Project L
Wat direct opvalt als je de doos van Project L opent, is dat het spelmateriaal er fantastisch uitziet. Er is gebruik gemaakt van dik karton voor de opdrachtkaarten en ook de spelstukken zijn van hoge kwaliteit. alles past ook nog eens in een perfectie insert in de doos.
De kern van het spel is om het juiste stukje te bemachtigen en dat kloppend te maken bij de goede opdrachtkaart. Iedere speler ontvangt bij de start twee basispuzzelstukken van niveau 1 en niveau 2. Er zijn in totaal 5 niveaus en je zult merken dat je gedurende het spel je je voorraad puzzelstukken uit gaat breiden en dit als een soort motor werkt om gemakkelijker de moeilijke opdrachten te voltooien. De opdrachtkaarten zijn verdeelt in zwarte- en witte opdrachten. Waarbij de zwarte opdrachten moeilijker te volbrengen zijn.
Met meer stukjes van verschillende soorten kun je zelfs de moeilijkste puzzels efficiënt oplossen. De puzzels die je voltooit, leveren je punten op om je motor van brandstof te voorzien. Kun jij te tegenstanders te vlug af zijn? Om de zojuist genoemde motor te ontwikkelen, gebruik je iedere beurt drie acties. Het is toegestaan om een dezelfde actie meerdere keren in een beurt uit te voeren. Je kunt kiezen uit de volgende acties:
- Neem een nieuwe puzzel uit de witte of de zwarte voorraad. Let hierbij op dat het niet toegestaan is om aan meer dan vier puzzels tegelijk te werken.
- Neem een willekeurig speelstuk van niveau 1 uit de voorraad en plaats deze in je eigen voorraad.
- Ruil een speelstuk uit je persoonlijke voorraad om tegen een speelstuk van 1 niveau hoger uit de algemene voorraad.
- Plaats een speelstuk passend in één van je puzzels.
- Plaats in alle puzzels 1 passend stuk. Let op, deze masteractie mag je slechts eenmaal per beurt uitvoeren.
- Leg een speelstuk uit je persoonlijke voorraad terug en neem daarvoor 1 of meerdere gelijke speelstukken voor vanuit de algemene voorraad. Let op, deze stukken dien je wel direct passend te plaatsen in één van je puzzels.
- Completeer een puzzel en leg deze op je scoringsstapel. Deze actie mag ook meerdere keren gespeeld worden. (Dit in tegenstelling tot actie 5).
Het spel eindigt als de laatste zwarte opdrachtkaart genomen is. De spelers maken de lopende ronde af en er vindt een eindtelling plaats. Alle spelers tellen de punten op de opdrachtkaarten. Bij een gelijkspel wint degene die de meeste opdrachtkaarten vervuld heeft.
In de spelregels zijn diverse varianten opgenomen, waaronder een solo-variant, voor het geval je even geen geschikte medespeler voor handen hebt en je toch trek hebt in een vlot puzzelspelletje.
Dit spel is geschonken door Boardcubator en is binnenkort te spelen bij Het Geel Pionneke.
Reacties
Een reactie posten