Save Patient Zero


Het eerste wat door ons hoofd ging toen we de titel van dit spel zagen, was: "Te laat". Maar dat was voor ons geen enkele reden om dit spel terzijde te leggen. Want wellicht zouden we er nog iets van kunnen leren. Voor in de toekomst. Wie weet. 

Gegrepen door de titel en de gedachtegang die we inmiddels hebben gekregen, gaan we de spelregels lezen. We komen tot de ontdekking het doel van het spel is om een geneesmiddel te vinden voor het virus waarmee Patiënt 0 besmet is geraakt. Hiervoor gaan twee laboratoria de strijd met elkaar aan. In elk laboratorium werken 1 of meerdere wetenschappers (lees: spelers). De spelers hebben verschillende gereedschappen tot hun beschikking die ze kunnen gebruiken in hun speurtocht naar het geneesmiddel. 


Het gereedschap dat wordt gebruikt, leveren de spelers in bij Savvy. Dit is een supercomputer die bedient wordt door een derde speler. Savvy analyseert de gegevens, en geeft de resultaten terug aan de spelers.

Het geneesmiddel waar de spelers naar op zoek zijn, bestaat uit drie verschillende moleculen. In totaal zijn er 25 verschillende moleculen die gebruikt kunnen worden om een geneesmiddel te maken. De wetenschappers hebben de beschikking over een stapel kaartjes met daarop de gereedschappen die ze kunnen gebruiken afgebeeld, een stapel monsterkaarten met daarop 5 verschillende moleculen, een overzichtskaart waarop hun bevindingen en progressie kunnen noteren met behulp van een potlood.

De verschillende gereedschappen die de wetenschappers tot hun beschikking hebben zijn:

  • Samply. De wetenschappers trekken drie monsterkaarten en geeft ze aan Savvy. Deze analyseert de kaarten en geeft ze vervolgens terug aan de wetenschappers. Als er geen van de 5 getoonde moleculen in het geneesmiddel zitten, dan is de kaart negatief. Staan er 1 of meer gezochte moleculen op de kaart afgebeeld, dan is de kaart positief.
  • Mikroskopo. De wetenschappers krijgen 60 seconden de tijd om 2 monsterkaarten uit te zoeken en deze aan Savvy te geven. Deze analyseert ze op eenzelfde manier als bij Samply.
  • Dedukto. Het laboratorium ontvangt van Savvy 5 molecuulkaarten welke niet in het gezocht geneesmiddel zitten.
  • Centrofugo. Plaats de centrifuge op een dusdanige wijze op het blad dat elke hoek naar een molecuul wijst. Savvy geeft vervolgens aan hoeveel moleculen in het geneesmiddel zitten.
  • Scanpad. De scanpad is een machine die op de overzichtskaart kan worden geplaats om zo een raster van 2x3 moleculen te laten zien aan Savvy. Savvy geeft vervolgens aan hoeveel moleculen in het raster ook in het geneesmiddel zitten.
  • Spionado. Savvy neemt twee molecuulkaarten van het andere laboratorium die geen moleculen van het geneesmiddel tonen, en laat deze aan jou zien.
  • Antidite: Omcirkel drie moleculen op je overzichtskaart. Als ze alledrie in het geneesmiddel zitten, dan win je de race in de jacht naar het geneesmiddel. Zijn niet alle moleculen juist, dan geeft Savvy aan hoeveel moleculen er juist zijn, en krijg je nog één kans om het juiste geneesmiddel op te sporen.
Het laboratorium dat als eerste een geneesmiddel weet te maken, wint het spel. 

Save Patient Zero is een deductiespel van het zuiverste soort. Het komt het beste uit de verf met een oneven aantal spelers, aangezien er één speler de supercomputer dient te bedienen. De regels voorzien in een versie met twee spelers. Daarin wordt het gereedschap Spionado niet gebruikt. Persoonlijk hebben we de regels voor twee spelers verder aangepast. Elk waren we op zoek naar het geneesmiddel, en elk bedienden we de supercomputer voor de ander. Het geneesmiddel waar het andere lab naar op zoek dient te gaan, hebben we op een briefje genoteerd en nadien alle moleculen weer door elkaar geschud. Op deze manier konden we geen moleculen uitsluiten op de eigen overzichtskaart omdat deze in het geneesmiddel van de tegenstander zitten.

Dit spel wist ons aangenaam te verrassen, en al snel waren we erachter dat de volgorde van de gereedschappen toch zeker wel belangrijk is. Zeker omdat de gereedschappen beperkt in gebruik zijn.

Dit spel is geschonken door Helvetiq en is binnenkort te spelen bij Het Geel Pionneke.


Aantal spelers : 2-5
Leeftijd : vanaf 10 jaar
Speelduur: 45 minuten

Reacties

Populaire posts