Cuzco
Cuzco is een herwerkte versie van het al eerder aan jullie voorgestelde spel Bora Bora. Deze keer speelt het dus niet af in Frans-Polynesië, maar in de bekende Zuid-Amerikaanse stad. Het is eveneens het 6e spel in de reeks van City Collection spellen, uitgebracht door Queen Games. Wij testen het spel met 2 spelers.
Eerst was er nog de zware taak om alle spelonderdelen na te tellen. Het is een demo exemplaar, en alles werd zeer snel bijeen gezocht en in de doos gedaan op de beurs in Duitsland. Geloof me, alle componenten per soort leggen en natellen was al snel een uurtje werk. Dat kan je een idee geven hoeveel materiaal in de doos aanwezig is. Vervolgens de handleiding doorlezen. Dat viel best goed mee, en ging vlotter dan verwacht. Waarschijnlijk door de vele voorbeelden die aanwezig waren. De aparte referentie, met uitleg van alle tegels en kaarten had ik niet gelezen. Dat is enkel te raadplegen tijdens het spelen.
Daarna het spel klaar zetten, wat ook al een klein half uurtje tijd vroeg. Zoals je op de foto kunt zien, is er redelijk wat plaats nodig op tafel, zelfs met 2 spelers. Er zijn 2 algemene spelborden, en elke speler krijgt een redelijk groot masker, waarrond tijdens het spel nog pluimen komen te liggen. De eerste indrukken van het spelmateriaal zijn positief, zeker de maskers. Misschien was het mogelijk geweest om de 2 aparte spelborden te combineren tot 1 groot spelbord ?
Elke speler gooit zijn drie dobbelstenen en plaatst ze vervolgens in de vakjes op het speelbord waar de speler zijn actie wil uitvoeren. Acties omvatten het overbrengen van informatie via bruggen of touwen, rekruteren van geleerden en boeren, offeren aan tempels met je priesters, om hulp vragen bij de goden en het versieren van artefacten voor beloningen.
Elke ronde wordt afgesloten met het beoordelen van leertrajecten en tempeloffers, gevolgd door het kopen van marktitems en het voltooien of opgeven van opdrachten. Het spel eindigt na zes rondes, waarbij de spelers punten scoren voor voltooide opdrachten, tempeloffers en verzamelde artefacten.
De beperkte plaatsing van dobbelstenen voegt strategie en interactie tussen spelers toe. Als een speler een dobbelsteen van een bepaalde waarde op een actieveld plaatst, mag hij die actie uitvoeren met een sterkte gelijk aan het aantal ogen van die dobbelsteen. De volgende speler mag daar ook nog een dobbelsteen plaatsen, maar het aantal ogen moet dan lager zijn dan de vorig geplaatste dobbelsteen. Zo kan je andere spelers het wat moeilijker maken door een lage dobbelsteen als eerste op een populaire actie te leggen. Het spel omvat ook het gebruik van godenkaarten om actiepunten en vaardigheden aan te passen, dus er zijn nog mogelijkheden om toch nog geblokkeerde acties uit te voeren.
De leertijd van het spel is redelijk met ongeveer 20 minuten, maar gedetailleerde kennis van de iconen is vereist. En dat nam een beetje de schwung uit het spel : telkens er nieuwe tegels of kaarten in het spel kwamen, moesten we die in de aparte referentie gaan opzoeken. We kunnen voorstellen dat met 4 spelers dit spel wel even kan duren.
De spelervaring is vergelijkbaar met "Bora Bora," met een soepele gameplay en gemakkelijk te begrijpen acties. Het spel biedt directe feedback met meerdere scoretracks en een geschikte mate van spelerinteractie. Er is een waaier aan mogelijke acties beschikbaar, net als het aantal strategieën dat je kan toepassen, hoewel spelers selectief moeten zijn om een gebalanceerde winst te behalen.
Dit spel is geschonken door Queen Games en is vanaf december te spelen bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers : 2 - 4
Leeftijd : vanaf 14 jaar
Speelduur : 75 - 120 minuten
Reacties
Een reactie posten