Fish 'n Flip

Het lijkt erop of we onszelf voor even aansluiten bij actieorganisatie Greenpeace. We proberen namelijk in dit spel zoveel mogelijk vissen te bevrijden en ook direct het plasticafval uit de zee te halen. Door dit ook in onze netten mee te nemen, wordt de zee toch weer een stukje schoner en de wereld wat mooier.
In de handleiding staat een leuk weetje. Wisten jullie dat bij circa 40% van de visvangst niet de vis gevangen wordt waar men voor op uit trok, maar dat er andere vissen in het net terecht komen. De zogenaamde 'bijvangst'. (Ik denk dat ons politieapparaat blij zo zijn met zo'n percentage aan bijvangst).

Om het spel te beginnen leg je het zee-tableau op tafel, dit vormt de aflegstapel van de gespeelde actiekaarten. Voor het eerste coöperatieve spel wordt aangeraden om met de volgende vissen te spelen, de schildpad, de dolfijn, de zwaardvis en de walvis. De overige kaarten leg je terug in de doos. Leg vervolgens een raster van drie bij vier uit. Deze kaarten stellen het net voor. Laat plaats over voor meerdere rijen. Leg het schip als markering in de zevende rij. Schud de actiekaarten en geef iedere speler er twee. Het doel is om scholen van vissen te maken en ze op die manier te bevrijden. Maar let op na iedere beurt komen er weer meer vissen in het spel. Hoe maak je nu een school vissen? Als er twee of meer dezelfde vissen de zelfde richting uit zwemmen, ontstaat er een school. Dit mag zowel horizontaal als verticaal zijn. Scholen ontstaan door het op het juiste moment de meest gunstigste actiekaart uit te spelen. Je mag bijvoorbeeld de vissen flippen. Dus omdraaien naar de andere zijde. Daar staat dezelfde vis op, alleen zwemt deze in tegengestelde richting. Je mag ook twee vissen omruilen. 
Je beurt bestaat uit vier stappen, namelijk: bewegen, uitbreken, zinken en vangen. Let er op dat alleen de vissen die bewogen hebben ook mogen uitbreken. Vervolgens zinken de kaarten zoveel als mogelijk naar de bodem. Ontstaat er hierdoor een nieuwe school, dan mag deze ook uitbreken. Zinken telt namelijk ook als een beweging. Het schip vaart vervolgens verder en er komt in iedere kolom van links naar recht één nieuwe kaart te liggen. Je vult je hand weer aan tot twee actiekaarten. Vissen kunnen ook speciale eigenschappen hebben. Zo kan de zwaardvis een extra aangrenzende vis laten uitbreken. 
Jullie hebben het spel gewonnen als jullie erin slagen om de trekstapel leeg te spelen en er geen kaart terecht gekomen is in de zevende rij. Als de trekstapel leeg is worden er nog twee beurten gespeeld om daarin nog zoveel mogelijk vissen te kunnen bevrijden. 

Om het spel wat moeilijker te maken, kan er ook voor gekozen worden om aan een missie te moeten voldoen, alvorens jullie het spel winnen. 
Dit spel kan zowel in een coöperatieve modus gespeeld worden als ook in een competitieve modus. In de eerste modus dienen de spelers gezamenlijk zoveel mogelijk vissen te bevrijden, in de tweede modus gaat het erom welke speler erin slaagt om als snelste de vissen te bevrijden. De meegeleverde overzichtskaarten vergemakkelijken het spelen. 

Aantal spelers: 1-6
Leeftijd: Vanaf 8 jaar
Speelduur: 25 minuten

Dit spel is geschonken door Gaiagames

Fish 'N Flips is binnenkort te spelen bij Het Geel Pionneke



Reacties

Populaire posts