Walking baby


Een baby in huis zorgt voor veel plezier, maar ook zeker voor veel werk en geduld. Wie neemt welke taak op zich. Kan je de chaotische situaties aan? Werk samen om al het werk te doen en win het spel. Je hebt een lang weekend om alle huishoudelijke taken te doen en te zorgen voor de baby. Elke dag is een nieuwe uitdaging, want de baby wil altijd wel iets anders. Als je het volhoudt tot het einde van het weekend, de baby huilt niet en de totale waarde van huishoudelijke taken-kaarten die achtergelaten zijn bij de kamers is niet boven de 20, dan win je en krijg je een verwenweekend als beloning. Er zijn 2 manieren om te spelen, de familie en de frolic (stoei) versie. De frolic methode heeft meer uitdagingen en is dus iets moeilijker.




Je begint met de kamerkaarten willekeurig in 2 rijen van 4 te leggen en je plaatst er de verschillende elementen op. De 8 luiers komen in de waskamer, de 8 zwarte blokjes zijn koffie en komen in de keuken, de familiefiguurtjes die meedoen plaats je op het bord. Op voorhand kies je met welk personage je gaat spelen. De moeder (rood) en de vader (blauw) beginnen in hun slaapkamer, de grootmoeder (geel) en grootvader (groen) beginnen in de living. Het eerste babyfiguurtje start altijd in de kinderkamer (deze doet uiteraard altijd mee). Het bord met de verdeling van de dagen leg je best naast de kamertegels, hierop plaats je de klok, te beginnen bij de morgend van dag 1. Het tweede babyfiguurtje plaats je op de baby met het hartje om het humeur van de baby weer te geven. Onder de dagen plaats je willekeurig in totaal 4 babykaarten, deze leg je open, de rest van de kaarten doen niet mee voor de familieversie, maar voor de frolic versie plaats je de overgebleven babykaarten als trekstapel naar het speelveld. Je kiest welk gezinslid je wil zijn en neemt de bijhorende kleur dobbelstenen en kaart. Als je maar met 2 spelers speelt, plaats je 2 groene herrol blokjes op je gezinslidkaart, voor 3 spelers is dat 1 en bij 4 spelers krijg je er geen. Voor de familieversie gaan de overige groene blokjes weg, maar bij de frolicversie leg je die in de wasruimte. Schud de kaarten met de huishoudelijke taken en leg ze gedekt naast het spelbord. De speler die als laatste de luier van een baby heeft vervangen, mag de witte babydobbelsteen nemen en is startspeler. De wensen van de baby verschillen elke shift (voor de frolic versie veranderen ze elke dag), vervolledig zijn wensen, anders zal de baby snel wenen en is het spel gedaan. Als er een wens van de baby tegen het einde van de shift niet vervuld is, dan zal het humeur van de baby naar beneden gaan en kom je dichter bij een huilende baby. Bij de familieversie verlies je het spel als de baby niet in zijn bed ligt 's nachts, als hij een pamperwissel mist of als je een taak van de babykaart niet voltooit. Je zal ook verliezen als je achter geraakt met je huishoudelijke taken.



Je begint elke shift met de klok een plaats op te schuiven. Je trekt nieuwe huishoudelijke taken- kaarten in het begin van elke shift, dit is afhankelijk van het aantal spelers. Onderaan op elke kaart staat een symbool dat weergeeft voor welke kamer deze taak is. Op elke kaart staat ook een getal, deze waarde ga je telkens optellen en die mag niet boven de 20 uitkomen. Op de kaarten met een waarde van 4 zet je een koffieblokje van de keuken. Alle spelers rollen tegelijk alle dobbelstenen, dit geeft hun actiepunten weer, de startspeler rolt ook de babydobbelsteen (deze kan niet opnieuw gerold worden) en verplaatst de baby met de klok mee, het aantal plaatsen is overeenkomstig met het aantal ogen op de dobbelsteen. Als je groene herrolblokjes hebt, mag je als je niet tevreden bent met wat je voor jezelf gegooid hebt, opnieuw rollen. Je verwijdert een groen blokje van je kaart, dit is uit het spel. Bij elke shift zie je hoeveel actiepunten je van je gegooide actiepunten moet aftrekken (onderaan het bord). Al wie koffie drinkt onmiddellijk na het rollen, is vrijgesteld van het aftrekken van de actiepunten (ook van de speel met mij babykaart), maar dan moet je het koffieblokje terug in de keuken plaatsen. Elke speler mag slechts 1 koffie per shift gebruiken of deze bewaren voor later. Dan mag de startspeler beginnen en al zijn actiepunten opgebruiken (al moet je ze niet allemaal opgebruiken). Een shift eindigt als alle spelers geweest zijn. Een baby moet gaan slapen 's avonds, dus vergeet de baby niet mee te nemen naar zijn slaapkamer. Als hij niet in zijn eigen kamer slaapt, zal zijn humeur dalen met 1 punt.



e mag zelf bepalen wat je met je actiepunten doet, om een overzicht te houden over hoeveel je er nog over hebt, kan je de dobbelstenen telkens omdraaien naar het juiste aantal. Je kan je verplaatsen, dit is 1 actiepunt voor een aangrenzende kamer (niet diagonaal). Je kan tussen je verplaatsingen door nog taken vervullen. Je kan de baby oppikken en afzetten bij een familielid in dezelfde kamer, zonder dat dit actiepunten kost. Als je in een kamer staat waar er een huishoudelijke taak moet uitgevoerd worden, kan je dit doen door het aantal actiepunten af te geven gelijk aan het getal bovenaan de kaart. Je mag dan deze kaart op de aflegstapel leggen, je kan meerdere huishoudelijke taken afwerken op hetzelfde moment. Als je een kaart met waarde 4 afwerkt, mag je de koffie nemen en die op je karakterkaart leggen. Als er al 3 opstaan, zet je het koffieblokje terug in de keuken. Tijdens elke shift moet je een wens van de babykaart vervullen, dit kan je actiepunten kosten. Als je deze gedaan hebt dan draai je de kaart om. De baby moet ook elke shift ververst worden, tenzij de babykaart dit anders aangeeft. Een gezinslid in dezelfde kamer als de baby mag de baby verversen voor 2 actiepunten als er propere luiers in de waskamer zijn. Je kan dit aantonen door een luier op de babykaart van de shift te leggen tot het einde van de shift. Als een speler in de waskamer staat, kan deze de vuile luiers wassen voor 2 actiepunten, je mag dan 1 luier van de vuile wasstapel naar de propere wasstapel leggen. Je mag er meer dan 1 wassen tijdens je beurt, zolang je actiepunten hebt. Als laatste kan je ook voor 6 actiepunten het humeur van de baby verbeteren als je in dezelfde kamer als de baby bent, je mag de baby 1 plaats naar boven zetten, in de richting van de baby met het hart. Op het einde van elke shift doe je volgende checks. Is er een luierverandering geweest? Leg de luier van de babykaart in de waskamer bij de vuile luiers, anders verzet je de baby zijn humeur omlaag richting de wenende baby. Heb je de wens van de baby vervuld? Draai de kaart weer om, anders verzet je de baby zijn humeur omlaag richting wenende baby. Als het einde van de dag is, dan moet je nog dingen extra checken. Als de baby niet in zijn kamer is, dan gaat zijn humeur richting wenende baby. De punten van de huishoudelijke taken mogen niet meer zijn dan 10 punten na de eerste dag, 15 punten na de tweede dag en 20 punten na de derde dag. Als dit toch het geval is, stopt het spel en heb je verloren. Als de baby zijn humeur op huilen staat, heb je ook verloren. Als alles in orde is en je hebt het gehaald, dan start een nieuwe shift. De volgende speler wordt startspeler en gooit de babydobbelsteen, tenzij het de avond was van dag 3, dan heb je gewonnen.


Voor de frolicversie zijn er enkele extra regels. Zo eindigt het spel ook als er meer dan 2 huishoudelijke taken in een kamer zijn na 1 shift of als er een luier niet ververst is in de shift. Het groene herrolblokje dat je gebruikt gaat naar de wasruimte. Hierdoor kan je als je een luier wast het blokje terugverdienen (enkel als er 1 aanwezig is en maximaal 1 per beurt). Als er niemand in de kamer bij de baby is op het einde van de shift, dan zakt het humeur van de baby richting de huilende baby. Als dit nog niet uitdagend genoeg is kan je ook nog een extra regel toevoegen zoals bijvoorbeeld alle 4 de babykaarten bij de start van een dag vernieuwen. Je baby moet elke dag zeker in de kinderkamer slapen, anders verlies je. Trek 1 huishoudelijke taakkaart meer dan je moet per shift. Op het einde van de shift moet er minstens 1 persoon in dezelfde kamer zijn dan de baby, anders verlies je. Dat zijn heel wat uitdagingen, maar het zorgen voor een baby geeft nu eenmaal ook veel uitdagingen.




Dit spel werd geschonken door Taverna Ludica games en kan vanaf oktober gespeeld worden bij Het Geel Pionneke.


Aantal spelers: 2 - 4
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Speelduur: 30 - 45 minuten

Reacties

Populaire posts