Orichalcum
Een nieuw spel van Bruno Cathala en Johannes Goupy. Bij de naam Bruno Catala denken we onmiddellijk aan de andere spellen van zijn hand zoals Kingdomino, Clyclades en Dice Town. Met deze Orichalcum is er weer een nieuwe parel onder de spellen.
We begeven ons richting Griekenland, meer bepaald Atlantis. Het orakel heeft voorspelt dat Atlantis onder water zal verdwijnen. In dit spel krijg je de opdracht om nieuw land te zoeken om zo de beschaving te redden. Tijdens je tocht zal je nieuw land ontdekken, gebouwen en tempels bouwen, orichalcum produceren, kan je in de gunst komen van Titanen en zal je Hoplieten trainen die je kan gebruiken om te vechten tegen machtige monsters.
Orichalcum is een spel zoals ik er lang geen meer gespeeld heb. In dit spel is het aantal spelronden niet vast bepaald. Het spel wordt gespeeld totdat één speler 5 overwinningspunten heeft en alle monsters op zijn eiland gevangen zijn. Het kan dus best zijn dat jij mooi aan de leiding bent met 4 overwinningspunten en dat je denkt de overwinning is zo binnen. Maar vergis je niet, er zit zoveel in het spel dat voor je goed en wel beseft een andere speler plots een groot inhaalmaneuver kan doen en zo alsnog de winnaar wordt. Spanning tot het einde gegarandeerd.
Laat ons eerst beginnen met het materiaal en de opzet van het spel.
Elke speler krijgt een eigen eilandbord waarop men nieuw land kan ontdekken. Dit eilandbord is tweezijdig. Een makkelijkere en een moeilijkere kant. Elke speler kan zelf bepalen welke kant hij kiest. Zo kan het zijn dat een andere moeilijkheidsgraad bij de verschillende spelers zit. Voor een eerste spel adviseren we uiteraard de makkelijkere kant. Op het eilandbord staan al vooraf getekende cirkels waarop je terreintegels kan plaatsen. 3 van deze cirkels zijn havens.
Samen met je eilandbord krijg je ook onmiddellijk je eerste terreintegel, zijnde de metropolistegel. Deze tegel moet je in het begin van het spel, voor je de actie “plaats een terreintegel” uitvoert, op een cirkel met een haven plaatsen. Deze tegel vormt dan ook de starttegel waar alle andere terreintegels die je later krijgt op moeten aansluiten. Door het plaatsen van deze starttegel ontvang je nog extra materiaal zoals Hoplieten, die je kan trainen en klompjes Orichalcum. Voor beide materialen is er op je spelersbord, naast je eiland, plaats om deze te stockeren.
Bij het begin van spel heeft ook elke speler een Hopliet en een klompje Orichalcum gekregen. Dit betekent dat na het plaatsen van je starttegel je al onmiddellijk één of meerdere Hoplieten of Orichalcum hebt. Deze Hoplieten heb je onder andere nodig om te vechten tegen monsters en met de klompjes Orichalcum kan je een medaillon smeden.
In het spel kiest elke speler een actiekaart, deze actiekaarten worden op een actiebord gelegd, de zogenoemde markt.
Een actiebord wordt in het midden van de tafel gelegd. Op dit actiebord worden de actiekaarten uitgestald . Op elke actiekaart staat een actie afgebeeld en een cirkel die de grote van een terreintegel bepaald. Terreintegels zijn er in grote 1, 2 en 3 cirkels en kunnen bestaan uit bos, woestijn, bergen, lagunes en vulkanen. Op elke actiekaart wordt willekeurig een terreintegel van de juiste grote geplaatst.
Indien er een vulkaantegel zichtbaar is wordt er ook onmiddellijk een monsterfiche uit de zak getrokken en op de tegel van de vulkaan gezet. Vulkanen brengen altijd monsters mee.
Daarnaast zijn er ook gebouwen en tempeltegels die je in je beurt kan bouwen. Elk van de gebouwen heeft zijn eigen doel, zoals bijvoorbeeld Orichalcum produceren, extra Hoplieten aanwerven enz.
Bij elke ronde worden er ook een aantal gebouwen klaargelegd op het bouwbord die in die ronde gebouwd kunnen worden. Op het bouwbord staan de vier terreinsoorten bos, bergen, woestijn en lagune. Elk gebouw ligt op 1 van deze terreinen en dit bepaald ook het terrein waarop je het gebouw op jouw eilandbord moet plaatsen. Vulkanen tellen als joker, maar let op als een vulkaan nog een monster bevat mag er niet gebouwd worden op de terreinen die naast de vulkaan liggen.
Zoals dat gaat in tijden van Orakels zijn er ook Titanen. Elk terrein heeft zijn eigen Titaan, zo heb je dus een Titaan voor het bos, voor de woestijn, voor de bergen en de lagune. Alle vier de Titanen worden beschikbaar gelegd voor de spelers.
En als laatste voor de opzet van het spel zijn er ook nog de gevechtsdobbelstenen die je nodig hebt om de monsters van de vulkanen te verslaan.
Nu alles is opgezet kan het spel starten. Een ronde bestaat altijd uit 4 fases. De startspeler gaat eerst en zodra de startspeler de 4 fases gespeeld heeft is de volgende speler aan de beurt.
Een ronde gaat als volgt:
Kies een actiekaart van het actiebord. Deze actie is verplicht. De twee linkse actiekaarten zijn gratis, voor de andere moet je 1 of 2 Hoplieten afgeven. Zodra je de actiekaart neemt, neem je ook de terreintegel die op deze kaart gelegd is. Na het nemen van de kaart schuif je alle kaarten op naar links. Belangrijk er wordt niet aangevuld, dit gebeurd pas bij de start van de volgende spelbeurt (nadat dus iedereen geweest is) Dit betekent wel dat de kaarten misschien goedkoper worden voor de andere spelers, maar er is ook minder keuze. Bij twee spelers neemt de startspeler een kaart weg uit het actiebord, zodat de andere speler nog minder keuze heeft.
De terreintegel plaats je verplicht op je eilandbord. Deze tegel moet je aangrenzend plaatsen aan een andere terreintegel die al op je eiland ligt. Plaats je de tegel op een haven dan krijg je hiervoor onmiddellijk een Hopeliet en een klompje Orichalcum. Als je door het plaatsen van de tegel een terreinsoort aansluitend maakt van drie of meer cirkels dan krijg je ook onmiddellijk de Titaan van dat domein. En dat laatste is belangrijk, deze Titaan telt mee als overwinningspunt. Maar let wel op, de Titanen gaan zeer snel naar andere spelers, zodra iemand terug een terreinsoort aansluitend maakt van drie of meer loopt de Titaan al over naar de ander speler. Vaarwel overwinningspunt. En je kan ook maar 1 Titaan gelijktijdig in je bezit hebben. Hier is een uitzondering op, maar dit zal je spelenderwijs ontdekken met de kracht van de gebouwen.
Elke Titaan heeft ook zijn eigen krachten, deze kracht kan je éénmalig gebruiken. Zodra gebruikt draai de fiche om. Stel dat je zelf terug een terreinsoort van deze Titaan van drie of meer cirkels maakt dan blijft de titaan bij jou en mag de fiche terug activeren zodat je terug gebruik kan maken van de kracht van de titaan.
Na het plaatsen van je terreinkaart kan je als je wil de actiekaart uitspelen. Mogelijke acties zijn, Orichalcum produceren (dit doe je voor alle mijngebouwen op je eiland), Hoplieten trainen (elke kazerne gebouw geeft je 1 Hopliet), monsters vangen ( elk monster heeft een eigen kracht, door te werpen met dobbelstenen kan je het monster verslaan) en bouwen. Bouwen heeft een grote kracht, je kan niet alleen kleine gebouwen bouwen, maar als je vier aangrenzende in diamantvorm verschillende terreinsoorten hebt kan je een tempel bouwen. Een vulkaan telt hier als joker. Deze tempel is een overwinningspunt. Je kan ook 5 Orichalcum klompjes inleveren voor een medaille, deze medaille is ook een overwinningspunt waard.
Om te winnen kan je dus medailles maken, tempels bouwen en een titaan in je bezit hebben. Heb je als eerste 5 overwinningspunten en geen monsters meer dan ben jij de winnaar.
Is er nog geen winnaar dan begint een nieuwe beurt de actiekaarten en het bouwbord worden aangevuld en de startspelerfiche gaat naar de nieuwe startspeler, zijnde de persoon met de meeste Hoplieten.
Wij hebben als club een speciale versie: als startspelersfiche hebben een echte metalen medaille. We speelden het spel met 2 spelers, en we moeten zeggen ook voor twee spelers zit er voldoende in, om toch elkaar de loef te willen afsteken. Welke actiekaart of terreintegel gun je de andere zeker niet ? Hoe kan je snel een Titaan terug afsnoepen ? Bij een spel met twee spelers wisselt de startspeler elke ronde.
Al vanaf de eerste paar beurten probeer je zoveel mogelijk acties als mogelijk uit te voeren, waarbij je steeds goed moet opletten dat je altijd goed voorzien blijft van Hoplieten en Orichalcum. Als je deze hebt, kan je iets meer vrijheden veroorloven en het spel meer naar je hand zetten.
De grote kracht zit in het bouwen van de juiste gebouwen en om de juiste Titaan te hebben bij het uitvoeren van de actie. Stel dat je de pech hebt om telkens vulkanen te moeten nemen, omdat je niet veel Hoplieten hebt om actiekaarten te kopen en je bent in het bezit van het hospitaal waarbij je bij een gevecht je Hoplieten terug kan halen naar de voorraad. Of je hebt een gebouw waarbij je voor een extra actie je een verslagen monster minder moet afgeven, dan kan dit wel eens in je voordeel uitdraaien.
Bij ons werd de strijd om de Titanen fel gevoerd, waardoor dus het extra overwinningspunt telkens op en af ging. Je moet zeker het bord van je tegenstander goed in de gaten houden. Welke terreintegel heeft hij graag, welke actie gaat hij willen uitvoeren, hoe kan hij een extra overwinningspunt halen en heel belangrijk kan jij dat voorkomen en zelf zorgen voor je eigen overwinningspunten. Zodra het vijfde overwinningspunt behaald is en er geen monsters meer zijn is de buit binnen, maar voor de tegenspeler extra zuur want bij ons was de stand 4 tegen 4. En zodra het vijfde punt binnen was, was de vraag onmiddellijk om nog een spelletje te spelen.
Aangezien de regels eenvoudig zijn speelt het spel zeer vlot. De beurten gaan ook zeer snel. Je voelt de spanning aan de speeltafel. Echt een aanrader om te spelen.
Dit spel is geschonken door Hot Games / Oberonn en is vanaf februari te spelen bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers : 2 - 4
Leeftijd : vanaf 10 jaar
Speelduur : 45 - 60 minuten
Reacties
Een reactie posten