Shuppa
Een klein doosje met een kleurrijke inhoud in een thema dat jong (en minder jong) zeker aanspreekt: snoepjes ! Lollies ! Het grandioze succes van de Candy Crush App een paar jaar geleden bewees eveneens dat iedereen hun aandacht meteen gewekt is als de lekkernijen van het scherm spatten. Voor wie niet genoeg krijgt van het shuffelen en schuiven met snoepjes is er nu de kaartspelversie : Shuppa ! Het spel bestaat uit snoepkaarten (genummerd van 1tot 99) van 5 verschillende soorten. Doel van het spel is om sets van 3 tot aangrenzende snoepjes van dezelfde soort te maken.
De geschudde snoepkaarten worden in een matrix gelegd van 5/6/7 x 2 kaarten bij 2/3/4 spelers, onderaan aangeduid door de genummerde (1-7) basiskaarten. Elke speler krijgt zeven snoepkaarten op hand, de volgende (willekeurige) 22 kaarten maken deel uit van de 'neutrale stapel' bovenaan de matrix, de overige snoepkaarten vormen de trekstapel naast de matrix. Shuppa bevat eveneens actiekaarten (vier soorten, waarover later meer). Deze worden eveneens geschud, twee ervan per spelers uitgedeeld en op hand genomen, en de overige actiekaarten vormen de 'actiestapel'. Iedere speler kiest zijn gekleurde lollytoken en de slag om het snoep kan beginnen !
Shuppa telt zeven spelrondes, die gelijkaardig zijn opgebouwd: de startspeler neemt de drie bovenste kaarten van de 'neutrale' stapel, en legt ze bovenaan de matrix in oplopende volgorde. Hierna kiezen alle spelers een handsnoepkaart en leggen deze gedekt voor zich, met hun spelersmarker erop. De gekozen kaarten worden samen omgedraaid, en met hun spelerstoken op de juiste plaats tussen de neutrale kaarten gelegd (op basis van hun nummer). Dit zijn alle kaarten die in de matrix gaan 'zakken'.
Hierna worden de 'sets' (drie of meer snoepjes van dezelfde soort) opgespoord: bevat zo'n set maar 1 spelermarker ? Dan zijn alle kaarten van die set voor die speler, en telt elke kaart als overwinningspunt. Delen meerdere spelers de set ? Dan worden de kaarten ervan eveneens verdeeld.
Een tweede optie is een actiekaart spelen. Hiermee kan een speler het veld door elkaar schudden, door een kaart 'op te eten' (van de matrix te verwijderen), te 'wisselen' (twee aangrenzende kaarten van plaats te switchen), te 'springen' (een bovenste kaart van kolom te laten verspringen) of te 'liften' (een onderste kaart van een kolom naar boven te leggen, of andersom). Nieuwe sets die door het toepassen van deze actie gecreƫerd worden zijn uiteraard voor de actie uitvoerende speler. Kies dus wijs wanneer je welke actie uitspeelt, op welke kaart je ze toepast, en vergeet niet verder te denken welke nieuwe sets mogelijk getriggerd kunnen worden door 'eens met de matrix te schudden'.
Na zeven rondes is de speler met de meeste verworven snoepjeskaarten de winnaar (een snoepje telt voor 1 punt, de multicolor lolly telt er voor twee). Een leuke manier om Candy Crush eens 'live' met andere te spelen ! Toch liever fan van het solo-snoepjesschuiven ? Dan telt Shuppa ook een solospelermodus en heb je al het lekkers helemaal voor jou alleen !
Reacties
Een reactie posten