Kipp mir Saures

In Kipp mir Saures dienen de spelers snoepjes te maken, ze vervolgens in te pakken en nadien te verzenden. 

Zodra je dit spel op tafel ziet staan, wil je het gaan spelen. Het opzetten van het spel is eenvoudig. Men plaatst de snoepmachine in het midden van de tafel. Er worden 8 kaarten open in het midden van de tafel gelegd, en iedere speler krijgt 9 dobbelstenen in drie kleuren en drie groottes. 

Het spel kan nu beginnen. De speler die aan de beurt is, kiest 1 van zijn 9 dobbelstenen uit en laat deze in één van de drie buizen van de snoepmachine vallen. Het is toegestaan om een buis vast te houden als de dobbelsteen in de buis wordt gedaan. Dit doen de spelers om beurten tot het grote moment daar is, en één van de drie buizen kantelt. 

Alle dobbelstenen die in de buis zitten, komen onder in de machine in een compartiment van de machine terecht. De eerste buis vertegenwoordigd het aroma van het snoepje dat gemaakt gaat worden. De speler die ervoor heeft gezorgd dat de buis kantelt, kiest als eerste een dobbelsteen uit. Kiest hij een rode dobbelsteen, dan mag hij evenveel rode vuur-karamellen nemen als de ogen op de dobbelsteen aangeven. Kiest hij een gele dobbel, dan mag jij gele truffel nemen en kiest hij voor een blauwe dobbelsteen dan kan de speler gaan mixen met het heerlijke aroma van blauwe wolkendruppels. De gekozen dobbelstenen worden in de persoonlijke voorraad van de speler geplaatst. Als alle dobbelstenen zijn gekozen, is het weer tijd om dobbels in de buizen te gaan werpen. De spelers dienen er rekening mee te houden, dat ze aan het einde van hun buurt nooit meer dan 10 aromablokjes in het bezit mogen hebben.

Indien de 2e buis kantelt, kiest men dobbelstenen om de vorm van het snoepje te maken. Afhankelijk van de kleur dobbelsteen die een speler kiest, neemt hij de overeenkomstige vormkaart. Indien de speler een bonte mix van smaken wil maken, dient de waarde van de ogen overeen te komen met de waarde op de kaart. Als de speler een 6 kiest, mag hij deze gebruiken als joker.

De actie die aan de 3e buis is gekoppeld, is het verpakken van de snoepjes. Ook hier worden weer om beurten dobbelstenen genomen. Kiest men een blauwe dobbelsteen, dan kunnen blauwe snoepjes worden ingepakt. Et cetera, et cetera. Het aantal ogen is niet meer van belang. Wel dienen het juiste aantal ingrediënt blokjes terug in de voorraad geplaatst te worden. Als de snoepjes zijn ingepakt, blijft de dobbelsteen op de kaart voor de speler liggen, en verdwijnt zo uit het spel.

Het spel is afgelopen als het een speler is gelukt om 5 snoepjes te verpakken. De punten die op de verzonden kaarten met snoepjes staan, worden bij elkaar opgeteld en degene met de meeste punten mag zich beste snoepjesproducent noemen.

Kipp mir Saures is een kinderspel dat op een leuke manier de mechanismes plannen en grondstofmanagement introduceert. We zeggen met nadruk kinderspel, want om als familiespel te kunnen dienen is het toch echt te simpel. Ook denken we dat de op de doos opgegeven leeftijd van 8 jaar iets of wat aan de hoge kant is.

Dit spel is geschonken door Zoch en is binnenkort te spelen bij Het Geel Pionneke.


Aantal spelers : 2 - 4
Leeftijd : vanaf 8 jaar
Speelduur: 45 minuten

Reacties

Populaire posts