Abu Simbel
Het tempelcomplex van Abu Simbel is een van de zovele verplichte bezienswaardigheden in Egypte. Deze tempels van Ramses II en zijn vrouw zijn vooral vermaard omdat ze in de vorige eeuw zowat in hun geheel zijn verplaatst naar een hogere locatie om ze te redden van het stuwmeer dat zou ontstaan door de bouw van de Aswandam. Probeer vooral het avondlijke klank- en lichtspel mee te pikken als je kan, dat is zeer indrukwekkend. Maar genoeg toeristische praat.
Het spel Abu Simbel is geen klassiek bordspel, het is eerder een kaartgedreven doe-spel. Je zal namelijk bepaalde bewegingen op de kaarten moeten nabootsen om de verborgen valstrikken in de tempel te omzeilen. Als je beslist om de kamers te betreden zal je moeten springen, huppelen, bukken, door spleten kruipen en zo verder. Pas ook op voor mummies die de vele kostbaarheden bewaken. Je zal hierbij al je ledematen in de strijd moeten werpen.
Het spel wordt in verschillende rondes gespeeld totdat een speler zijn laatste amulet verliest (je begint met 3) of totdat alle schatten gevonden zijn. De actieve speler begint met 3 kamerkaarten te onthullen en deze voor de schatkamer te leggen. Elke kaart stelt een gevaar voor dat overwonnen moet worden door de gepaste beweging uit te voeren. Als alle gevaren bedwongen zijn, mag de speler een schatkaart nemen. Maar we zijn pas halverwege: je moet nog terugkeren ook. Dat houdt in dat de speler zich nu met de rug naar de tafel moet draaien en de gevaren annex bewegingen in omgekeerde volgorde moet doorlopen. De andere spelers treden hierbij op als scheidsrechter. Als het lukt behoudt de speler zijn schatkaart, en wint eventueel een mummiekaart. De beurt gaat nu naar de volgende speler die evenwel een kamerkaart meer moet overwinnen (de vorige kaarten worden wel afgelegd dus het worden er nieuwe). Lukte het niet, dan verliest de speler zijn schatkaart en moet hij een amulet afgeven. Hij mag dan wel opnieuw beginnen met 3 nieuwe kamers.
Na de laatste ronde is er een puntentelling op basis van de gevonden schatten (zowel individueel als in setjes), mummiekaarten en overgebleven amuletten.Wie de meeste punten heeft, wint. Bij gelijkstand is het aantal amuletten doorslaggevend.
Abu Simbel is overduidelijk een partyspel met memory-aspecten dat de fun bovenaan stelt. Het concept zal niet bij iedereen in de smaak vallen, maar wie eraan begint zal waarschijnlijk wel wat kunnen aflachen met de capriolen van zijn medespelers.
Dit spel werd geschonken door TCG Factory en is vanaf oktober te spelen bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers: 2- 6
Speelduur: 30 min
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Reacties
Een reactie posten