Flamecraft

 


In de magische wereld van Flamecraft stellen winkeliers vuurspuwende draken te werk die met hun bovennatuurlijke adem allerlei artikelen kunnen creëren. Door je eigen draken in zulke ateliers aan te bieden bekom je heuse productiecentra die je in staat stellen om betoveringen aan te schaffen die de productie nog verbeteren, en nog belangrijker: die punten opleveren. Ondertussen tracht je ook te voldoen aan voorwaarden van allerlei doelkaarten, die tussentijds of op het einde nog meer punten in het laatje brengen. Als je dan nog weet dat elke draak en bijna elke winkel een bonuseigenschap heeft, dan wordt het duidelijk dat de juiste winkel bezoeken op het juiste moment een belangrijke stap vormt naar de overwinning.

In plaats van een spelbord maakt Flamecraft gebruik van een spelmat. Deze is van uitstekende kwaliteit: ze heeft een antisliplaag en is voldoende zwaar en stevig om vanzelf plat te blijven liggen ondanks het opgerold zijn in de doos. De mat stelt een dorp voor met ruimte voor een tiental winkels. Er is ook een fontein en een speelwei voor nieuwe draken, en een marktplaats waar de betoveringen aangeboden worden.


 In de startopstelling worden 6 basiswinkels uitgelegd, elk voor een uniek product. Daarin komt telkens een draak te liggen die hetzelfde artikel produceert. In principe is elke drakenkaart uniek (qua drakennaam) maar ze behoort tot 1 van 6 families die hetzelfde produceert en dezelfde eigenschap deelt. In de speelwei komen 5 verse draken te liggen, de spelers starten ieder met 3 willekeurige draken. Er zijn twee decks voor betoveringen beschikbaar (makkelijk en geavanceerd), waarvan er eentje gekozen wordt. Daarvan worden 5 kaarten in de markt gelegd. Dan zijn er nog de opdrachtkaarten. Elke speler krijgt er initieel 2, maar er mag maar één gehouden worden.

In een spelbeurt heb je keuze uit 2 mogelijkheden. Je gaat naar een winkel en ofwel doe je inkopen, ofwel voer je een betovering uit. Maar let op: als er al iemand in de winkel aanwezig is, moet je deze persoon (of personen) een artikel geven.

Kies je voor inkopen, dan zijn er 4 stappen te doorlopen. Eerst ontvang je de goederen die de winkel en de aanwezige draken produceren. Dan mag je (optioneel) een eigen draak tewerkstellen als er nog plaats vrij is. Daarbij ontvang je de vergoeding die op het vakje is aangeduid. Dit kunnen extra goederen zijn, een nieuwe draak, een nieuwe opdracht, een munt of zelfs directe punten. De volgende stap is ook optioneel: je mag van 1 aanwezige draak de speciale eigenschap activeren (bvb produceer 3 verschillende goederen of geef een artikel aan een andere speler voor 2 punten). De laatste stap is eveneens optioneel. Indien de winkel een eigenschap heeft, mag je die nu gebruiken. Meestal laat je dat niet liggen. 


 Als je een draak op de laatste vrije plaats hebt ingezet, dan zal het dorp uitgebreid worden. Leg dus een nieuwe winkel gereed, deze zal in je opkuisfase toegevoegd worden.

Kies je voor betoveren, dan betaal je de kost van de gewenste betovering in goederen. Heb je niet genoeg goederen of wil je ze opsparen dan kan je ook deels in munten betalen. Let op: een bijkomende voorwaarde is dat de betovering moet matchen met de winkel (zelfde goed-icoon). Vanaf nu zal deze winkel dit extra goed ook produceren. Ter info: er is een maximum van 3 betoveringen per winkel. De opbrengst van zo'n betovering is ruwweg in 2 groepen in te delen. Ofwel directe punten (en eventueel een extra draak), ofwel een variabele return afhankelijk van je investering. Bvb een basiskost van 1 diamant en 1 fles: voor 1 zo'n set krijg je 0 punten, voor 4 sets (8 goederen in totaal dus) worden dat al 8 punten. Na de betovering mag je bovendien nog ALLE aanwezige draken activeren in een volgorde naar keuze. Dat is ook niet te versmaden.


 Zoals gezegd zijn er ook opdrachtkaarten die je tussentijds kan vervullen, de zogenaamde dagkaarten. Dit kan op eender welk moment tijdens je beurt. Je maakt ze gewoon bekend, betaalt een eventuele kost en incasseert de punten.

Je eindigt je beurt met een typische opkuisfase. Eerst worden eventuele nieuwe winkels geopend, dan pas je je handlimiet toe (max 6 drakenkaarten, max 7 fiches van elk goed, geen beperking van opdrachten) en vul je de markten aan. Is de drakenstapel of de betoveringstapel op, dan eindigt het spel maar niet nadat iedereen (inclusief de huidige speler) nog 1 nabeurt heeft gehad. Daarna worden nog alle finale opdrachten gescoord (de nachtkaarten) en wie dan de meeste punten heeft is de winnaar.


 Flamecraft geeft als eerste indruk een kinderspel te zijn maar dat is het beslist niet. Ik zou het eerder bij de betere familiespellen klasseren. Het kleurrijke en cartooneske artwork verbergt een solide verzamel- en puntensprokkelmechanisme dat elke spelliefhebber zal weten aan te spreken. De tactische diepgang en interactie is beperkt, het komt er eerder op aan om zo snel mogelijk de juiste goederen te verzamelen en die ene betovering te bemachtigen voor iemand anders ermee weg is. Maar in dit geval komt dat de vlotheid juist ten goede. Daarnaast zorgen de 2 soorten opdrachten voor een balans tussen kortetermijn- en langetermijndoelen. Prioriteiten stellen is daarom soms noodzakelijk. Laat de speelse presentatie je dus niet misleiden, met dit erg toegankelijke spel zal je je niet snel vervelen. Hoog tijd dus om enkele spelvrienden op het (speel)matje te roepen!

En wie tijdelijk zonder spelvrienden zit, kan het ook solo proberen.


Dit spel werd geschonken door Cardboard Alchemy en is vanaf december te spelen bij Het Geel Pionneke.

 


Aantal spelers: 1 - 5
Speelduur: 60 min
Leeftijd: vanaf 10 jaar


Reacties

Populaire posts