Mountain goats
Leg alle bergkaarten met het getal in een zwarte cirkel op een rij en leg de kaarten met hetzelfde getal onder elkaar. De punten leg je boven de bergkaarten met de zwarte cirkel (dit is de top van de berg). De bonuspunten leg je aan de zijkant van de bergkaarten. Als je met 3 spelers speelt leg je 1 puntenschijfje van elke berg weg, als je met 2 spelers speelt leg je 2 punten van elke berg weg. Als laatste kies je een kleur van geiten en zet je geiten voor elke berg klaar om te racen.
Je bepaalt zelf wie mag beginnen, de startspeler gooit de 4
dobbelstenen, als er meerdere dobbelstenen een 1 hebben, mag je
buiten 1 dobbelsteen met het getal 1 de rest met het getal 1
veranderen in een getal naar keuze. Als je dus 3 keer een 1 hebt
gegooid, mag je 2 keer een 1 veranderen in een getal naar keuze. Als
je hiermee klaar bent, ga je de dobbelstenen in groepjes verdelen om
te bepalen welke bergen je gaat beklimmen met je geiten. Je kan zelf
kiezen hoeveel dobbelstenen je samen legt. Voor elke groep ga je je
geit 1 plaats naar boven zetten op de juiste berg. Als je een groep
hebt die niet tussen de 5 en 10 ligt, dan beweegt er geen geit voor
deze groep. Je kan 2 of meer groepen maken met hetzelfde getal, dan
stijg je 2 of meer plaatsen naar boven. Als je de geiten voor elke
groep naar boven hebt geplaatst, is de volgende speler aan de beurt.
Als er uiteindelijk een geit op de top van de berg geraakt (de bergkaart met het getal in de zwarte cirkel), dan neemt deze speler die op de top staat een puntenschijfje van die berg. Gedurende de race naar de top van de berg, kan je met verschillende geiten op een vakje van een berg staan, op de top van de berg kan echter maar 1 geit staan. Als er een geit op de top van de berg wordt geplaatst, neem je het puntenschijfje (als dit nog aanwezig is) en verplaats je de geit van je tegenstander die op de top van de berg stond terug naar de voet van de berg. Als je zelf al op de top van de berg stond, dan neem je gewoon een puntenschijfje als dit nog aanwezig is. Als een speler minstens 1 puntenschijfje van alle 6 bergen verzameld heeft, neemt deze speler ook de hoogst aanwezige bonuspunten die nog steeds aanwezig zijn. Als een speler nog een complete set van punten verzamelt, neemt deze de hoogste bonuspunten.
Het spel eindigt als alle bonuspunten op zijn of als 3 bergen geen punten meer hebben. Speel verder tot iedereen wel hetzelfde aantal beurten heeft gespeeld. De speler met de meeste punten wint. Als er een gelijkspel is, dan ga je kijken wie het meeste geiten op de top van de bergen heeft staan, als dit ook gelijk is, wint de speler die zijn/haar geit op de top met het hoogste getal heeft.
Dit spel werd geschonken door Allplay en kan vanaf december gespeeld worden bij Het Geel Pionneke.
Reacties
Een reactie posten