Die Baumeister von Köln

 


Die Baumeister von Köln voert ons terug in de tijd naar de periode tussen de 10e en 13e eeuw waarin er volop Romaanse kerken werden gebouwd in de stad Keulen (of wat dacht je anders). De spelers zijn bouwmeesters die letterlijk hun steentje bijdragen aan de verschillende bouwopdrachten (zo'n 12 in totaal). Dat steentje moeten ze eerst ophalen aan de diverse stadspoorten en door de nauwe steegjes sjouwen naar een van de actieve werven. Wanneer een kerk af is, gaat het prestige en dus ook de punten naar degene die het meest heeft bijgedragen. Maar dat gaat niet zonder slag of stoot: er zijn ook karakterkaarten te bemachtigen waarmee je het leven van je tegenstanders aardig zuur kan maken. Wie als eerste het vooropgestelde aantal punten behaalt, wint (mogelijk) het spel.

Het spelbord toont de oude binnenstad van Keulen met zijn wirwar van smalle straatjes, de 12 bouwlocaties en de stadsmuur waar langs 5 poorten het bouwmateriaal wordt aangevoerd. De kerktegels worden op hun locatie geplaatst, en op 4 daarvan wordt aan de hand van een willekeurige trekking van kerkkaarten een hamertoken gelegd. Dit geeft aan dat deze werven actief zijn. Aan elke stadspoort wordt 1 witte steen gelegd. Deze hebben waarde 1. Daarnaast zijn er nog grijze en zwarte stenen beschikbaar, van respectievelijk waarde 2 en 3. Elke kerk heeft namelijk een specifieke constructiewaarde die met een combinatie van stenen bereikt moet worden. Nadat vervolgens de startvolgorde is bepaald zet de eerste speler zijn 2 karretjes op de posities gemarkeerd met 1, speler 2 op posities met 2 enz. Dan rest nog het schudden van de karakterkaarten en er kan begonnen worden.


 De spelers komen om en om aan beurt, waarbij een beurt altijd begint met een dobbelsteenworp. Deze worp bepaalt aan welke poort er een steen geleverd wordt. De ene dobbelsteen geeft de poort aan, de andere het type steen. Op voorwaarde natuurlijk dat er nog ruimte vrij is. Op elke dobbelsteen is er bovendien een vlak dat een andere functie heeft. Een ster op de type-dobbelsteen betekent sowieso geen levering, en de poortdobbelsteen heeft een symbool dat verwijst naar de karakterkaarten. In dit laatste geval is er uiteraard ook geen levering, maar mag de speler een karakterkaart trekken en onmiddellijk spelen, bewaren voor later of gedekt afleggen. Klein angeltje: als de speler al 3 kaarten had, moet hij eerst een kaart afleggen, het gaat dus niet op om een andere kaart te spelen en dan de nieuwe kaart op de vrijgekomen plaats te leggen. Ik kom later nog terug op het effect van de karakters.

Hierna mag de speler 4 acties doen, te kiezen uit volgende opties:

  • een kar 1 vakje bewegen: hierbij geldt de beperking dat karren elkaar niet mogen passeren in de straten, enkel op de aangegeven kruispunten en laad- en lospunten.
  • een steen opladen aan de stadspoort
  • een steen lossen aan een bouwwerf (en op je eigen bouwvak plaatsen)
  • een steen lossen aan de stadspoort (bvb om een steen van andere waarde te laden)
  • een bezoek brengen aan de bisschop in de Dom (=2 punten bij afgave van de bisschopskaart)

Merk op dat na lossen/laden/bezoeken de kar immobiel wordt en er geen verdere actie meer mee mag gedaan worden.

 

Als bij het bouwen het de eerste steen is die gelegd wordt, verdwijnt de hamer. Wanneer alle hamers zijn afgelegd, worden 4 nieuwe bouwwerven geactiveerd. Als de totale bouwwaarde van alle stenen exact overeenkomt met de constructiewaarde van de kerk (meer mag dus niet!) , is ze af. Er wordt dan gekeken welke bouwmeester de meeste waarde heeft bijgedragen. Deze mag dan de kerktegel (en de bijhorende punten) voor zich claimen. In geval van ex aequo gaat de tegel naar de bouwmeester die als laatste een steen heeft gelegd (van de ex aequo's wel te verstaan).

Tijdens je beurt mag je ook onbeperkt karakterkaarten spelen. Daar zitten zoals gezegd leuke effecten tussen. Ik ga ze niet allemaal opnoemen, maar deze greep geeft alvast een voorsmaakje van wat je mag verwachten:

  • abt/abdis: leg de juiste abt bij de juiste kerk (in je bezit) en scoor extra punten
  • notaris: verwerf alleenrecht voor het bouwen van een kerk naar keuze
  • saboteur: een speler naar keuze slaat een beurt over
  • vervalser: verwissel een gebouwde steen van een speler met een steen van jezelf in dezelfde kerk
  • gifmenger: een speler naar keuze heeft volgende beurt maar 2 acties in plaats van 4


 Het spel gaat in de eindfase zodra iemand een vooropgesteld aantal punten bereikt. De lopende ronde wordt dan nog uitgespeeld en wie dan de meeste punten heeft is de opperbouwmeester en wint het spel.

Die Baumeister von Köln is een vlot familiespel met eenvoudige regels en een duidelijk doel. Het is dan ook gauw uitgelegd zodat je snel kan beginnen spelen. De charme zit hem vooral in het mekaar saboteren door straten te blokkeren en het goed getimed uitspelen van karakterkaarten. Interactie is dus duidelijk aanwezig. Wat ook aanwezig is, is de geluksfactor. Enerzijds door de verschijning van de stenen (altijd leuk als een zwarte steen vlak naast je positie opduikt), en de karakterkaarten (zowel of je er krijgt en welke, bvb als je de bisschop trekt net als je de Dom passeert). Maar laat dat het spelplezier niet drukken, een beetje onvoorspelbaarheid is altijd welkom. Wat het bouwen betreft draait het meestal uit op zo snel mogelijk ergens een meerderheid te bekomen, waardoor de anderen afhaken. Hierdoor krijg je het effect dat elke speler zich gewoonlijk focust op 1 bouwwerf, waardoor het spel verandert in een stratenrace. Gelukkig zijn er nog de karakterkaarten die hier een beetje aan kunnen verhelpen waardoor het toch nog wat tactisch blijft. En om iemand echt te jennen kan je altijd nog een witte steen droppen als die op weg is met een zwarte steen om een kerk af te maken...

Kortom, zeker de moeite waard om eens te spelen.



Dit spel werd geschonken door Ornament Games en is vanaf december te spelen bij Het Geel Pionneke.

 


Aantal spelers: 2 - 4
Speelduur: 40 – 90 min
Leeftijd: vanaf 8 jaar


Reacties

Populaire posts