Dulce

 

De doos van Dulce (‘zoet’) spreekt meteen tot de verbeelding, net als de catchprase (A deliciously fun game) en het thema. Wie wordt er immers niet gelukkig van een lekker dessert of een zoet vieruurtje ? Ook de inhoud van de doos ziet er meteen prima uit: de spelborden zijn mooi geïllusteerd en de grondstoffenblokjes (cacao, koffie, pinda's, vanille en eieren) lijken zowaar echte karamelsnoepjes te zijn. 

Elke speler start het spel met een eigen spelersbord in een kleur naar keuze, met bijhorende kaarten, meeple en kippenmeeple. Elk spelbord bevat vier cafés (een per grondstof) en een aantal lege, beplantbare velden. Het scorespoor loopt rond het spelbord (de meeple geeft de stand ervan aan), terwijl de kip aan de buitenzijde van het spelbord ‘vrije uitloop’ heeft (de kip geeft het aantal kippen aan, waarover later meer).


Elke speler heeft een set van 24 dubbelzijdige (café/veld) genummerde kaarten. Eén speler (de leider) schudt zijn kaarten door elkaar, en legt vier kaarten ervan terug in de doos en legt de overige kaarten op een stapel met de cafézijde omhoog. De andere spelers sorteren hun kaarten op oplopende volgorde. Als alle grondstoffenblokjes in een pool binnen handbereik liggen, is Dulce klaar voor de start !

Het speldoel van Dulce is cafés met lekkernijen te bouwen, en uiteraard geen dessert zonder grondstoffen (die je zelf zal moeten planten). Dulce telt twintig spelrondes, die telkens opgedeeld zijn in drie fases. Ten eerste, de trekkingsfase. Hierin trekt de leider de bovenste kaart van zijn trekstapel en leest het nummer ervan voor. Hierna zoeken de andere spelers in hun stapel dezelfde kaart, waardoor iedereen met dezelfde kaart de ronde verderzet. Elke speler beslist in de volgende fase (actiefase) wel individueel wat hij met zijn kaart gaat doen.

Een eerste optie is een café bouwen: de cafézijde van de kaart geeft (naast een prachtige tekening van het café in kwestie) ook aan voor welk soort gebak/dessert het bekend staat, inclusief de benodigde grondstoffen om die lekkernij te maken.

Als de speler besluit de kaart te gebruiken om een café te bouwen, legt hij deze naast zijn spelersbord met de café-zijde naar boven. Om punten te scoren uit de cafés (tijdens de scorefase) moeten de spelers alle grondstoffenvelden op de "Café"-kaarten gevuld hebben.


De tweede keuze is een veld aan te leggen (en later grondstoffen erop te verbouwen): hiervoor plaatst de speler de kaart met de veldzijde naar boven in zijn spelbord (volgens bepaalde plaatsingsregels). Zo kan een veld over een ander veld (met erop verbouwde grondstoffen) geplaatst worden. Hierna belanden de grondstoffen van de onderste kaart opnieuw in de voorraad, maar mag de kipmeeple wel zoveel vakjes vooruit als er grondstoffen verdwenen zijn (‘de kip voeren’).

Laat je de kaart liever voor wat ze is, dan is er nog optie drie: gewassen oogsten. Hiermee verhuizen alle geplante grondstoffen naar de cafés. Niet gebruikte blokjes worden weggegooid en aan de kip gevoerd.Elke grondstof heeft drie niveaus. Deze worden aangegeven door het aantal ringen rond het icoontje van de grondstof. Drie ringen betekent dat de grondstof van de hoogste en zuiverste kwaliteit is. De ringen vertellen de speler eveneens - afgezien van de kwaliteit van de ingrediënten - hoe vaak het blokje grondstof kan worden gebruikt. Eieren kunnen niet geplant of geoogst worden hoor ik jullie al denken. Hier komt de kip weer ten tonele: als je de kip drie plaatsen terugzet creeër je zo één ei.
 

Nadat alle spelers hun actie uitgevoerd hebben is het tijd om te scoren: een café waarvan alle grondstofvakjes gevuld zijn levert een punt op. Door het strategisch verplaatsen van grondstoffen en het in een bepaalde volgorde overlopen van de cafés kan je je punten maximaliseren. Na de twintigste ronde zijn de handkaarten uitgespeeld en wint de speler met de meeste punten het spel.

Dulce bevat eveneens een solovariant: alle spelregels zijn hetzelfde, met als enige uitzondering dat je aan het eind van het spel je algemene succes bepaalt door je eindscore te vergelijken met een getallentabel, die de speler een overzicht van zijn algemene vaardigheidsniveau geeft.

Dit spel werd geschonken door Stronghold games en kan vanaf december gespeeld worden bij Het Geel Pionneke.


Aantal spelers: 1 - 4 spelers
Leeftijd: vanaf 14 jaar
Speelduur: 30 minuten

Reacties

Populaire posts