Here Be Dragons: Into the Unknown
De titel Here Be Dragons doet in eerste instantie vermoeden dat we met een pure dungeon crawler te maken hebben. Maar deze uitdrukking werd vroeger ook gebruikt op oude wereldkaarten om nog niet ontdekte gebieden aan te geven. En het is deze betekenis die we terugvinden in het spel. Je reist namelijk samen in een schip door onbekende wateren om een nieuwe wereld te exploreren en te koloniseren. Dat er terloops nog enkele monsters en hun minions je voor de voeten lopen, is een uitgelezen kans om extra prestige te verdienen. Of als je liever in een duel punten afpakt van een tegenspeler, dat kan ook. Wie als eerste het vooropgestelde aantal prestigepunten haalt, wint het spel.
Het speelveld begint met 1 tegel: jullie schip. De andere tegels stop je in een stoffen zakje, waaruit je later nieuwe gebieden kan trekken. Elke speler plaatst zijn figuur op het schip en legt een marker ergens rond het schip om aan te geven in welke richting hij zal bewegen. Naast twee dobbelstenen krijgt iedereen nog een setje huizen en hoofdgebouwen, en een bordje dat dienst doet als 'tech tree' en om verschillende sporen bij te houden (prestige punten, levenspunten, goud etc).
Een speelbeurt bestaat uit 4 stappen. De eerste stap is bewegen in de richting die je aangegeven hebt. In principe mag je 1 tegel ver gaan, tenzij je over open vlakte reist, dan zijn het er twee. Ligt er nog geen tegel op je bestemming, dan ontdek je nieuw gebied. Trek een tegel uit de zak en leg hem aan. Is het een productietegel dan ontvang je onmiddellijk een bonus. Je kan eveneens over water reizen maar dan gelden extra regels. Eventueel kan je ook blijven staan. Er zijn namelijk plaatsen waar je zo kan genezen.
In stap 2 trek je eerst een eventkaart. Hier zijn 3 soorten van. Opdrachtkaarten die gewoon opengelegd worden en door iedereen vervuld kunnen worden, keuzekaarten die een onmiddellijke beslissing vereisen en itemkaarten die je gedekt mag bijhouden voor eigen gebruik later. Na de eventkaart krijg je inkomsten volgens je productie en je nederzetting. Dit kan bestaan uit goud, grondstoffen of invloed.
De derde stap is de actiefase. Er staat geen limiet op het aantal acties, maar je moet ze wel kunnen betalen natuurlijk. Een eerste optie is het stichten van een dorp. Let op: dit kan in principe maar 1 keer in het spel, dus kies je locatie zorgvuldig. Dit moet op een vlaktetegel zijn die nog vrij is en kost niets, meer nog: je krijgt er zelfs een bonus voor. Hier plaats je dan je dorptoken. Daarna kan je hierrond huizen bouwen tegen een kost. Je hoeft niet eens aanwezig te zijn op de tegel waar je dit doet. Indien je genoeg huizen rond je dorp hebt, kan je dit upgraden naar een stad, wat ook weer een bonus oplevert. Zo kan je verder naar een fort en een citadel. Dit hoofdgebouw zal tijdens de inkomstenfase trouwens ook goud produceren (belastingen). Over inkomsten gesproken: staan je huizen op productietegels dan heb je daar uiteraard opbrengst van. Bovendien ontvang je tol (1 goud) als een andere speler je gebied betreedt.
Sommige tegels hebben een monstersymbool met een bepaalde sterkte. Hier kan je kiezen om op monsterjacht te gaan. Dobbel eerst om te kijken of je een monster vindt. Zo ja, wordt een monsterkaart onthuld. Als het monster iets sterker is dan verwacht heb je nog kans om te vluchten. Maar een echte held doet dat uiteraard niet. Het gevecht verloopt met dobbelsteenworpen in Risk-stijl, die beïnvloed kunnen worden door je technologiestatus en gespeelde itemkaarten. Als je verliest kost dat levenspunten en moet je vluchten, waarna een monstertoken op de tegel wordt geplaatst. Dit monster kan dan in een volgende beurt opnieuw bevochten worden. Als je wint, bemachtig je de schat die het monster bewaakte.
Een andere actie is het vorderen in je tech-tree, tegen een bepaalde goudkost. Er zijn verschillende takken die je kan volgen, maar je hebt maar twee markeerblokjes. Plan dus je evolutie zorgvuldig. Verder kan je een itemkaart uit de hand spelen of 10 invloedpunten ruilen voor 1 prestigepunt.
Een laatste actie is het vechten met een tegenspeler. Dit kost wel 2 invloedpunten. Het gevecht verloopt op dezelfde manier als tegen een monster. Het enige verschil is dat de winnaar 1 prestigepunt steelt van de verliezer.
De laatste stap in je speelbeurt is het opnieuw leggen van je marker op de richting waar je de volgende beurt naartoe wil gaan.
Als je sterft (tijdens een gevecht of een andere gebeurtenis waarbij je levenspunten op 0 komen) verlies je al je grondstoffen en begin je opnieuw in de dichtstbijzijnde nederzetting of heiligdom.
Wanneer je met supermonsters speelt, komen er extra regels in het spel. Je moet deze supermonsters namelijk verslaan vooraleer een zekere conditie bereikt is, anders verliezen jullie allemaal. Een mogelijk neveneffect is bvb dat gebieden rond een supermonster corrupt worden. Ze verliezen hun productie, doen schade en kunnen zelfs spelers naar de 'dark side' overhalen. Afhankelijk van het monster voegt dit een hele nieuwe dimensie toe aan het spel.
Wie als eerste het vooraf afgesproken aantal prestigepunten haalt, wint onmiddellijk. Uiteraard is er nog veel meer te zeggen over het spelverloop en de regels maar dat zou ons hier te ver leiden. Dit blijft een review en geen analyse van de handleiding. Lees ze dus gerust zelf eens als je meer details wil.
Here Be Dragons is een mix van verschillende genres. Exploreren, koloniseren, het opzetten van een productiesysteem, technologische vooruitgang, queestes, vechten met monsters, een gezamenlijke dreiging, het zit er allemaal in. En het mag gezegd worden: de mix is goed gelukt. Het eerste spel doe je wel best zonder supermonster om de basisregels en de spelflow te leren kennen. In principe is het niet ingewikkeld, ook het vechten is eenvoudig gehouden, maar zoals met veel spellen heb je een zekere gewenning nodig om vlotheid in je spelbeurt te krijgen. De uitgebreide overzichtskaart biedt wel hulp, maar verwijst voor details naar de handleiding wat dan weer voor vertraging zorgt. De componenten zijn dik ok: mooie kaarten, houten figuren, een spelersbord met relief zodat de blokjes blijven zitten en een functionele inlay. De modulaire opbouw met de tegels en de verschillende supermonsters zorgen voor voldoende variatie en dus een goede herspeelbaarheid. De langere spelduur (zeker met meer spelers) kan sommige spelers misschien afschrikken, maar wie graag op ontdekking gaat zal hier niet van een kale reis terugkomen.
Dit spel werd geschonken door Todys Games en is vanaf maart te spelen bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers: 1 - 6
Speelduur: 1 – 4 uur
Leeftijd: vanaf 14 jaar
Reacties
Een reactie posten