Onirim

 

Het doosje van Onirim schept meteen al sfeer op de speltafel: de spelers worden aangestaard door de doordringende ogen van het monster dat verschijnt uit de nacht. En laat dat net ook de setting van dit kaartspel zijn: Onirim speelt zich immers af wanneer de zon achter de horizon verdwenen is, en iedereen rustig slaapt… Hoewel, rustig ? Misschien beland je wel in een memorabele droom ? 

In Onirim nemen de spelers het op tegen het spel zelf. Maximaal twee spelers kunnen samen de uitdaging aangaan, maar Onirim is ook prima geschikt als éénspelersspel. Alleen of met een medespeler, het doel blijft hetzelfde: jullie zijn slaapwandelaars die verloren gelopen zijn in een mysterieus labyrint, waaruit jullie op tijd (voor je droomtijd erop zit) zullen moeten ontsnappen door de juiste deuren te ontdekken, of jullie blijven voor eeuwig in het labyrint gevangen… Het spel eindigt als alle acht deurenkaarten open op tafel gespeeld worden. Maar let op, er zit een addertje onder het gras: de nachtmerriekaarten zullen proberen jullie van het juiste pad te brengen ! 


Het spel bestaat uit een set van kaarten locatiekaarten (tuin, bibliotheek, aquarium, observatorium) die door elkaar geschud worden en, samen met acht ‘deurenkaarten’ (twee per locatie) en tien ‘nachtmerriekaarten’ de trekstapel vormen. Elke speler neemt vijf kaarten op hand (locatiekaarten, andere kaarten worden aan het begin van het spel apart gelegd en opnieuw door de trekstapel geschud).

Ook tijdens het spel kan het gebeuren dat bepaalde kaarten opnieuw door te trekstapel geschud moeten worden. Hiervoor worden ze tijdelijk apart gehouden op de ‘limbo’ stapel, en belanden ze aan het einde van de spelbeurt weer doorheen de trekstapel.
 

Een spelbeurt bestaat uit drie fasen: speel (of verwijder) een kaart uit je hand, vul je hand weer aan tot vijf, en schud de limbostapel onder de trekstapel. Een locatiekaart uit je hand spelen vormt het labyrint waarin jullie ronddolen: leg deze kaarten steeds op een rij, rekening houdend met de plaatsingsregels. Zo mag een nieuwe kamer niet hetzelfde symbool (zon, maan, sleutel) hebben als de vorige kaart.

Speel je de derde opeenvolgende locatiekaart van dezelfde kleur ? Dan verdien je de overeenkomstige deurenkaart (en mag je deze uitzoeken uit de trekstapel). Verwijder je een kaart (zon of maan) uit je hand ? Dan vul je je hand meteen terug aan tot vijf. Gooi je een sleutelkaart weg ? Dan mag je de bovenste vijf trekstapelkaarten bekijken, er een weggooien en de overige vier in volgorde naar keuze op de trekstapel leggen.

Je hand aanvullen tot vijf impliceert mogelijke acties: en locatiekaart neem je gewoon op hand. Een deurenkaart mag je onmiddellijk open voor je spelen als je een sleutelkaart van dezelfde kleur opoffert en een nachtmerriekaart dwingt je om een sleutelkaart uit je hand of een opengespeelde deurenkaart uit het spel te verwijderen. Andere opties zijn de locatiekaarten van de bovenste vijf trekstapelkaarten verwijderen, of heel je handkaartenset moeten vervangen.


Jullie tocht door het labyrint gaat verder tot de trekstapel leeg is, dan zit de droomtijd er onherroepelijk op. Hebben jullie daartegen nog niet alle acht deurenkaarten gevonden of gespeeld, dan zijn jullie gedoemd om eeuwig in het labyrint te blijven dwalen. Is jullie slaapwandeltocht succesvoller en slagen jullie er wel in om de acht deuren open te spelen ? Dan stopt het spel onmiddellijk en hebben jullie Onirim verslagen !

Onirim is een vermakelijk spelletje met een leuk, getekend artwork dat garant staat voor een kwartiertje spelplezier. En krijg je er niet genoeg van, dan biedt de doos een aantal leuke extra’s. Met name zeven mini-uitbreidingen die stand-alone of in combinatie met het basisspel gespeeld kunnen worden. En die beloven, met klinkende namen als ‘The book of steps lost and found’ of ‘Happy dreams and dark premonitions’ een hoop nieuwe spannende avonturen. Nog steeds niet uitgespeeld ? Onirim bestaat ook als app, waarmee je virtueel op pad gaat in het labyrint !

Dit spel werd geschonken door Inpatience en kan vanaf december gespeeld worden bij Het Geel Pionneke.


Aantal spelers: 1 - 2 spelers
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Speelduur: 15 minuten

Reacties

Populaire posts