Gorynich
Iedereen kent wel het verhaal van de dappere ridder die een beeldschone prinses bevrijdt uit de klauwen van een vuurspuwende draak. Maar wat als de prinses en de draak het nu eens goed met elkaar kunnen vinden? Laat dat nu net het uitgangspunt zijn van Gorynich, een coöperatief spel waarbij de spelers door samen te werken trachten de stormloop van vervelende ridders (en het zijn er heel wat) een vurige halt toe te roepen alvorens zij het woonkwartier van de prinses bereiken.
Het speelterrein bestaat uit 4 bordjes die aangelegd worden rond het woonkwartier. Ze tonen verschillende invalswegen waarlangs de ridders kunnen naderen. Voor de draak is er een verdere opdeling in vakjes, want een vliegende draak hoeft zich niks aan te trekken van het terrein. Elk bordje bevat ook een gekleurde pijl die een bepaalde bewegingsrichting aangeeft. Afhankelijk van het aantal spelers worden een aantal ridders op verschillende vertrekpunten gepositioneerd. De draak start op een vakje in het woonkwartier.
Elke speler krijgt een setje van 6 actiekaarten. Verder worden er nog 2 stapels van bewegingskaarten geprepareerd: 1 voor de ridders, 1 voor de draak. Daarnaast liggen 3 maneuverkaartjes, waarover straks meer. Voor beginnende spelers kan je nog een aantal spraakfiches en een zandloper toevoegen. Het obligate startspelertoken gaat naar de persoon die het laatst in een bos heeft gewandeld.
De bedoeling is dat de spelers actiekaarten combineren om de draak te bewegen naar de ridders toe. Daarvoor zijn er 4 richtingkaarten overeenkomstig de gekleurde pijlen op het bord. Eens aangekomen kan met de vuurspuwactie de ridder geroosterd worden. De manoevreerkaart ten slotte laat toe om één van de drie maneuverkaartjes te activeren. Dit lijkt simpel, maar de twist in het spel is dat er niet gecommuniceerd mag worden! Je zal dus goed op elkaar moeten inspelen om dit tot een goed einde te brengen. Eventueel kan je een spraakfiche inzetten om gedurende de tijd van de zandloper te overleggen.
Een ronde begint met het openleggen van een bewegingskaart van elke stapel. De ridders bewegen onmiddellijk het aantal aangegeven vakjes. De andere kaart geeft het aantal vakjes aan dat de draak maximaal kan vliegen tijdens een bewegingsactie. Opgelet: dit aantal kan ook negatief zijn! In combinatie met een richting gaat de draak dan achteruit. Nadat de ridders bewogen hebben, mag de startspeler één of meer ridders aanwijzen die hij die ronde wil elimineren.
Dan kiest elke speler een actiekaart en legt deze gedekt voor zich. Merk op dat gespeelde kaarten op tafel blijven liggen. Als je laatste kaart gespeeld is, mag je ze op het einde van de ronde allemaal terugnemen. Of je kan vroeger alle open kaarten oprapen door in deze fase te passen. De andere spelers kunnen hier dan rekening mee houden in hun planning.
De actiekaarten worden nu een na een omgedraaid en uitgevoerd. Wie de manoevreeractie heeft gespeeld kiest een maneuverkaart en voert die actie uit. Hier is keuze uit: bewegen in elke richting, terugvliegen naar het woonkwartier en een aangrenzend vakje aanvallen. Maar dit heeft een kostprijs: op de achterkant staat namelijk een tegenactie van de ridders. Dit zou wel eens kunnen pijn doen: alle ridders bewegen 1 vakje, alle spelers leggen een actiekaart af of de ridders worden tijdelijk onkwetsbaar.
Als alle ridders zijn uitgeschakeld, dan winnen jullie het spel. Anders schuift de startspeler door en begint een nieuwe ronde. Hou de situatie wel goed in de gaten, want jullie verliezen als: een ridder het woonkwartier bereikt, de draak buiten het bord vliegt of het woonkwartier in vuur en vlam zet.
Wie het basisspel te makkelijk vindt, kan overstappen op de geavanceerde versie. Het terrein bevat hier extra mogelijkheden met rivieren en tunnels, en er zijn 6 alternatieve maneuverkaarten die wat afwisseling brengen.
Gorynich doet mij qua opzet een beetje aan Magic Maze denken. Daar moet je ook in stilte samenwerken om een doel te bereiken. Maar hier is het zonder tijdsdruk en begint iedereen met dezelfde acties. De moeilijkheid zit hem eerder in het inschatten van wie wat gaat doen. Als de draak bvb naar linksboven moet, ga jij dan naar links in de hoop dat de volgende naar boven gaat? Reeds afgelegde kaarten geven wel een indicatie, maar het blijft een gokje. Dat dit tot hilarische toestanden kan leiden zal wel duidelijk zijn. En hoe meer spelers, hoe sneller het fout kan gaan...
De ludieke presentatie is mooi meegenomen, zodat ik verwacht dat het spel meermaals op tafel zal komen in onze club. Wie een leuk tussendoortje zoekt met een origineel uitgangspunt is hier aan het juiste adres. Ik kan gerust met enige ironie zeggen: dit is een draak van een spel :-)
Dit spel werd geschonken door Lifestyle Boardgames en is vanaf maart te spelen bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers: 3 - 7
Speelduur: 15 - 20 min
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Reacties
Een reactie posten