MicroMacro Crime City - Showdown & Bonus Box
Een aangename verrassing vorig jaar (of was het het jaar daarvoor al, de tijd gaat snel) was ongetwijfeld MicroMacro Crime City. Dit coöperatieve detectivespel bracht de innerlijke Sherlock Holmes in ons naar boven om gewapend met het clichématige vergrootglas uit te pluizen hoe een bepaalde misdaad in zijn werk is gegaan.
In Showdown, wat het vierde en laatste deel van deze reeks zou zijn, vind je opnieuw een gigantisch stadsplan van bijna 1 vierkante meter, boordevol minuscule tekeningetjes die een snapshot tonen van het dagelijkse leven in Crime City. Het is afzonderlijk te spelen dus je hebt de vorige spellen niet echt nodig.
Het spelprincipe blijft ongewijzigd. Je kiest een envelop die kaartjes bevat voor een bepaalde case (er zijn verschillende moeilijkheidsniveaus) en leest de bovenste kaart. Die geeft een korte intro van de zaak en toont ook een figuurtje waarmee de bal aan het rollen gaat. De eerste opdracht is duidelijk: zoek dit figuurtje op de kaart. Eens gevonden, kan je de volgende kaart lezen. Dit is gewoonlijk een zwarte kaart met een kort omschreven opdracht, bvb 'met wie heeft hij gesproken'. Dan zoek je verder op het plan, in het beste geval in de directe omgeving, tot je een scene vindt waarin het eerste figuurtje lijkt te babbelen met een andere figuur. Nu kan je de coördinaten van deze locatie noteren (bvb A-1). Een medespeler kijkt vervolgens op de achterkant van het opdrachtkaartje en controleert of de coördinaten kloppen. Indien niet, zoeken de anderen gewoon verder. Kloppen de coördinaten wel, dan leest de speler de begeleidende tekst voor en toont de gezochte scene ter bevestiging. Als iedereen terug mee is, is de volgende opdrachtkaart aan de beurt. Gaandeweg zal dan duidelijk worden hoe de vork aan de steel zit en zal je kunnen antwoorden op de soms lastige vragen die gesteld worden. Echte die-hards kunnen zelfs kiezen voor de geavanceerde modus, waarbij je het hele verhaal tracht te ontrafelen zonder gebruik te maken van de zwarte kaartjes. Goede moed!
In totaal zijn er zo 16 cases te onderzoeken, met een niveau tussen 1 (gemakkelijk) en 5 (zeer moeilijk). Er is ook telkens een indicatie voorzien over de morele kwaliteit van de zaak, voor mensen die hun kinderen willen beschermen tegen geweld en dergelijke, een beetje zoals de filmcodes op TV en in de bioscoop.
In de Bonus Box vind je nog meer zaken om op te lossen, en dit voor elk van de 4 delen die verschenen zijn. Wist je trouwens dat de 4 kaarten mooi op elkaar aansluiten en dus 1 reusachtig stadsplan vormen? De Bonus Box speelt daar handig op in door een aantal 'epic cases' te voorzien die alle kaarten doorkruisen. Bereid je dus voor op wat gegoochel met plannen als je hier aan begint.
In wezen is MicroMacro Crime City Showdown & de Bonus Box dus gewoon meer van hetzelfde, maar dat zal de liefhebbers worst wezen. Het blijft allemaal even verslavend en de voldoening om een zaak op te lossen is nog altijd immens. Wie het concept nog niet kent, kunnen we ten zeerste aanraden om eens een case uit te testen. Voor je het weet ben je een uur verder met de zoveelste opdracht. Nog eentje om het af te leren, dan?
Dit spel werd geschonken
door Edition Spielwiese en is vanaf oktober te spelen bij Het Geel
Pionneke.
Aantal spelers: 1- 4
Speelduur: 15-45 min
Leeftijd: vanaf 12 jaar
Reacties
Een reactie posten