Sheepy Time

Heb jij ook wel eens van die slapeloze nachten, waar zelfs schaapjes tellen niet helpt om terug in slaap te vallen ? Of heb je gewoon schrik van de grote boze wolf die onder je bed verstopt zit ? In deze Sheepy Time is het net de bedoeling om niet wakker te worden.


Dit spel is een push-your-luck spel met een vleugje racen. De spelers proberen zo vaak mogelijk over het hek in dromenland te springen om zoveel mogelijk knipogen te verzamelen. Tegelijkertijd proberen ze de vreselijke nachtmerrie te vermijden, in het spel voorgesteld door een soort van wolf.

Er zijn 2 fases: een race fase waar je met je schaap rondjes beweegt op het spelbord, en een rust fase waar je nieuwe stukken aan het spelbord plaatst. In je beurt tijdens de race fase mag je een kaart open spelen van de 2 kaarten die je op hand hebt, en daarna een nieuwe kaart nemen. Die kaarten laten je toe om ofwel tokens te plaatsen op het spelbord, of om knipogen te winnen, of om verder op het spelbord te bewegen. Trek je een nachtmerrie (of wolf) van de trekstapel, zal je die kaart onmiddellijk moeten spelen, met als mogelijk gevolg dat de wolf gaat bewegen.

 
Indien de wolf beweegt, en hij komt op of voorbij een schaap van een speler, zal die speler zijn schaap plat moeten leggen. Dit is om aan tonen dat deze speler een eerste maal verschoten is van de nachtmerrie. Komt de nachtmerrie een 2de maal voorbij, schiet die speler wakker en ligt deze ronde uit het spel. Je verdiende knipogen worden terug gezet op het puntenspoor.

Telkens een speler over het hek springt, kan deze beslissen of hij al dan niet nog een rondje gaat lopen. Het risico bestaat altijd dat de nachtmerrie je te pakken krijgt, maar hoe vaker je rond kan lopen, hoe meer knipogen je kan verzamelen.

Als alle spelers gepast zijn, zal het hoofdkussen van de speler die de meeste knipogen wist te verzamelen, 8 plaatsen dichter mogen opgeschoven worden. De speler op de 2e plaats mag zijn hoofdkussen 5 vakjes verplaatsen. Werd je deze ronde wakker van de nachtmerrie, mag je je kussen maar 3 vakjes opschuiven. Daarna krijgen alle spelers 2 nieuwe handkaarten. De spelers en de nachtmerrie starten opnieuw vanaf de startplaats. Mocht er een speler zijn met een nachtmerrie op hand, moet die eerst gespeeld worden.

Zodra er een speler er in kan slagen op met zijn knipoog token tot aan zijn hoofdkussen te geraken op het puntenspoor, is het spel ten einde.

Sheepy Time speelt telkens weer anders. Van de stapel dynamische bord stukken liggen er steeds een 4-tal open. Daarop staan voordelen die je kan krijgen. Na elke ronde worden zulke stukken aan het spelbord toegevoegd. Koos je om een jeton te plaatsen in plaats van te bewegen met één van je handkaarten, dan leg je je eigen jeton op een aangesloten spelstuk naar keuze. Kom je later in het spel met je schaap op dat spelstuk, mag je de jeton weghalen om de overeenkomstige actie uit te voeren. Vaak is dat extra stappen bewegen, of verder gaan met je knipoog jeton. Er zijn 2 mogelijke manieren waarop je een jeton op een spelstuk kan plaatsen : met de Zzzz kant en met de oneindige kant. Kom je op een spelstuk waar je jeton met de oneindige kant ligt, hoef je die jeton daar niet weg te halen. In het andere geval wel.

Sheepy Time is een erg leuk familiespel met een erg hoge push-your-luck factor. Het spelmateriaal ziet er heel leuk en vlot uit, al is de tekst wat moeilijk leesbaar op de dynamische spelstukken. Het thema slapen en nachtmerries is hier overduidelijk aanwezig en is super goed uitgewerkt. Het puntensysteem is dan weer best uniek, al hebben we dat nog gezien bij Ark Nova. Een aanrader.

Dit spel is geschonken door AEG en is vanaf maart te spelen bij Het Geel Pionneke.


Aantal spelers : 1-4
Leeftijd : vanaf 10 jaar
Speelduur : 30 - 45 minuten


Reacties

Populaire posts