten die in je gebied komen te liggen en bonussen of punten opleveren. Daarnaast ligt nog een stapel 'vruchtbare grond' kaarten, met bedrukking op verschillende zones. Het geheel wordt afgerond met een hoopje puntenfiches, afhankelijk van het aantal spelers. O ja, elke speler krijgt ook nog een mana token met een actieve en gebruikte kant.
Een beurt bestaat uit 4 fases, te beginnen met de plantfase. In het begin van het spel draait iedereen zijn bovenste kaart open op zijn deck. Dit is de zogenaamde 'on deck' kaart. Sommige kaarten zullen nu één of meer vloeksymbolen bevatten. De actieve speler beslist nu of hij past of doorgaat, maar zolang je minder dan 3 vloeksymbolen hebt moet je doorgaan. Je legt dan de on-deck kaart in je veld en draait een nieuwe kaart om. Pas bij 3 symbolen mag je passen. Als je toch verder speelt en je volgende kaart bevat een 4e vloeksymbool dan ben je besmet en is je beurt gedaan. Je legt dan je veldkaarten af, maar je laatste kaart blijft on deck liggen. Stop je op tijd, dan ga je verder naar de oogstfase.
In de oogstfase zijn er drie activiteiten mogelijk in eender welke volgorde. Ten eerste incasseer je puntenfiches voor kaarten en voordelen die dat aangeven. Ten tweede mag je twee uitbreidingskaarten kopen uit het aanbod. Die betaal je met manasymbolen op je veldkaarten, eventueel aangevuld met je eigen manatoken.. Deze kaarten zal je later bijschuiven in een van de sleeves van je veldkaarten (ze moeten uiteraard visueel passen). En ten derde kan je twee Vale kaarten kopen. Die betaal je dan weer met spirit symbolen die ook van je veldkaarten komen.
De aflegfase gebruik je om je uitbreidingen bij te sleeven, waarna je de kaarten aflegt. Je vult ook de toonzaal aan waar nodig. Indien je besmet was mag je hier ook je manatoken terug activeren.
De laatste fase is de voorbereidingsfase van je volgende beurt. Je draait dan kaarten om zoals in de plantfase tot je 3 vloeksymbooen hebt. Je kan daar ook mee wachten tot je volgende beurt, maar deze optie is voorzien om minder tijd te verliezen.
Zo breidt je ronde na ronde
je 20 sleeves verder uit met de bedoeling om enerzijds gunstige Vale
kaarten te kunnen kopen en anderzijds om bij het oogsten punten te
scoren. Het spel eindigt namelijk wanneer alle puntenfiches
uitgedeeld zijn. Deze ronde wordt dan nog verder uitgespeeld
vooraleer de punten geteld worden. Punten komen van je puntenfiches
(uiteraard) en van bepaalde uitbreidingen en Vale kaarten. Wie het
hoogste puntenaantal heeft, wint het spel.
Tot zover de opfrissing van het basisspel. De uitbreidingen voegen hier elk wat extra opties aan toe die je naar believen kan combineren.
Vale of Magic: extra uitbreidings- en Vale kaarten
Vale of the Wild: extra kaarten + concept van leiders en eclipsuitbreidingen
Mana Storm: extra kaarten + concept van amuletten
Daarnaast bevat de doos ook fysieke spirit tokens voor situaties waarbij je extreem veel spiritsymbolen op je kaarten hebt. Dit helpt dan om beter te zien wat je al betaald hebt.
Mystic Vale Essential Edition is een interessante bundeling voor wie het spel nog niet heeft. Alle verduidelijkingen van de kaarten zijn in 1 referentie te vinden, waardoor je niet meer met verschillende handleidingen moet jongleren. Alles zit netjes gesorteerd in de doos met scheidingskaarten, wat het opzoeken en opbergen makkelijker maakt. En de speelmat is ook een leuke bonus die de presentatie ten goede komt.
Verder biedt het spel uiteraard de klassieke spelbeleving zoals we gewoon zijn. Een unieke kans dus om in te stappen in de mystieke wereld van de druïden.
Dit spel werd geschonken door AEG en is vanaf februari te spelen bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers: 2 - 4
Speelduur: 45 min
Leeftijd: vanaf 14 jaar
Reacties
Een reactie posten