Fruits
Een fruitschaal gevuld met kleurrijk exotisch fruit trekt altijd de aandacht, zo ook voor het rijkgevulde exemplaar op het doosje van Fruits. Al zijn het geen papaya's, guaves of kokosnoten waarvoor gestreden zal worden: exotisch is nog een understatement voor de tentoongestelde vruchten. Buitenaards is het gepast woord ! Net als de spelers, die vermomd als aliens op jacht gaan naar het beste fruithapje !
Fruits is een snel te starten kaartspelletje waarvan niet alleen het testpubliek, maar ook de boardgamegeekbezoekers (gezien de uitstekende beoordelingsscore) fan van zijn. De mooi uitgewerkte kleurrijke kaarten en doosje (thuis van een fruit etende alien) trekken meteen de aandacht. Fruits bevat geen Nederlands- of Engelstalige spelregels, maar laat jullie daardoor niet tegenhouden: een QR-code op de achterzijde biedt de oplossing, en we lichten het spelverloop hier eveneens kort toe.
Doel van het spel is de lekkerste fruit te veroveren en zoveel mogelijk punten te scoren. Al hebben sommige vruchten hun beste tijd gehad en leveren de rottende exemplaren minpunten op: probeer deze kaarten dan ook bij je tegenstanders te dumpen !
Onthoud dus goed welke speler wanneer welke vruchten at, aangezien één van de dobbelacties (blauwe dobbelzijde) als volgt luidt: probeer te raden welke vrucht bovenaan de eetstapel van een andere speler naar keuze ligt. Is de gok juist, dan kan de actieve speler kiezen om zelf het fruit op te eten (bij gerade vruchten met een plusscore) of een andere speler dwingen om de vrucht te nuttigen (bij kaarten met een minscore).
Andere dobbelacties leiden tot het wisselen van etalagekaarten tussen spelers (gele zijde) of vruchten eten uit de etalage met de meeste resterende kaarten (rode zijde). Nog leukere acties volgen wanneer er 'groen' gedobbeld wordt: hierbij kiezen alle spelers blind een van hun etalagekaarten en draaien ze deze met de ogen dicht open, waarna de actieve spelers er eentje kan kiezen. De 'oranje' actie vereist snelheid: hierbij slaan alle spelers tegelijk op de centraal geplaatste fruitsapkaart. De snelste spelers mag een fruitkaart van een speler naar keuze opeten.
De 'roze' actie spreekt het geheugen aan: hierbij speelt een speler memory-gewijs twee kaarten naar keuze (van twee verschillende spelers) open. Zijn beide kaarten gelijk, dan kan de actieve speler kiezen tussen ze opeten, of de (een) andere speler(s) dwingen ze op te eten.
Sommige fruitkaarten (meerbepaald de +1 kaarten) bevatten ook een actie (de 'rode' en de 'blauwe' actie), die geactiveerd wordt bij het opeten van dat stuk fruit.
Dit spel is geschonken door Falomir Juegos en kan vanaf januari gespeeld worden bij Het Geel Pionneke.
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Speelduur: 15 minuten
Reacties
Een reactie posten