Captains' War
Wie ooit eens een piraat wou zijn kan dit met dit spel. Je bent namelijk een piratenkapitein op een
missie voor reputatie, je mag jezelf en je toekomstig schip een naam geven. Tijdens het spel ga je
een sterke reputatie opbouwen voor de ultime zeeslag. Dit doe je door het verzamelen van middelen
en goud. Je verfraait jezelf met attributen die een legende van de 7 zeeën waardig zijn, koopt een
sterk schip voor de aanvallen en verzwakt je tegenstander. De meest gerenommeerde piraat wint.
Voor je kan beginnen geef je iedereen een spelblad en een pen. Op het blad staat het startkapitaal
aangeduid, dit verschilt met het aantal spelers. De persoon die als laatste op een boot is geweest is
de eerste actieve speler. Deze wisselt na elke spelbeurt. Een spelbeurt bestaat uit 3 delen: de
plunderfase, de commandofase en de aanvalsfase. Tijdens de plunderfase rolt de actieve speler de 6 dobbelstenen, hij legt er 1 opzij, tijdens deze beurt
kan niemand buiten de actieve speler voor deze dobbelsteen kiezen. Dan kiezen alle spelers 2
dobbelstenen en kleur de rode vakjes in voor de rode dobbelsteen en duid voor de gele, blauwe of
zwarte aan wat er gegooid is. De actieve speler kan dus uit 6 dobbelstenen kiezen, de overige
spelers kiezen uit de 5 dobbelstenen die niet apart zijn gelegd. Er kunnen meerdere spelers dezelfde
dobbelsteen kiezen.
Tijdens de commandofase koop je grondstoffen, voer je 1 overname uit en gebruik je goud voor
piraten aan te werven. Attributen en boten worden zijn gerangschikt van boven naar beneden en
moeten in die volgorde verworven worden. Elke speler mag slechts 1 van de volgende aankopen
doen per beurt: een piratenattribuut kopen of van boot wisselen. Om dit te kunnen doen moet je de
benodigde middelen in bezit hebben. Deze moet je doorkruisen (zijn niet meer in je bezit) als
betaalmiddel, je mag deze verwerving aanduiden bij het gekochte item. Je kan 3 munten betalen
voor een grondstof naar keuze, het kan er voor zorgen dat je een verwerving kan doen. Elke
verwerving kost grondstoffen en levert reputatiepunten (RP) op. Recruteerbare piraten worden
voorgesteld door een wapen en krijgen een sterkte van 1 tot 6, links daarvan staat de
recruteringskost. Als je betaald hebt (doorstrepen van je geld + zwarte dobbelsteen met symbool),
omcirkel je het meest linkse vrije symbool ter aanduiding van je piraat. Je krijgt de hoogste bonus
als je als eerste de 4 attributen of boten hebt, je krijgt direct 6 RP, de rest doorstreept de 6 RP op hun
blad.
Bij het rode spoor heb je slotjes en winsten, de slotjes kunnen geopend worden door de attributen of
de boten erlangs te kopen, zolang dit niet het geval is kan je niet verder geraken op dat spoor. Als je
het bolletje bij een winst kleurt, mag je dit op je blad aanduiden en is dit in je bezit. Op het
botenspoor heb je ook nog bonussen voor de aanval of verdediging.
Als iedereen gedaan heeft met de aanwerving begint de aanvalsfase. Alleen de actieve spelers kan
aanvallen en kiest een tegenstander. De actieve speler duidt het aanvalssymbool aan en de
tegenstander het verdedigingssymbool, telkens het bovenste beschikbare. De aanvaller zet 1 tot 3
piraten in (tenzij de aanvalsbonus is aangeduidt, dan moet dit niet, deze telt voor 1). Schrijf in het
geheim de sterktes van de piraten op die je wil gebruiken, de tegenstander mag kiezen of deze
piraten inzet of niet. De winnaar mag kiezen voor 5 munten stelen van de verliezer (indien deze er
geen 5 heeft verliest die al zijn munten en de winnaar krijgt er toch 5 bij) of 2 rode bolltjes
aanduiden op 1 van de sporen naar keuze (wel rekening houdend met de slotjes). Bij een gelijke
stand wint de verdediger tenzij iemand wapenmeester is geworden tijdens het avontuur (zie
kaarten). Kleur de gebruikte piraten in, zij behoren niet meer tot de bemanning. Als je te weinig
aanvalt verlies je op het einde punten, want piraten zijn gewend om elkaar uit te dagen, anders
krijgen ze geen respect.
De verdediger omcirkeld het anker naast de aanvalslijn, want deze kan niet
meer aangevallen worden, tenzij deze zelf aanvalt of de aanvaller terug de actieve speler is (kleur de
cirkel in, tip: schrijf de naam van de aanvaller op). Na deze fase is een spelbeurt gedaan. De actieve
speler schuift 1 plaats op en alles begint opnieuw en dit tot 1 speler heeft deelgenomen aan 5
gevechten of een speler een 2de commando bonus krijgt of iemand zijn laatste goud omcirkeld op
zijn blad. Er vind een ultieme zeeslagplaats met alle overgebleven piraten van elke speler.
Alle punten worden opgeteld, wie de meeste heeft wint. Bij een gelijke stand kijk je naar de punten
bij de ultieme zeeslag. Als deze ook gelijk is winnen meerdere spelers.
Er zijn nog extra regels voor een duel en solospel. Bij een duel kan je niet 2 keer na elkaar
aangevallen worden, de ankers worden niet gebruikt en enkel de eerste 2 punten bij de
puntenverdelingen tellen mee.
Bij een solospel is fase 1 en 2 hetzelfde, fase 3 niet, maar je gaat alle scoreplaatsen in 2 verdelen en
je speelt voor jezelf en je tegenstander. Duid de voorraad en de aankopen van je tegenstander met
een vierkant aan en voor het rode spoor gebruik je 2 verschillende strepen (/ en \) die samen een
kruis vormen om aan te duiden waar je zelf en je tegenstander zitten. Je begint beide al met het vlot
in bezit. Er wordt geen dobbelsteen apart gelegd, er is een tabel om aan te geven welke
dobbelstenen voor je tegenstander zijn als je zelf gekozen hebt. Als je alles voor jezelf en je
tegenstander hebt aangeduid (je kiest altijd wat het meeste RP geeft en de hoogste sterkte als je moet
kiezen, wat de kost ook is, zolang die betaald kan worden) kan je aanvallen.
Als je tegenstander 1 piraat heeft rol je de 3 blauwe dobbelstenen. Als deze 2 dezelfde tekens heeft ben je zelf de verdediger, anders mag je zelf een aanval doen. Als je niet aanvalt, rol je de 6 dobbelstenen voor een nieuwe beurt. Als je tegenstander geen piraat heeft bij een aanval, krijgt deze een piraat gelijk aan de laagste sterkte van de piraat die je zelf hebt. Als jij geen piraat hebt, krijgt je tegenstander dezelfde piraat als jij bij je volgende aankoop. Jij kiest zelf je piraten, voor je tegenstander rol je de gele dobbelsteen 3 keer om te bepalen welke piraten deze inzet. Als er 3 keer gerold wordt voor een aanval van je tegenstander waarbij telkens geen piraat wordt ingezet, dan zet deze zijn laagste piraat in.
Het spel eindigt als er 5 gevechten zijn geweest, er geen geld meer aangeduid kan worden of als er 2 commando bonussen zijn gewonnen door dezelfde kapitein. Een extra regel voor het stoppen van het spel (enkel bij een solo spel) is dat als een speler een laatste grondstof aanduidt, als er dan nog een gevecht aankomt, kan enkel je tegenstander nog een piraat kopen met de hoogste sterkte (waarvoor hij munten heeft) voor de ultieme zeeslag. Deze vindt dan plaats en dan worden de punten geteld.
Dit spel werd geschonken door Bragelonne games en kan vanaf januari gespeeld worden bij Het Geel Pionneke.
Leeftijd: vanaf 12 jaar
Speelduur: 30 minuten
Reacties
Een reactie posten