Rest in peace
Halloween ligt al een tijdje achter ons, maar voor een goed griezelverhaal is het altijd een goed moment. Rest in peace is gebaseerd de overlevering van de bitsige strijd tussen twee families die streden om zoveel mogelijk landhuizen en kastelen in hun bezit te krijgen. En standvastig waren ze wel, aan beide zijden: zelfs de huisdieren mengden zich in de strijd, en die ging door tot de dood, en erna ! De twee families, ondertussen tot geesten herleid, bikkelen verder op hun jacht naar het begeerde vastgoed. En ze laten daarin geen pottenkijkers toe, want alle mensen die dichterbij komen worden weggepest. Beide families proberen elkaar uit de landhuizen weg te pesten: hard tegen hard, geest tegen geest !
De set-up is eenvoudig: schud alle rondekaarten ('physics' kaarten) door elkaar en leg er negen van open in een verticale rij in het midden van de tafel. Sluit af met de tiende speciale 'rondekaart' en leg alle niet gebruikte rondekaarten weer in de doos voor een volgend spel. Hussel de landhuis- en kasteeltokens, gedekt, door elkaar en leg op elke rondekaart een token, waarna ze opengelegd worden. De spelers schudden hun familiekaarten en nemen er vijf op hand. De geesten zijn er klaar voor, de strijd kan beginnen !
De tokens geven aan in welk gebouw de ronde zich afspeelt, de speler die de ronde beëindigt met meer geesten dan zijn tegenstander pest de andere familie het huis uit, en verovert het landhuis of het kasteel. Een speler mag per ronde zoveel geestenkaarten uit zijn hand spelen als hij wil (van nul tot vijf). Als beide spelers 'uitgespeeld' zijn wint de duelwinnaar het vastgoedtoken, en wordt de verliezen uit het huis gedreven, maar krijgt hij de rondekaart als troostprijs. Deze kan later in het spel mee ingezet worden als speciaal effect bij de geestenkaarten (het effect van rondekaarten gaat steeds meteen in).
Deze rondekaarten bevatten één van de negentwintig speciale effecten die je kan inzetten om je slag sneller thuis te halen. Om het spel te leren kennen start je met de 'basisronde'-kaarten, maar het spel bevat kaarten van vier verschillende levels zodat je buiten meer variatie ook meer uitdaging in het spel kan brengen. Mogelijke effecten zijn: de waarde van jouw kaarten tijdelijk verhogen of net die van de tegenstander verlagen, de rondekaart van het duel opeisen zelfs als je het duel en het token won, effecten die gekopieerd worden, ...) Een slim gebruik van deze kaarten kan het duel een andere kant op sturen.
Eindigde het duel toch nog in een aftocht uit het landhuis of kasteel ? Dan valt de eer later in het spel misschien toch nog te redden door in te zetten op de tiende en laatste ronde. Na elk duel trekken de spelers twee extra handkaarten, en mag de weggejaagde speler een handkaart (geest- of ronde) gedekt naast de tiende rondekaart leggen. Als er tegen de tiende en laatste ronde nog niemand het spel winnend heeft beëindigd (met vier landhuizen of drie kastelen), dan worden alle gedekte kaarten van ronde tien opengelegd, en wint de winnaar van het laatste duel niet enkel dat duel en dat token, maar (als dat laatste token ook nog geen doorslag gaf) ook het spel !
Dit spel kan door de leden van Het Geel Pionneke bij Lotana gekocht worden met 10% korting.
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Speelduur: 15 minuten
Reacties
Een reactie posten