Cubosaurus

Het mag geweten zijn dat wij enorme fan zijn van het spelletje Cubirds. Weldra genieten wij van een welverdiende vakantie, en er is 1 spel dat we mee op reis nemen, en dat zijn de kubusvormige vogeltjes van Cubirds. Hoog waren dan ook onze verwachtingen van deze nieuwe telg uit dezelfde familie : Cubosaurus - dino's in kubus vormen. Laten we eens kijken of het spel even goed is, of misschien zelfs nog beter ?

Het eerste wat opvalt is dat Cubosaurus niet van dezelfde auteur is dan Cubirds, maar er zijn wel veel overeenkomsten. In beide spellen gaan de spelers setjes proberen te maken om zo als eerste uit te geraken of om de meeste punten te scoren. Maar laten we ons nu enkel focussen op Cubosaurus.

Wij speelden het spel met 2, en dan worden er 3 rondjes gespeeld. Bij meerdere spelers worden er 2 rondjes gespeeld. De speler die daarna de meeste punten heeft is de winnaar. De stapel met dinosaurus kaarten wordt flink geschud, en voor elke speler neem je 10 kaarten. Dit apart setje schud je nog eens goed door mekaar, en elke speler krijgt 4 kaarten die open worden gespeeld op de tafel. Deze vormen de start kudde van de speler.

Er zijn verschillende soorten kaarten aanwezig : de dino's komen in verschillende kleuren, en zullen elk op een eigen manier punten scoren. Bijvoorbeeld de groene dino geeft je 3 strafpunten als je er maar één van hebt, 1 strafpunt als je er 2 hebt, 3 pluspunten bij 3 exemplaren en 7 pluspunten bij 4 of meer kaarten. De nestkaarten, waar dino-eieren staan op afgebeeld, kunnen strafpunten of pluspunten opleveren. Dat is afhankelijk van het feit of jij meer dino's van die soort hebt dan de andere spelers. Andere dino's scoren dan weer alleen als je ze in paartjes bezit.

De startspeler trekt een kaart van de trekstapel, en bekijkt deze. De speler heeft nu 2 keuzes : oftewel legt hij deze kaart bij in zijn eigen kudde, of hij geeft de kaart door aan de volgende speler. Dan moet de speler die de kaart doorgeeft eerst nog een kaart van zijn eigen kudde nemen en die mee doorgeven. Erg belangrijk daarbij is dat dit geen kaart mag zijn van die soort dino(s) die hij al gaat doorgeven. Daarna zal direct de beurt starten van die volgende speler de kaarten ontvangt. Spelers die aan de beurt komen en al kaarten op hand hebben, mogen niets van de trekstapel nemen. Deze speler kan nu kiezen om deze 2 kaarten bij zijn kudde te leggen, of de kaarten + 1 extra kaart van zijn eigen kudde door te geven, en wederom moet de extra kaart van een verschillende soort zijn dan de 2 die hij al vast had.

Je merkt al dat dit een erg 'heen-en-weer' spelletje kan worden van verschillende kaarten die worden doorgegeven, en die telkens talrijker worden. Er zullen momenten zijn dat je de kaarten wel moet plaatsen, aangezien je ze niet meer kan doorgeven doordat je geen andere soort uit je kudde meer kan nemen. De ronde gaat verder totdat de trekstapel leeg is. Daarna worden de punten van deze ronde opgeschreven.

De meer gevorderde spelers of de spelers die van iets meer uitdaging houden, kunnen met de uitbreiding aan de slag. Van de 10 kaartjes kies je er zoveel als er spelers zijn +1 en leg deze in het midden van de tafel open. Deze kaartjes zijn tijdens het spel te koop voor de prijs van het aantal weergegeven DNA strings. Telkens je een kaart in je kudde plaatst met daarop een DNA string, mag je 1 string uit de voorraad nemen. Heb je genoeg DNA's om een kaart te kopen in je beurt, betaal je de strings terug aan de voorraad. Een kaartje met een bliksemschicht voer je onmiddellijk uit. Die met een groene ster zijn punten op het einde van de ronde waard. De kaartjes met een rode vlam hebben een iets of wat agressievere actie. Op het einde van een ronde zijn niet gespendeerde DNA strings elk een punt waard.

Na elke ronde worden alle kaarten terug geschud en wordt er een nieuw setje samengesteld om een volgende ronde te starten.

Je kan Cubosaurus heel tactisch spelen. Het is niet noodzakelijk een slechte zet om slechte kaarten in je kudde te stoppen. Als je in een latere fase kaarten wilt doorgeven, kan je die kaarten daarvoor gebruiken. Wel opletten natuurlijk dat ze niet terugkomen met nog slechtere kaarten er aan toegevoegd. Natuurlijk is er een grote factor geluk mee gemoeid. Je weet namelijk niet welke kaarten er in de huidige ronde allemaal gaan meedoen, dus wordt het af en toe gokken.

De spelregels zijn kort genoeg en eenvoudig, een rondje is klaar op 10 minuten. Meer moet dat niet zijn voor een kaartspel. Het spelprincipe is leuk en gaat niet snel vervelen. En het artwork blijft zoals de rest van de reeks top. Maar of het nu Cubirds voor ons van de troon stoot ? Nee, jammer genoeg niet. Maar het is wel een spel dat je zeker een keer (of zelfs meerdere keren) moet gespeeld hebben. 

Dit spel is geschonken door Gam'inBiz en is vanaf december te spelen bij Het Geel Pionneke.


Aantal spelers : 2 - 5
Leeftijd : vanaf 8 jaar
Speelduur : 20 minuten



Reacties

Populaire posts