Oz


De meesten zullen wel bekend zijn met het verhaal van De Tovenaar van Oz. Dit boek van de hand van L. Frank Baum dateert van 1900 en is eerste en wellicht het bekendste verhaal dat zich af speelt in het land Oz. Het boek is in meer dan 50 talen vertaald en vele malen verfilmd. Ook zijn er verschillende spellen die zich afspelen in het land van Oz. 

Net zoals in het oorspronkelijke verhaal, probeert Dorothy om zo snel en veilig mogelijk de gele weg te reizen. Ook hier wordt ze bijgestaan door de vogelverschrikker, de tinnen man en de laffe leeuw. 

Het spel begint met 4 stapels kaarten die het noorden, zuiden, oosten en westen vormen. In iedere stapel zitten wegdelen, reisgenoten maar ook vijanden die het het bonte reisgezelschap knap lastig kunnen maken.

De speler die aan de beurt is, draait van elke stapel waarop een gesloten kaart ligt, de bovenste kaart open. Is dit een vijand of een goede heks, dan komt deze naast de stapel te liggen. Is het een reisgenoot of een wegdeel, dan blijft deze open boven op de stapel liggen. Tijdens zijn beurt moet de speler twee kaarten kiezen. Bovendien mag hij enkele andere acties uitvoeren. Kiest de speler een wegdeel, dan wordt deze meteen in de persoonlijke gele weg geplaatst. Op ieder wegdeel staat 1 van de 4 hoofdfiguren van het spel afgebeeld. Kiest de speler een reisgenoot, dan neemt hij deze op hand. Liggen er naast de stapel waarvandaan de speler zijn kaart kiest, vijanden, dan vallen deze vijanden jouw reisgenoten die op jouw gele weg wandelen aan. Iedere vijand valt één specifieke reisgenoot aan, welke op de kaart is afgebeeld. De reisgenoot verdwijnt dan uit het spel.

Zoals hierboven al aangeven, mag de speler tijdens zijn beurt enkele andere acties uitvoeren. Zo kan hij een reisgenoot die hij op hand heeft spelen op een wegdeel waarop deze staat afgebeeld. Het wegdeel wordt dan weggenomen uit de persoonlijke gele weg en gesloten op de persoonlijke scorestapel geplaatst. Iedere reisgenoot beschikt bovendien over speciale krachten die de speler meteen mag uitvoeren. Die speciale krachten bestaan over het algemeen het nemen van een kaart van 1 van de 4 stapels of het nemen van een kaart uit de persoonlijke scorestapel. Bovendien kan iedere reisgenoot een specifieke vijand verslaan. 

Afhankelijk van het aantal spelers eindigt het spel als 1 of 2 stapels met kaarten leeg zijn. De score wordt dan opgemaakt. Voor iedere verslagen heks krijgt een speler 9 punten. Voor elk wegdeel krijgt de speler 1 punt. De reisgenoten scoren naar gelang hoeveel van dezelfde karakters je gele weg bewandelen. De speler met de meeste punten mag zich winnaar noemen.

Oz wist ons aangenaam te verrassen. Er zit meer tactiek in dan je op het eerste zicht zou verwachten. Klein nadeel vinden we wel de gebruikte iconografie. Deze is in onze ogen niet echt logisch, en zorgde ervoor dat we toch regelmatig het regelboek tevoorschijn diende te halen om te kijken wat nu ook al weer de speciale eigenschappen van de kaarten zijn. 

Aantal spelers: 1-4
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Speelduur: 30 minuten

Dit spel is geschonken door Gen-X-Games
Dit spel is binnenkort te spelen bij Het Geel Pionneke


Reacties

Populaire posts