Echt Spitze

Echt Spitze of puntscherp, het puntje van je potlood zal zeer scherp geslepen moeten zijn om dit spel te kunnen spelen. De bedoeling is om je spelersblaadje - waarvan elke speler er één krijgt - te vullen met kruisjes, en dan nog wel aan beide zijdes tegelijk. Dit doe je met de bedoeling om meer punten te scoren dan je tegenstanders.

De spelers kiezen eerst welk level ze willen spelen door een bladje te kiezen van level 1,2 of 3. Op het blad staat een raster van 5 op 5 vakjes, op elke zijde. Elke rij en kolom is genummerd van 1 tot 5. Verschillende vakjes bevatten symbolen zoals fruit, bloemen of edelstenen, al dan niet in een zeepbel.

De actieve speler mag dobbelen met 4 tot 6 dobbelstenen, afhankelijk van het aantal spelers. Alle spelers kiezen dan om beurt een dobbelsteen en plaatsen deze op een overeenkomstige rij of kolom op hun blad. Dobbelstenen met een vraagteken zijn jokers en mag je eender waar plaatsen. De actieve speler mag nu kiezen of hij de 2 overgebleven dobbelstenen gaat herdobbelen, of zo laat liggen. Eenmaal dat gedaan is, mag elke speler een kruisje plaatsen op het kruispunt van de vorige gekozen dobbelsteen en 1 van de 2 dobbelstenen die in het midden liggen.
 

Als het vakje dat je doorkruist een symbool in een zeepbel is, mag je die zeepbel doorprikken en doorkruisen. Daarna draai je het blad om en zet je een kruis in het vakje waar je net door geprikt hebt. Vanaf nu speel je verder met deze kant van het blad. Pas als je nog eens een symbool in een zeepbel kunt doorprikken, mag je het blaadje omdraaien om daar verder te spelen. Gelukkig bevat het spel een zwart prikkussen, zodat je de tafel of de scherpe punt van je potlood niet beschadigd.

De linkerkant van het blad bevat een overzicht om te scoren. Telkens je een symbool kunt doorprikken, mag je daarvan een symbool aanduiden. De speler die als eerste alle symbolen van een bepaalde soort kan doorprikken, laat dit de andere spelers weten en mag dan een cirkel rondom de hoogste score zetten. Alle spelers die nadien alle symbolen konden doorprikken, krijgen de score die er vlak naast staat.

Bepaalde dobbelstenen bevatten een x naast het getal. Koos je deze dobbelsteen, en je prikte in deze beurt geen zeepbel, mag je horizontaal, verticaal of diagonaal grenzend het vakje een extra kruis zetten. Dat kruis mag niet op een symbool komen te staan. Elke rij of kolom die vol staat met kruisjes leveren je op het einde van het spel 5 punten op. Dat kan je aanduiden door de ster achter de rij of onder de kolom te omcirkelen.

Het spel is ten einde zodra er een speler is die van 3 verschillende symbolen alles heeft verzameld. De spelers tellen hun score door de punten van verzamelde symbolen op te tellen met 5 punten voor elke volle rij of kolom, aan beide zijdes van het blad! Voor elk symbool dat je doorkruist had, maar waarvan het setje nog niet volledig was, krijg je 1 punt. De speler met de hoogste score wint.

In level 2 zitten bijenkorven, en telkens je een kruis zet over een korf, zullen de bijen de andere spelers aanvallen. Die spelers mogen dat vakje niet meer aanduiden en kunnen bijgevolg die rij en kolom niet meer afmaken. Bij level 3 zal je tetris-achtige figuren moeten maken met de gezette kruisjes.

Echte Spitze is weer eens een leuk en origineel roll & write spelletje, dat ideaal is als vuller tussen 2 zwaardere spellen, of gewoon om eens op café te spelen.

Dit spel is geschonken door Schmidt Spiele en  is vanaf december te spelen bij Het Geel Pionneke.


Aantal spelers : 1 - 4
Leeftijd : vanaf 8 jaar
Speelduur : 20 minuten

Reacties

Populaire posts