Emerge

Emerge heeft alles in huis om een geweldig familiespel te worden: een kindvriendelijk en educatief thema, een toegankelijk en vlot mechanisme en bovenal een aantrekkelijke vormgeving. Met overheersende pasteltinten op het bord, simpel maar effectief artwork en ongelooflijk gedetailleerde dieren meeples smeekt het gewoon om gespeeld te worden. Uw reviewer schonk zichzelf een exotische cocktail in en plantte zijn blote voeten in een (propere) kattenbak om de illusie van een tropisch strand op te roepen.

Voorzie een ruime tafel om het echt wel lange spelboord te ontplooien. Het toont een zeegebied met langs de ene kant een strand en aan de andere een onderzoekscentrum. Onderweg zijn verschillende locaties voorzien waar een vulkanisch eiland kan opduiken, hier ligt ook telkens een gedekte exploratiefiche. Elke speler mag reeds 1 klein eiland claimen aan één van de uiteindes en er een plant op plaatsen. Andere tokens beginnen naast het bord, behalve de 4 vogels, die beginnen op het vasteland. Op de spelersborden zien we 6 ontdekkingszones (planten, krabben, zeeschildpadden, zeehonden, tektoniek en vogels) die overeenkomen met een waarde van de dobbelsteen. Gestart wordt trouwens met 6 dobbelstenen, maar dat kan groeien tot 10. Na het bepalen van een startspeler kan de expeditie beginnen.


Elke ronde begint met een scheepsfase: het onderzoeksschip vaart dan 1 zone verder en gedekte exploratiefiches worden onthuld, bij sommige stappen mag je zelfs een extra dobbelsteen nemen. De tweede fase is de zogenaamde modifier-fase. Elke speler mag nu zijn ontdekkingszones aanpassen. Dit omvat: modifier-tokens verwijderen, herschikken, of er 1 toevoegen. De enige beperking is dat van elk onderwerp er maar 2 zones tegelijk aanwezig mogen zijn. Dit vergroot je kansen om bepaalde zones te activeren. Eventuele dobbelstenen van een vorige beurt blijven gewoon liggen en kunnen dus ook tot een ander onderwerp gaan bijdragen.


Dan is het tijd om te dobbelen, al dan niet met bewaarde stenen. Te beginnen met de startspeler mag nu iedereen kiezen om zijn kennis op een gebied te vergroten. Voorbeeld: geef 1 dobbelsteen van je plantzone om een eerste plant op een van je eilanden te zetten. Voor een tweede plant betaal je 2 dobbelstenen en een derde drie. Ander voorbeeld: voor tektoniek geef je 2 dobbelstenen om een klein eiland te creëren (bij het plaatsen bekom je de exploratiefiche van de locatie), of 3 dobbelstenen om een klein eiland te upgraden. Met andere zones kan je krabben, zeeschildpadden of zeehonden op je eiland introduceren, maar ook weer in een bepaalde cyclus en maximum 1 per soort. Vogels zijn speciaal in de zin dat je ze van het vasteland of een ander eiland moet halen. Ze brengen dan wel een zaadje mee dat weer een extra plant oplevert.

In het begin van het spel worden trouwens 4 willekeurige opdrachten getrokken, die iedere speler kan vervullen tijdens zijn exploratietocht. Maar uiteraard krijgt degene die eerst voldoet meer punten.

 

Je kan dobbelstenen ook afgeven om exploratiefiches te kopen. Die kan je eenmalig inzetten om de vermelde actie uit te voeren. Beperking: slechts 1 fiche per beurt kopen, en ze zijn pas inzetbaar in de volgende ronde. Ook de modifier-tokens hebben bijzondere bonussen die je eens per ronde kan gebruiken. Als iedereen gepast heeft schuift de startspeler door en begint een nieuwe ronde.

Na 8 rondes bereikt het schip de basis en eindigt het spel. Er volgt dan nog een eindtelling: per eiland scoor je het aantal meeples maal het niveau van het eiland (dus max 24 punten per eiland als ik het goed voor heb). Daar komt nog een diversiteitsbonus bij als je van elke soort er 1 hebt. Tel dit bij je opdrachtscore en je hebt je eindscore. Wie de meeste punten heeft wint het spel.

Emerge lost wat mij betreft zijn verwachtingen helemaal in. Het dobbelen brengt wat geluk mee, maar het principe van de modifiers geeft je opties. Interactie is beperkt, maar het gedoe met de vogels kan zeker op het einde wat irritatie opleveren. De presentatie is zoals gezegd top (alleen de cover had iets pakkender mogen zijn) en het is snel uitgelegd. De complexiteit is beperkt, maar je zal toch wat moeten nadenken en plannen om je score te maximaliseren. In het lichtere genre is dit zeker een aanrader. Ik ben fan!

Dit spel werd geschonken door Pandasaurus Games en is vanaf januari te spelen bij Het Geel Pionneke.


Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : vanaf 14 jaar
Speelduur : 75 min

 

 

Reacties

Populaire posts