Weather Machine

Vital Lacerda, de befaamde ontwerper achter spellen als Vinhos, CO2, Lisboa en Kanban, heeft opnieuw zijn stempel gedrukt op de wereld van bordspellen met zijn nieuwste creatie: Weather Machine. Het is een complex Eurogame uit 2022 dat spelers uitdaagt om samen te werken met Professor Lativ om een weermachine te ontwikkelen en de wereld te redden van extreme weersomstandigheden. In deze review zullen we dieper ingaan op de verschillende aspecten van het spel, variërend van het spelsysteem tot de componenten en de algehele spelervaring.

Weather Machine is gebaseerd op een worker-placement mechanisme, maar het voegt een uniek element toe doordat spelers slechts één werker hebben - zichzelf of de wetenschapper. Het spelbord, dat op het eerste zicht intimiderend lijkt, is opgedeeld in vijf regio's waar spelers hun werker kunnen plaatsen. Elke regio biedt verschillende acties, variërend van het verzamelen van resources tot het activeren van krachtige bonussen. Het feit dat je slechts één werker hebt, geeft een geheel nieuwe dynamiek aan het traditionele worker-placement genre.

De vijf regio's, waaronder de overheid, het laboratorium van Professor Lativ en het R&D-gebied, voegen diepte toe aan het spel. Spelers moeten strategisch beslissen waar ze hun werker plaatsen, rekening houdend met de benodigde resources en de mogelijke bonussen. Het spel voegt een element van tijdsdruk toe door Professor Lativ's assistent, een geavanceerde robot, die de countdown verzorgt voor het activeren van het weermachine. Dit creëert een gevoel van planning en spanning, omdat spelers moeten anticiperen op het weer dat ze willen creëren.

De componenten van Weather Machine zijn opvallend en goed ontworpen. Het spelbord, hoewel groot en in eerste instantie intimiderend, is functioneel verdeeld in verschillende regio's. De spelerstokens en missietegels hebben een aantrekkelijk ontwerp en dragen bij aan de algehele esthetiek van het spel.

Het steampunk-achtige kunstwerk voegt een extra laag van thematische diepte toe. De illustraties zijn gedetailleerd en dragen bij aan de algehele sfeer van het spel. De afbeeldingen van het weermachine en de verschillende regio's brengen het thema tot leven en helpen de spelers zich onder te dompelen in de wereld van Weather Machine.

Een van de boeiende aspecten van het spel is de strijd om boeken. Boeken zijn cruciaal voor het publiceren van wetenschappelijke artikelen en het scoren van punten. De competitie om boeken in alle drie kleuren te verzamelen, brengt een element van conflict met zich mee. Spelers moeten strategisch beslissen waar ze hun inspanningen concentreren en wanneer ze moeten vechten om boeken, wetende dat een mislukking pijnlijk kan zijn.

De missietegels voegen een ander niveau van interactie toe tussen spelers. Het voltooien van missies vereist dat je de beste bent of op zijn minst gelijk staat aan anderen in bepaalde categorieën. Dit dwingt spelers om aandacht te besteden aan de zetten van hun tegenstanders en hun strategieën aan te passen om de missies succesvol te voltooien.

Weather Machine is niet voor de zwakkeren van hart. Het spel vergt aanzienlijke inspanning om te leren, en de complexiteit kan overweldigend zijn. De investeringssporen, het beheer van vouchers, de fluctuerende kosten van chemicaliën en de strategische beslissingen over waar je je werker plaatst, zorgen voor een diepgaande spelervaring.

Het spel moedigt spelers aan om efficiënt middelen te verzamelen, deze om te zetten in andere soorten resources en uiteindelijk te gebruiken om punten te scoren. Hoewel er slechts een handvol manieren zijn om punten te scoren, vereisen zowel het publiceren van wetenschappelijke artikelen als het verbeteren van het weer geduldige planning en gedisciplineerde uitvoering.

De manieren waarop het spel eindigt, variëren en voegen strategische lagen toe. De overheid, R&D en het laboratorium van Professor Lativ fungeren als countdown-timers. Als de ruimtes volledig worden benut, eindigt het spel. Bovendien kunnen spelers punten scoren door vooruitgang op de investeringssporen, het voltooien van missies en het winnen van een Nobelprijs.

De puntentelling aan het einde van het spel is snel, maar het beloont spelers voor hun inspanningen tijdens het spel. Het spel eindigt als de experiment tegels bij Professor Lativ's lab opraken, wat fungeert als een natuurlijke countdown-timer. Deze combinatie van verschillende triggers voor het einde van het spel houdt de spelers betrokken en op hun hoede.

Bij het spelen van Weather Machine merk je al snel dat het een complex spel is dat veel inspanning vergt om te beheersen. Het spelmechanisme is typisch voor Vital Lacerda, met talloze soorten resources en valuta die je moet beheren. Het verzamelen en converteren van resources is bevredigend, vooral wanneer je kettingreacties kunt activeren om meerdere acties binnen dezelfde beurt uit te voeren.

Een bron van conflict komt voort uit de strijd om boeken en de missietegels, waardoor spelers constant moeten beslissen waar ze hun energie op willen richten. Het competitieve element wordt versterkt door de Nobelprijswinnaar te worden, wat vereist dat je het weer verbetert en strategisch concurreert met andere spelers.

Weather Machine biedt een diepgaande en uitdagende ervaring voor liefhebbers van zware Eurogames. Het spel bevat veel regels en mechanismen, wat het leerproces tijdrovend maakt, maar voor degenen die genieten van complexiteit en strategische diepgang, is dit een juweeltje.

Dit spel is geschonken door Eagle Gryphon Games en is vanaf januari te spelen bij Het Geel Pionneke.


Aantal spelers : 2 - 4
Leeftijd : vanaf 14 jaar
Speelduur : 60 - 150 minuten

Reacties

Populaire posts