Nocturnally
Start het spel door de 20 basis dierenkaarten (zonder sterretje) door elkaar te schudden samen met de vijf maankaarten (de volle maankaart behoort niet tot her basisspel). Leg de kaarten gedekt in een 5x5 rooster. Het spelbord bevat plaats voor zes maankaarten, en een tijdsspoor dat het verloop van de nacht uitbeeldt. Plaats het spelbord in het midden van de tafel en leg het kijkraam links op het tijdsspoor, rond de maan. De vuurvlieg vliegt naar de vroegste vogel (de speler die die dag het vroegst opstond) en het spel is startklaar !
De startspeler vliegt met de vuurvlieg naar twee kaartjes en draait ze om. Gelukkig geeft de vuurvlieg net genoeg licht om ze goed te bekijken. Hierna gaan de dieren bewegen, en mag de startspeler zoveel (open en of dichte) kaartjes verplaatsen als hij wil. Nocturnally leidt tot winst als alle babydieren tijdig hun ouders vinden, dus baby- en ouderdieren groeperen is een goed plan !
De nacht duurt verder, en het kijkraampje op het tijdsspoor wordt een vakje richting de ochtend verschoven. Tenzij een van de opengedraaide kaartjes een maankaart is, dan wordt de maankaart op het spelbord gelegd en verhuist het kijker-raam opnieuw naar het uiterst linkse vakje. De vuurvlieg vliegt naar de volgende speler, waardoor het licht in het bos dooft (de opengedraaide kaartjes worden opnieuw dichtgelegd).
Een tweede, uitdagendere, spelvariant is 'her glimwormspel'. Hierbij wordt de vuurvlieg vervangen door de glimworm, die niet kan vliegen, maar zijn licht permanent, doorheen het gehele spel laat schijnen over de vier aangrenzende kaartjes (die dus steeds blijven openliggen).
Ook het dierenrijk breidt uit: terwijl de spelers in het basisspel een babydier aan een ouder moesten koppelen, dienen de jonge dieren nu verenigd te worden met een vader- en moederdier. Het startveld groeit, door deze extra dieren en een extra volle maan kaart, tot een 6x6 rooster. Liever nog meer uitdaging ? Dan bezit Nocturnally een uitbreiding waarin een wit konijn de hoofdrol speelt. Maar hoe dat juist in elkaar zit, laten we jullie zelf ontdekken !
Dit spel werd geschonken door Sunnygames en kan vanaf maart gespeeld worden bij Het Geel Pionneke.
Leeftijd: vanaf 6 jaar
Speelduur: 15 minuten
Reacties
Een reactie posten