Peek-a-Mouse

Een familie van muizen zijn onder het dak van je huis ingetrokken! En ze zijn voor niets verlegen om voorwerpen uit je huis te komen stelen, om daarmee hun eigen stekje in te richten. Zo blijkt een leeg sardienen blikje een ideale badkuip te zijn. Regelmatig kan het wel eens gebeuren dat ze niet thuis zijn, en dan kan jij niet weerstaan om eens in hun woonst binnen te gluren. Je bent namelijk benieuwd wat ze van plan zijn met je sleutels, knopen en andere ontvreemde voorwerpen.

Peek-a-mouse is een coöperatief observatiespel voor de allerkleinsten, al zullen de volwassen er vast en zeker ook plezier aan beleven. Er is tenminste al een volwassene nodig om het spelbord in mekaar te zetten. Het deksel van de speldoos dient als fundament van het muizenhuis. Daarbinnen komen 4 kamers : een slaapkamer, badkamer, living en eetkamer. De onderkant van de speldoos komt bovenop de kamers te staan zodat er 1 solide woning ontstaat met aan de zijkant vensteropeningen om binnen te gluren.


Naast het muizenhuis komt 1 van de 2 spelborden te liggen. Ze zijn dubbelzijdig en naargelang de moeilijkheidsgraad kies je 1 van de 4 zijden. Bovenaan op dit bord zie je het puntenspoor waar de punten worden bijgehouden aan de hand van een picknickmandje. Op de linkerkant staat een muizenfamilie op het begin van een spoor. Hiermee worden de 4 ronden die het spel zal duren bijgehouden.

De 10 houten schijfjes, of minder afhankelijk van het gekozen moeilijkheidsniveau, met verschillende voorwerpen erop afgebeeld, worden bovenaan in het gat van het muizenhuis gestoken. Zonder te kijken zal 1 van de spelers eens flink met het huis van link naar rechts schudden zodat de schijfjes goed verdeeld zijn over de 4 kamers. Daarna wordt het gat afgedekt met een LED lampje dat precies in het gat past. De zoektocht kan nu starten.

De spelers gaan nu goed moeten samen werken om alles zo goed mogelijk te memoriseren. Zodra er iemand het lampje aanzet, zal deze 30 seconden blijven branden. De spelers gaan tegelijkertijd door de raampjes gluren en proberen zo veel mogelijk te onthouden. Ze moeten niet alleen onthouden in welke kamer welk voorwerp ligt, maar ook met welke kant het voorwerp naar boven ligt. De spelers mogen het huisje regelmatig draaien om in andere vensters te gluren, of ze lopen rond de tafel om zeker alle kamers te kunnen bekijken.

Als het lichtje uitgaat, mogen de spelers niet meer kijken. Op het gekozen spelbord worden nu jetons met daarop voorwerpen en kamers geplaatst op de daarvoor voorziene plaatsen. Zo worden er verschillende opdrachten gevormd. Een eerste opdracht is : in welke kamer ligt het voorwerp van de jeton die je hier net gelegd hebt ? Als je samen tot een oplossing komt, leg je een groen vinkje op de juiste locatie op het spelbord.
 

Een volgende opdracht wil weten welke voorwerpen er allemaal in een specifieke kamer ligt. Een derde opdracht wil weten of al dan niet 2 voorwerpen samen in de kamer liggen. Een laatste opdracht wil weten welke zijde van een bepaald voorwerp zichtbaar is. Eenmaal alle oplossingen gekozen zijn, mogen de spelers het dak van het huis halen om te controleren welke vragen ze juist hadden.

Voor elk juist antwoord, mag je de picknickmand een vakje verder zetten. Zo kan je maximaal 4 punten per ronde krijgen. Jonge spelers die 12 punten halen mogen zichzelf als winnaar kronen, en spelers die 16 punten halen zijn echte experts en zijn toe aan een moeilijkere variant.

Peek-a-mouse ziet er niet alleen geweldig uit, maar is erg leuk voor jonge spelers. Het beste kan je dit spel in een donkere omgeving spelen. Extra punten gaan naar het feit dat dit een LED lampje is en dus extra lang zal meegaan, maar ook dat de speldoos onderdeel is van het spel. Achteraf het spel inpakken zal op een ingenieuze manier gebeuren zodat je het huis niet moet demonteren.

Dit spel is geschonken door Gigamic en is vanaf januari te spelen bij Het Geel Pionneke.


Aantal spelers : 2 - 6
Leeftijd : vanaf 5 jaar
Speelduur : 20 minuten

Reacties

Populaire posts