Caretos
In het uiterste noorden van Portugal tussen de bergen, is een ruw granieten landschap ontstaan van wildernis en eenzaamheid. Deze regio staat bekend om zijn grote aantal waarnemingen van bovennatuurlijke wezens, zoals heksen, weerwolven en de duivelse Caretos. In dit duistere decor speel dit spel van Mebo zich af.
Caretos is een spel voor 2 tot 4 spelers en neemt zo'n drie kwartier in beslag. Jij tracht een team aan te sturen van twee Portugese monsters, die 's nachts door de regio zwerven en op dorpelingen jagen. En dit is toegestaan in dit spel. Je hoofddoel is namelijk om meer dorpelingen bang te maken en gevangen te nemen dan te tegenstanders. De dorpelingen zijn gegroepeerd in de dorpen en kappellen afgebeeld op de kaart. In een beurt activeren de spelers hun monsters met als doel de dorpelingen schrik aan te jagen. Met als gevolg dat de dorpelingen niet langer gegroepeerd zijn, maar in blinde paniek op de vlucht slaan. Dat is het moment dat je monster de aanval opent en de dorpelingen gevangen kan nemen.
Maar let op, niet ieder monster heeft dezelfde kracht. Dat is afhankelijk van de energie die de nacht met zich meebrengt. Afhankelijk van de gebruikte energie kan het monster bewegen of bepaalde vaardigheden ten toon spreiden. De spelers kunnen er ook voor kiezen om neutrale monsters te activeren, de zogenaamde Caretos. Caretos staat voor een bende grappenmakers, een bezeten groep dorpsbewoners. Zeg maar gerust de dorpsgek. De kracht van deze dorpsgekken is dat zij andere spelers kunnen blokkeren en in het ergste geval zelfs vangen.
Een spel bestaat uit meerdere ronden. In een ronde zijn er verplicht uit te voeren acties en vrijwillige acties. Iedere speler heeft drie kleuren kaarten op hand, die hij in de nacht kan gebruiken om zijn monster te verplaatsen en te jagen op de dorpelingen. De kleur van de kaart geeft aan wat er wel en niet is toegestaan. Dit kun je aflezen op je monsterkaart. Ieder monster heeft voordelen bij de diverse kleuren. Zo kan bijvoorbeeld de wolf van Wolfshirtin als hij een gele kaart uitspeelt vanaf een grote afstand dorpelingen aan het schrikken brengen, zonder hiervoor te hoeven bewegen. Wanneer een monster bij een groep dorpelingen aankomt, neemt hij direct het kampvuurfiche. Hij laat de dorpelingen schrikken en deze vluchten naar een dichtsbijzijnde spot. Hier eindigt zijn beurt.
Is er nog maar één eenzame dorpeling over dan kan het monster deze vangen, maar mag hij ook verder lopen naar de eventueel aangrenzende eenzame dorpeling. De gevangen dorpelingen verzamel je op monsterkaart.
Voor het bewegen van de Caretos gelden weer speciale regels, deze staan keurig afgebeeld op je spelershulp. Als een Caretos een eenzame dorpeling te pakken krijgt, dan gaat deze terug in de doos. Op deze manier kunnen zij dus de plannen van de andere spelers in de war schoppen.
Let op dat sommige nachtkaarten nog een speciale eigenschap hebben, deze staat afgebeeld op de kaart. Doe deze actie voordat je je monster gaat bewegen.
Er zijn 4 optionele acties welke je uit kunt voeren in je beurt. Om deze te kunnen activeren moet je een kampvuurfiche inzetten. Zo kun je bijvoorbeeld een bonuskaart nemen, welke je extra punten oplevert aan het einde van het spel.
Het spel eindigt zodra er nog maar 1 nachtkaart over is, of als er nog maar 1 dorpeling op het bord staat. De spelers krijgen punten voor de gevangen dorpelingen en de punten voor de bonuskaarten.
Aantal spelers: 2-4
Leeftijd: Vanaf 8 jaar
Speelduur: 45 minuten
Leeftijd: Vanaf 8 jaar
Speelduur: 45 minuten
Dit spel is binnenkort te spelen bij Het Geel Pionneke
Dit spel is geschonken door Mebo
Reacties
Een reactie posten