Earthborne Rangers

Earthborne Rangers, is een verkenningsspel en speelt in op de trend van videogames met een campagne-achtig avontuur dat zich afspeelt in een vallei. Het spel richt zich op spelersvrijheid, waarbij rangers verschillende avonturen kunnen beleven en de bewoners van de vallei kunnen helpen. Zo ga je de natuur verkennen, ontdek je bossen en bergen, rivieren en moerassen, ravijnen en prairies, en alles daartussenin. Daarnaast mag je ook verwachten aan oude ruïnes met een vreemde technologie en kan je vreemde wezens tegenkomen die genetisch zijn gemanipuleerd door onze voorouders om het leven op aarde te behouden.

Earthborne Rangers speel je met kaarten uit je deck waarmee je in elk spel een verhaal kan vertellen dat telkens anders is.  Een spel start wanneer je kaarten plaatst op je huidige locatie op de kaart en het eindigt wanneer je ofwel geen kaarten meer hebt in je Ranger-deck, ofwel als je Ranger te veel verwondingen heeft opgelopen, of als er iets in het verhaal de dag doet eindigen. Elke speelsessie van Earthborne Rangers wordt een dag genoemd, en het hele verhaal, of campagne, wordt verteld over vele dagen. Het spel speelt over een reeks dagen, waarbij elke sessie een dag vertegenwoordigt. Spelers trekken kaarten en worden geconfronteerd met uitdagingen zoals monsters, bewoners die hulp nodig hebben of obstakels.

Tijdens het spelen noteer je de verstreken tijd op een registratieblad, samen met opmerkelijke gebeurtenissen, missiedoelen en beloningen van je reis. Tijdens een dag kunnen er verschillende gebeurtenissen op je pad komen. De campagnegids voorziet je van alle beschrijvingen van deze locaties en gebeurtenissen om het verhaal zo levendig mogelijk te maken.

Elk spel is verdeeld in rondes, waarin jij en je mede-Rangers kaarten uitspelen uit je hand die een invloed  hebben op de andere kaarten op tafel zoals bijvoorbeeld kaarten met flora, fauna, natuurlijke kenmerken, oude ruïnes, medereizigers en allerlei vreemde dingen. Elke ronde vertegenwoordigt een uur of twee van de dag, en hoe je die tijd besteedt, is volledig aan jou.

Je kunt een ronde besteden aan het voorbereiden van de reis door te mediteren, uitrusting te pakken en naar het gezang van een vogel te luisteren voor aanwijzingen over de aanwezigheid van een roofdier. Of je kunt een ronde besteden aan wandelen door de wildernis. Je kunt ook een ronde besteden aan het verkennen van een boomtop dorp, praten met de lokale bevolking en hulp bieden waar mogelijk. Dit alles doe je door  kaarten te spelen die elkaar beïnvloeden en door tests uit te voeren.

Tests worden weergegeven op kaarten als verhalende vergelijkingen. Ze vertellen je wat je kunt proberen in de wereld van het spel, hoe je het moet doen en wat er zal gebeuren als je slaagt of faalt. Tests staan op de uitrusting die je gebruikt, sommige op wezens, kenmerken en locaties in de omgeving, en vier gemeenschappelijke tests op je referentiekaart die je kunt uitvoeren onder bijna elke omstandigheid. Elke test die je uitvoert voegt details toe aan je verhaal, en of je slaagt of faalt in die tests zal de toon van dat verhaal bepalen.

Bij het uitvoeren van een test beslis je hoeveel van je beschikbare energie en andere middelen je wilt inzetten voor de test, wat aangeeft hoeveel moeite je doet. Hoe meer moeite je doet, hoe groter je kans op succes en hoe beter je potentiële resultaten. Je energie en andere middelen zijn echter beperkt, dus je moet zorgvuldig kiezen waar je je inzet en welke risico's je neemt.


Naast het wijzigen van je kansen op succes, vervullen uitdagingskaarten nog een zeer belangrijke functie. Op elk van hen vind je één van drie symbolen. Deze symbolen komen overeen met die op de kaarten in het spel. Nadat je hebt bepaald of je slaagt voor een bepaalde test, komt de wereld tot leven. Dat wil zeggen, de kaarten in het spel met een symbool dat overeenkomt met het symbool op de uitdagingskaart worden geactiveerd. Een roofdier kan zich op een dorpeling werpen, waardoor deze angstig of gewond raakt; prooidieren kunnen voedsel zoeken en je voor zijn bij een bundel medicinale bessen; of de stormwolken boven je kunnen openbreken, waardoor je wordt doordrenkt door regen. De spelwereld reageert op elke test die je uitvoert, waardoor een omgeving ontstaat die levendig en dynamisch aanvoelt.

We moeten er wel bij vermelden dat de speelkaarten redelijk wat tekst bevatten ... in het Duits. Je zult dus de Duitse taal redelijk machtig moeten zijn om ten volle te kunnen genieten van dit spel.

Dit spel is geschonken door Frosted Games en is vanaf januari te spelen bij Het Geel Pionneke.
Earthborne Rangers is te koop bij spelmagazijn.be met 10% korting voor de leden.


Aantal spelers : 1 - 4
Leeftijd : vanaf 12 jaar
Speelduur : 60 - 240 minuten

 

Reacties

Populaire posts