Stich Rallye

Amigo kennen we vooral van hun kleine kaartspellen, maar bij Stich Rallye zitten er zowaar een spelbord en wat zelf te assembleren autootjes in de doos. De basis blijft een kaartspel, waarbij je door het halen van slagen je auto over het circuit kan verder bewegen. Maar ook als je de slag niet haalt, doe je voordeel. Je laadt dan je turbo op, die je later een serieuze boost kan geven. Wie als eerste na 2 ronden over het circuit over de eindmeet scheurt, wint deze compacte rally.

Eerst en vooral een pluim voor de presentatie van dit spel. De autootjes zien er superleuk uit en de opwindsleutel is een aardig detail. Ze passen zelfs geassembleerd in de doos, wat de levensduur ten goede komt. Het bord is dubbelzijdig zodat je uit 2 circuits kan kiezen, alhoewel de verschillen eerder minimaal zijn.

Zoals gezegd is de basis een kaartspel volgens het aloude principe 'slagen halen'. Er zijn 3 kleuren aanwezig (rood, groen en blauw) met telkens waarden 1-15. In totaal 45 kaarten dus, maar afhankelijk van het aantal spelers kunnen dat er minder zijn. Er worden 3 rondes gespeeld. De eerste ronde krijg je 5 kaarten, de tweede 7 kaarten en de laatste 9 kaarten.

 De startspeler komt uit, de andere spelers dienen de kleur te volgen indien mogelijk. Anders mogen ze een willekeurige kaart spelen (er is geen troef voorzien). De winnaar van de slag wordt op een ongewone manier bepaald. Als iedereen kon volgen, gaat de slag naar de hoogste kaart. Niks nieuws zal je zeggen, maar in het andere geval gaat de slag naar de hoogste kaart van de laatste kleur die gespeeld is (laat dit even bezinken).

De spelers die de slag niet gehaald hebben, mogen vervolgens hun turbo opvoeren door hun sleutel op de turboschijf één positie te verschuiven. Daarna mag diegene die de slag heeft gewonnen, zijn auto zoveel vakjes vooruitzetten als de waarde van de laagste kaart in de slag, ongeacht de kleur. Indien gewenst kan hij hier de actuele waarde van zijn turbo bij optellen. Die komt daarna terug op 0 te staan.

Op het circuit gelden nog wat extra regeltjes. Vakjes die bezet zijn mag je overspringen en tellen dus niet mee. Eindig je op een vak dat bergaf gaat, rol je automatisch naar beneden naar het eerstvolgende vrije vak. Anderzijds kan je ook op een helling terechtkomen. In dat geval rol je terug achteruit naar de voet van de klim.

Als de ronde is uitgespeeld, moet iedereen – te beginnen met de speler die laatst ligt- zijn turbo nog activeren. De speler die hierna op kop ligt wordt de nieuwe startspeler. Wanneer een auto voor de eerste keer de finish passeert, draait de speler zijn turboschijf om (rode kleur) om aan te geven dat hij aan zijn laatste ronde bezig is. Wie als eerste na 2 rondes over de finish dendert wint onmiddellijk het spel. Als dit na de 3 kaartrondes nog niet het geval is, wint de speler die dan aan de leiding rijdt.

Stich Rallye is een originele combinatie van kaarten en racen, en het ziet er bovendien nog leuk uit ook. De kaartregels openen ook ongewone mogelijkheden: zelfs als je niet kan volgen, kan je de slag nog winnen. En soms wil je de slag helemaal niet winnen (bvb als je turbo meer opbrengt dan de slag). Veel hangt uiteraard af van welke kaarten in het spel zijn en hoe ze gespeeld worden. Maar controle is hier niet de hoofdzaak, het gaat hem om het pure spelplezier. En dat is in ruime mate aanwezig.

Dit spel werd geschonken door Amigo en is vanaf januari te spelen bij Het Geel Pionneke.

 


Aantal spelers: 3 - 5
Speelduur: 25 min
Leeftijd: vanaf 8 jaar


Reacties

Populaire posts