Volcanic Isle


Paaseiland werd gevormd boven een laag van vulkanisch gesteente, en leefde op het ritme van de vulkanische activiteit, met beperkte gevolgen. Tot de kolonisten ervan de gigantische, bekende beelden (Moai) begonnen op te richten om de goden te behagen (en ze dachten dat de vulkanische activiteit de uiting was van de woede van deze goden). Al leidde deze goedbedoelde actie ook tot een verstoring van de vulkanische onderlaag, en kondigen geisers, vulkanen en lavastromen moeilijke en onvoorspelbare tijden aan... Het zou de intro kunnen zijn van een rampenfilm, maar het is de inleidende tekst op Volcanic Isle, een goedgevulde speldoos waarbij twee tot vier spelers proberen om Paaseiland te bevolken en de vulkanen te temmen. 


Het eerste dat opvalt bij het openen van de doos zijn de leuke tokens: elke speler krijgt een set van leuk uitgevoerde Moaibeelden, hutjes en kolonisten. Vervolgens dient het spelbord aan elkaar gepuzzeld te worden door landtegels aan elkaar te leggen. Eens de vulkanen op hun plaats beland zijn volgen de fakkelachtige 'lavastromen' die op de voorziene markeringen komen te liggen en de vulkaanlava over het spelbord doen stromen. 

Klaar om Volcanic Isle te ontdekken ? Spelers bewegen zich door het landschap, en scoren punten door dorpen op te stellen (hutjes te plaatsen) en Moaibeelden op te richten. Maar zoals dat gaat in vulkanisch gebied, is de ondergrond onvoorspelbaar en laten de vulkanen zich niet zomaar temmen, en kunnen uitbarstingen en breuklijnen je plannen stevig in de war sturen ! 

In elke beurt kan een speler 4 actiepunten (AP) inzetten om over het eiland te bewegen. Mogelijke opties zijn een kolonist verplaatsen naar een ander aangrenzend vakje (1 AP). Bouw een hutje voor je kolonisten (enkel op een vakje met een kolonist) door 2 AP te spenderen, waarna je en lavastroom mag vervangen door een hutje. En alleen is maar alleen: door 1 AP in te zetten kan je op vakjes die zowel een hutje als een kolonist bevatten, een tweede kolonist op het spelbord plaatsen. Een standbeeld creƫren kost eveneens 1 AP, en vervangt op een vakje met een kolonist een lavastroom door een (platliggend) Moaibeeld.

Een platliggend beeld kan zonder inzetten van actiepunten meegedragen worden naar een ander vakje bij het verplaatsen van een kolonist. Het oprichten ervan is strategisch in het spel, aangezien de beelden bovenop gevaarlijke geisers geplaatst worden om zo de vulkaan te bedwingen, en kost eveneens 1 AP. Al laat geeft een vulkaan zich natuurlijk niet zo snel gewonnen: door het afsluiten van de geiser bouwt de druk op, en barst de aarde tussen de geiser en het aanliggende vakje open (door het plaatsen van een langwerpige 'lavabreuk'). De dobbelsteen bepaalt hierna of de uitdaging nog groter wordt: geeft de worp aan dat er een uitbarsting volgt, dan trekt de speler een vulkaantoken om te bepalen welke vulkaan uitbarst.

De corresponderende krater vult zich met lava, overspoelt het land (het vakje waarop hij staat) en vernielt hutten en onopgerichte beelden op zijn pad, die weer vervangen worden door lavastroomtokens. Een ook de 'lavabreuken', getriggerd door beelden bovenop de geisers te plaatsen, zijn niet zonder gevaar: een landtegel waarvan alle randen bezet zijn met dergelijke breuklijn, breekt af van het land, stort onherroepelijk in zee en is voorgoed verloren !


Kolonisten kunnen zich gelukkig redden door weer naar de kust te zwemmen, maar voor de hutten en beelden die wegzinken kan alleen goddelijke interventie nog soelaas bieden. In een spelbeurt kunnen spelers immers ook actiepunten inzetten om 'gebedstokens' te kopen. Deze kosten 1 AP plus het aantal van gebedstokens die je al in je bezit had (de tweede kost 2 AP, de derde AP,...). Met behulp van deze tokens drijven ook de hutten en de beelden weer richting kust...


Het spel gaat door tot er twee of minder vulkanen overblijven, waarna de punten geteld worden (doorheen het spel gescoorde punten worden bijgehouden op een scorespoor). Spelers scoren punten voor elke op het eiland geplaatste kolonist, hutje of beeld. Ook ongebruikte gebedstokens leveren punten op. Opgerichte Moaibeelden scoren extra bonuspunten als spelers ze groeperen, en dus grenzen aan opgerichte beelden van dezelfde kleur. De speler met de meeste punten wint Volcanic Isle ! 


Het spel biedt voldoende uitdagingen en is met zijn spelduur van dertig tot zestig minuten een leuk familiespel, voor spelers van dertien jaar. Geen zin om (heldere en beknopte) de spelhandleiding te doorlopen ? Dan is het filmpje op de site van de mede-uitgever Arcane Wonders een snel alternatief. Door het modulaire bord biedt dit mooi uitgevoerde spel meerdere spelopties, zo bevat de handleiding alternatieve starteilanden, die nog grotere uitdagingen bieden en geschikt zijn voor gevorderde spelers.

Dit spel is geschonken door Pendragon Game Studio en kan vanaf januari gespeeld worden bij Het Geel Pionneke.

Dit spel kan gekocht worden bij Lotana met 10% voor leden van Het Geel Pionneke.

Aantal spelers: 2 - 4

Leeftijd: vanaf 13 jaar

Speelduur: 45 - 60 minuten


Reacties

Populaire posts