Paris + l'Etoile uitbreiding

Oudejaarsdag, wat kan een mens allemaal doen net voor s' avonds het grote feest uitbreekt ? Juist, een spelletje spelen, en deze Paris was een prima kandidaat. We speelden het met 2 spelers.


In het spel Paris zijn de spelers vastgoedmakelaars in het Parijs van de jaren 1900. Het is overduidelijk een area control spel, waar de speler met de grootste aanwezigheid in bepaalde gebieden de meeste punten zal scoren. Het gigantisch modulair spelbord met de mooie Arc de Triomphe in het midden verdeeld het spelbord in 7 verschillende districten. Rondom het spelbord ligt een spoor met bonustegels die de spelers gedurende het spel kunnen winnen. Elke speler krijgt een eigen huisje waar hij zijn geld, tegels, sleutels, grondstoffen en sterren achter kan verstoppen.

Een actie is heel eenvoudig : je bent eerst verplicht een gedekte tegel van de 3 stapels met huisjes te nemen en te bouwen. Het enige zichtbare achteraan op de tegel is tot welk district die tegel behoort. Welk getal erop staat, is niet zichtbaar. Die gaan van 1 tot en met 8.
Na de verplichte actie, mag je slechts 1 van de volgende acties uitvoeren. Een eerste is een sleutel van achter je scherm plaatsen op een bank in een district naar keuze. Je ontvangt dan zoveel geld als er op die bank afgebeeld staat. Je mag die sleutel ook bovenop de Arc de Triomphe plaatsen, maar daar zal je geen geld voor ontvangen. Het voordeel is dan dat je later die sleutel mag verplaatsen naar eender welk district.


Een tweede mogelijke actie is om een reeds geplaatste sleutel in een district te verhuizen naar een huisje in datzelfde district. Je zal dan wel het bedrag moeten betalen dat afgebeeld staat op dat huis, waarbij huisje nummer 8 ook nog een grondstof hout kost. Er is de mogelijkheid om een sleutel te verhuizen naar een duurder huisje. Dan is het enkel noodzakelijk het verschil in waarde van die 2 huisjes te betalen. Telkens als je sleutel op een huisje komt te liggen, mag je de bijbehorende bonus nemen en achter je scherm plaatsen. Dat kan een bronzen, zilveren of gouden ster zijn, maar ook hout, marmer of goud. Die zaken ga je later nodig hebben om punten te scoren via monumenten, maar je kan het ook verkopen voor geld.


Plaats je de sleutel op een huisje met waarde 1, 2 of 3, dan heb je de mogelijkheid om verder te gaan op het bonusspoor rondom het bord. Je kiest zelf waar je mannetje eindigt op dit spoor, en je mag zomaar die bonus achter je scherm plaatsen en later of onmiddellijk gebruiken. Er is wel een grote maar hieraan verbonden : je mag je mannetje niet achterwaarts op dit spoor bewegen. Je staat dus voor een dilemma : direct verder gaan naar de betere bonussen, of eerst de mindere nemen en zo hopelijk meer bonussen scoren. Maar dan loop je weer het risico dat je medespelers er mee gaan lopen. Een leuke twist.
Bonussen bestaan uit extra geld, grondstoffen, sterren en zelfs de mogelijkheid om een extra sleutel te kopen. Op het einde van het spoor bevinden zich de bonussen die je punten laten scoren.

Zodra er in een district een 4e sleutel komt te liggen, mag die speler een score tegel in een district naar keuze leggen. Op die score tegel staat de punten verdeling voor de spelers met de meerderheid aan waarde van huisjes op dat district. Bijvoorbeeld 20 punten voor de speler met de hoogste opgetelde waarde aan huisjes, 10 voor de speler op de 2e plaats. Voorwaarde om de punten van de 2e plaats te krijgen is dat je minstens de helft aan waarde bezit dan de koploper. Wederom een leuk gegeven : als je denkt op je lauweren te kunnen rusten door maar 1 huisje van waarde 1 te bezitten en zo 10 punten te kunnen scoren ben je dus mis, toch tenminste als de nr. 1 een huisje van waarde 3 of hoger bezit.

Tot slot heb je de mogelijkheid om monumenten te kopen. Dat kost je meestal marmer of goud, en een bepaald geldbedrag. Een monument plaats je boven een district, en het effect daarvan is dat je eenmalig sterren kunt omvormen naar punten. Je moet dan wel eerst een sleutel vanuit het district naar dat monument plaatsen, en dat mag een sleutel uit de bank , een huisje of de Arc zijn. De keuze is hier echter van belang : kies je een sleutel vanuit de bank of de Arc, betaal je de totale waarde in geld van dat monument. Kies je een sleutel van bijvoorbeeld gebouw met waarde 5, moet je 5 geld minder betalen. Elk volgend monument dat in dat district gebouwd gaat worden, zal een hogere waarde moeten hebben dan het monument dat er al gebouwd is.

Het spel gaat door tot dat er geen tegels met huisjes meer te trekken zijn voor de verplichte actie. Vanaf dan wordt er overgeschakeld op het trekken of kiezen van tegels die extra bonussen bevatten. Je hebt nog steeds de keuze om een andere actie uit te voeren, maar dan mag je geen extra bonus tegel nemen. Het spel eindigt als die bonus tegels ook op zijn.

Dit spel heeft zowat alles wat een spel nodig heeft : een prachtig spelbord, 3D elementen, voldoende diepgang, vele strategische opties, grote herspeelbaarheid, niet te ingewikkeld, het 'shit ik wou dat ook nog doen' - gevoel.

Als toemaatje ontvingen we ook de uitbreiding l'Etoile. Op moment van schrijven heb ik dit echter nog niet kunnen testen. In de uitbreiding vinden we een nieuwe set van bonus tegels, die nog meer variatie en herspeelbaarheid zullen toevoegen, en extra strategie tegels die elke speler een unieke eigenschap zal geven. Dit was een zeer mooi spel om het jaar mee af te sluiten.

Dit spel is geschonken door Game Brewer en is vanaf januari te spelen bij Het Geel Pionneke
Paris is te koop bij spelmagazijn.be met 10% korting voor de leden.


Aantal spelers : 2 - 4
Leeftijd : vanaf 12 jaar
Speelduur : 90 minuten




Reacties

Populaire posts