Mission ISS

De meesten kennen wel het ISS of het International Space Station dat hoog boven ons in de ruimte zweeft. Het is een project waar 16 verschillende landen aan meewerken en is een symbool van wat mensen kunnen bereiken als ze samenwerken. En dat is ook wat de spelers gaan doen : samen werken. En het zal nodig zijn.

Het spel start in het jaar 1998, het jaar dat de eerste module van de ISS gebouwd werd. Binnen de 12 ronden moeten de spelers het volledige ISS uitgebouwd hebben, dan winnen ze als team. De spelers starten met 5 astronauten - of beter gezegd ruimtevaarders aangezien ze verschillende nationaliteiten hebben - die zich allen in basisstation bevinden. Naarmate het spel vordert zullen er extra ruimtevaarders bijkomen die zeker een handje kunnen helpen met het bouwen van de modules.

Elke speler krijgt een setje van kaarten die open voor hen op tafel komen te liggen. Die kaarten kunnen uit 4 verschillende acties bestaan : bewegen, onderzoeken, bouwen en upgrades nemen. De actieve speler kiest een eigen kaart + een kaart van een andere speler om in eender welke volgorde uit te voeren. Let wel, dit is in samenspraak met alle spelers. Elke ruimtevaarder in de basismodule heeft een voetstuk met daarin 3 schijfjes voor 3 verschillende acties (bewegen, bouwen en onderzoeken). Daarop staan de waarden 1 tot en met 4, en dat geeft aan hoever die ruimtevaarder mag bewegen, hoe goed hij kan onderzoeken en hoe vaardig deze is in het bouwen van modules.

Op de modules zie je stippellijnen staan die de grenzen tussen de modules aangeven. Telkens je een ruimtevaarder wil bewegen, heb je een bewegingspunt nodig om over een stippellijn te gaan. Staan er 3 ruimtevaarders samen met een totale bewegingswaarde van bijvoorbeeld 5, mag je de actiekaart bewegen spelen om eender welk van die 3 mannetjes 5 plaatsen te verzetten. Hetzelfde is geldig voor het bouwen. Staan er 2 ruimtevaarders samen met een bouwwaarde van bijvoorbeeld 6, dan kunnen die een module op die plaats aanbouwen waarvoor er maximum 6 bouwwaarde nodig is. De module kaarten liggen naast het spelbord met daarop random getrokken kosten. Een bouwactie kan je ook gebruiken om een soort van robotje op te roepen. Die geeft 1 waarde versterking in eender welke actie die je doet.

Telkens je een module gaat bouwen, worden er 2 kaarten opengelegd. Die kaarten duiden aan waar er dobbelstenen komen te liggen op bonustegels. In eerste instantie komen daar blauwe dobbelstenen op te liggen. Ligt in een module een bonustegel met daarop een dobbelsteen van waarde 4, dan kan de ruimtevaarder die daar aanwezig is de actie onderzoeken uitvoeren. Heeft die ruimtevaarder onderzoekswaarde 3, dan draai je dobbelsteen naar het getal 1. Nogmaals onderzoeken zorgt ervoor dat de dobbelsteen terug naar de poule gaat, en dat de bonustegel ter beschikking komt van het team. In het geval je bonustegels moet plaatsen op modules, en er zijn geen blauwe dobbelstenen meer beschikbaar, moeten de rode dobbelstenen op de bonustegels geplaatst worden. Dit is minder fijn nieuws, want zolang er rode dobbelstenen in het spel zijn, mag niemand nog een module bouwen. 

De 4e beschikbare actie is upgrades nemen. Hier kan je kiezen of je een beweging, bouwen of onderzoeken wilt upgraden. Dat zal niet onmiddellijk gebeuren, maar bij een volgende ronde. Dan plaats je die upgrades terug in de voorraad, en draai je het schijfje van de gekozen upgrade bij een ruimtevaarder naar keuze een getal hoger. 

Zodra een speler zijn 2 acties uitgevoerd heeft, legt hij die 2 kaarten af op een eigen aflegstapel. De volgende speler is nu aan de beurt en doet hetzelfde. Telkens een module is gebouwd, komt die overeenkomstige module kaart ondersteboven te liggen. Die kaart kan je als eender welke actie gebruiken, in plaats van een kaart bij jezelf of bij een andere speler te kiezen. Die extra actie zal je ook nodig hebben, want al na 6 rondes moeten de spelers 6 modules gebouwd hebben, en na 9 rondes 9 modules. En als je weet dat telkens wanneer een speler zonder kaarten komt te zitten de rondemarkeerder een vakje verder gaat, dan zal je moeten opschieten. Indien een speler geen kaarten meer heeft, mag hij zijn eigen aflegstapel terug open leggen en eventueel ruimtevaarders upgraden.

Mission ISS is een leuk coöperatief spel dat toch iets of wat anders is dan de gekende coöperatieve spellen. De mensen die geen fan zijn van het thema ruimte, laat je niet afschrikken. Het hadden evengoed konijntjes geweest kunnen zijn die samen een konijnburcht moeten bouwen.

Dit spel is geschonken door Schmidt Spiele en is vanaf januari te spelen bij Het Geel Pionneke.


Aantal spelers : 1 - 4
Leeftijd : vanaf 12 jaar
Speelduur : 90 minuten




Reacties

Populaire posts