Overcrowd

 


 Wanneer je de doos van Overcrowd vastneemt, valt die meteen op door zijn bijzondere vormgeving. In plaats van de klassieke 'doos met deksel' hebben we hier een openklapbare constructie die wat doet denken aan een doos chocolaatjes of zo. Maar in plaats van chocolaatjes vinden we hier 6 schrijfblokken, 4 potloden en 6 dobbelstenen, waarvan 3 gele en 3 witte. Dat doet ons vermoeden dat we te maken hebben met een 'roll and write' spel. En dat wordt inderdaad bevestigt bij het doornemen van de handleiding.

Elk formulier bevat een rooster dat redelijk leeg is, op enkele vakjes met cijfers of bijzondere codes na. Rechts daarvan is een ruimte voorzien om de score bij te houden, en onderaan zijn nog een tweetal aparte rijen met lege vakjes. Wat is nu het principe?

De actieve speler werpt eerst de witte dobbelstenen. Elke speler kiest nu voor zichzelf 1 steen die als anker zal dienen. Dat is een vakje met exact dat cijfer. Met de andere dobbelstenen vormt hij nu een rechthoek van x op y vakjes die dat anker bevat. Dit gebied wordt nu ingekleurd (of beter: gearceerd, dat is potloodvriendelijker), maar dit mag niet overlappen met een eerder ingekleurd gebied. Als dit niet meer kan, moet je passen en is het spel voor jou gedaan. Als het wel lukt, bereken je de score van het gebied en noteer je dat bij je score.


 De scoreregels zijn een beetje verwarrend, maar dit is wat ik heb begrepen: als je exact 1 ankervakje hebt scoor je die punten, bij meerdere scoor je evenwel niks. Voor andere cijfers laat je per groep 1 cijfer vallen en tel je de rest op (3x2 geeft 4 punten, 2x1 is 1 punt en 1x4 is niks). Daarnaast zijn er nog speciale codes aanwezig. Ten eerste de cijferparen. Die laten je toe om een bijkomend gebied in te kleuren (weliswaar zonder score), bvb 12 is een rechthoek van 1 op 2, 22 één van 2 op 2. Dat kan handig zijn om je rooster op te vullen. Verder zijn er nog codes voor 'reroll' of 'mirror'. Je mag dan onderaan een vakje in de overeenkomstige rij unlocken (bvb een cirkel tekenen) en in een volgende beurt de eigenschap activeren. Met reroll mag je de gele dobbelstenen voor jezelf werpen en dit als resultaat gebruiken in plaats van de witte. Met mirror mag je alle stenen virtueel omdraaien. Er is nog een derde code 'skip' om deze beurt niet te kleuren, maar dit zit niet in alle roosters. Die codes komen zeker van pas in de eindfase wanneer het lastiger wordt om een passend gebied te maken. Anderzijds viel mij op dat het scoren vooral via de ankers lijkt te gaan, ik vond het niet evident om groepen gelijke cijfers af te bakenen.

Wanneer alle spelers hebben moeten passen, eindigt het spel. Iedereen trekt dan nog het aantal niet ingekleurde vakjes van zijn score af. Wie dan de meeste punten heeft is de winnaar.

Overcrowd is niet echt een revolutie in zijn genre maar brengt toch voldoende originele elementen om zich te onderscheiden. Wat de titel met het spel te maken heeft, komt eigenlijk niet echt tot uiting. tenzij het om de bewering gaat dat het met 40 personen gespeeld kan worden. Dat is uiteraard enigszins overdreven, een correct maximum lijkt mij eerder 6 spelers. Met meer zullen de formulieren snel opraken, en met maar 4 potloden zal er sowieso vertraging optreden. Gelukkig varieert de grootte en samenstelling van de roosters, wat de herspeelbaarheid ten goede komt.


Dit spel werd geschonken door Ars Ludi Games en is vanaf januari te spelen bij Het Geel Pionneke.



Aantal spelers: 1 - 40
Speelduur: 20 - 40 min
Leeftijd: vanaf 14 jaar

Reacties

Populaire posts