Clever 4 ever


Voor jullie ligt de jongste telg uit de Clever serie. Het populaire dobbelspel kent zo zijn vierde variant. 
Wie het spel al kent, kan de eerste vier bladzijden van het spelregelboekje overslaan. Het basisprincipe wijkt namelijk niet af van de vorige drie spellen. Voor wie het niets zegt, de basisregels in een notendop. 

Bepaal wie er startspeler wordt. Deze persoon werpt alle zes de dobbelstenen. Per worp mag hij één dobbelsteen apart leggen. Het cijfer kruist hij af in de overeenkomstige kleur op zijn blaadje en voert eventueel een bijbehorende actie uit. Let erop dat de overige dobbelstenen met een lagere waarde deze ronde niet meer te gebruiken zijn door de actieve speler. De speler legt deze dobbelstenen af op het zilveren schaaltje. (Aan de binnenzijde van de doos). Als hij drie keer geworpen heeft en drie dobbestenen af heeft kunnen kruisen, mogen de passieve spelers nog één dobbelsteen kiezen van het schaaltje. Door je dobbelstenen zo gunstig mogelijk weg te leggen, komen er meer acties beschikbaar, wat soms een ware kettingreactie veroorzaakt. Dat is het leuke aan het Clever principe. Per ronde (het aantal rondes is dat gespeeld wordt, hangt af van het aantal spelers), ontvangt iedere speler en extra actie, bijvoorbeeld één keer opnieuw werpen of een extra dobbelsteen nemen. De witte dobbelsteen geldt als jokerkleur. 
Dit was in een notendop hoe de basis van Clever eruit ziet.  


Welke dobbelacties kun je in clever4ever verwachten?
De gele dobbelsteen, wordt in drie rijen neergezet. De bovenste rij dient van links naar rechts in oplopende getallen gevuld te worden.
De tweede gele rij, levert op het einde minpunten op, maar geeft je wel direct een bonus als je een getal invult. 
De derde rij levert aan het einde pluspunten op. Let erop dat alle rijen altijd van links naar rechts gevuld moeten worden. 

Bij het blauwe veld, dient zoals altijd de witte dobbelsteen betrokken te worden. Ditmaal geeft de blauwe dobbelsteen de kolom aan en de witte dobbelsteen de rij. Het snijpunt, vormt het getal dat je af mag strepen. Heb je twee afgekruiste getallen in een rij, dan ontvang je de bonus afgebeeld aan het einde van de rij. Heb je twee afgekruiste vakjes in een kolom, dan ontvang je het getal in de ster op het einde van het spel als punten. 

De grijze categorie, geeft je een tetris gevoel. Je begint altijd bij één van de rode omrande vakjes. vervolgens moet je alle aangesloten vakjes van één kleur met één worp kunnen vullen. Heb je een te lage worp, dan mag je ze niet aankruisen. Heb je een hogere worp dan het aantal afgebeelde vakjes, dan mag dit wel. Slaag je erin alle vakjes van één kleur te bemachtigen, dan verdien je een vos. De volle kolommen leveren aan het einde ook punten op. 

De groene dobbelsteen, geeft je de mogelijkheid om twee getallen in een driehoek te plaatsen. Het eerste getal levert je de bonus op, als je het tweede getal in een driehoek plaats, krijg je de som van de twee getallen als punten voor de eindtelling. Je mag geen driehoek overslaan.  

Als laatste de roze dobbelsteen. Deze geeft punten naar gelang het aantal ogen op de dobbelsteen. een één levert niet zo veel op, terwijl bijvoorbeeld een vier, vier punten oplevert op het einde van het spel. Bij een vijf mag je de bonus gebruiken, als die eronder afgebeeld staat. 

Je zult zien dat Wolfgang Warsch erin geslaagd is om weer een ander gevoel te geven aan deze Clever variant. Je zou kunnen zeggen dat er wat meer geluk in zit, ten opzichte van de voorgaande spellen. Maar dit bederft het spelplezier niet. Het speelt vlot weg, zeker met twee spelers. Ik heb wel het idee dat je meer zou willen doen, maar dat de tijd ontbreekt. Het motortje komt voor mijn gevoel wat minder goed op gang. Dit uitte zich ook in mijn score, 138. Ik vond het niet slecht, maar als je de opsomming in het spelregelboekje erbij legt, is het bedroevend. Want wat vindt men van een score onder 179 punten? Laten we het ergens anders over hebben...
Pas bij een score van meer dan 450 punten, heb je een Clever 4 ever niveau bereikt. 
Tsja, nog eens oefenen dan maar. En dat is zeker geen straf. 
 
Het wachten is nu op de Clever Bix box, zodat de echte liefhebbers vier verschillende potjes na elkaar kunnen spelen en zich op die manier twee uur lang kunnen vermaken met zes gekleurde dobbelstenen, een paar scoreblokken en een potlood. 

Aantal spelers: 1-4
Leeftijd: vanaf  8 jaar
Speelduur: 30 minuten


Dit spel is geschonken door Schmidt Spiele
Clever 4Ever is binnenkort te spelen bij Het Geel Pionneke
Clever 4Ever is te koop bij spelmagazijn.be met 10% korting voor leden van Het Geel Pionneke

Reacties

Populaire posts