Discordia
Laat jullie niet afleiden door de ietwat aparte, pizzadoosachtige verpakking van Discordia, we scoorden voor jullie in Essen immers een demoversie van dit prachtig uitgevoerde spel. Wat meteen duidelijk wordt als de doos opengaat: ze zit barstensvol spelborden, tiles, tokens en maar liefst 160 houten 'werkers' (zeelieden, handelaars, soldaten en boeren). Samen met dobbelstenen en een handleiding, en de speltafel ligt meteen goed vol.
Op naar het oude Romeinse Rijk (meerbepaald 49 voor Christus), waar de Rijn een belangrijke verbinding vormde tussen de Romeinse provincies Germania Superior en Germania Inferior. De militaire nederzettingen ontwikkelden tot burgernederzettingen en later tot steden gebaseerd op het Romeinse model. Het Romeinse Rijk is hoogtepunt, en dat willen de spelers het liefst zou houden: ze kruipen in de huid van gouverneurs, en proberen de grenzen (en de steden) dus te vrijwaren van aanvallen van de Germanen, en hun steden ondertussen verder uit te bouwen.
In deze steden speelt Discordia (godin van de twist) zich af: spelers krijgen vier jaar de tijd om in hun opdracht te slagen: keizerin Agrippina en haar zoon Nero zullen je acties inspecteren en aan het einde van het spel de meest succesvolle gouverneur eren. Het bijzondere aan deze jaren is dat ze niet uit vier, maar uit vijf seizoenen (spelbeurten) bestaan: lente - zomer - herfst - het aan de god Saturnus gewijde Saturnalia en winter).
In 'Discordia' ontwikkel je je stad door boerderijen, kazernes, verdedigingswerken, havens en markten te bouwen, en door handel te drijven met schepen. Zet je zeelieden, soldaten, kooplieden en boeren verstandig in (elke speler start het spel met vijftien willekeurige 'werkers' blind gegrabbeld uit de stoffen 'werkerszak'), voldoe aan decreten en zorg voor privileges - waarbij je altijd zorgvuldig te werk gaat zodat je stad niet te snel of te langzaam groeit. Heb jij aan het eind van het vierde jaar de best ontwikkelde stad, of slaag je er eerder in indruk te maken op de keizerin en het spel vroegtijdig te winnen ? Wanneer een speler doorheen het spel zijn laatste werker inzit (en zijn reserve dus leeg is) wint hij onmiddellijk. Anders wint de speler met de minste werkers in de reserve aan het einde van het vierde jaar het spel.
Een stad ontwikkelen gaat niet op 1-2-3, en dus is het logisch dat een spel als Discordia, waarin er veel opties, acties, secundaire acties, spelborden, tiles en tokens zijn een uitgebreide handleiding heeft. Deze is echter duidelijk opgesteld, dus zet jullie er even aan, test het spel zeker een keertje uit, en jullie zullen meteen beamen dat die mooi uitgevoerde spel garant staat voor een dik uur spelplezier. Bouw je liever solo aan je eigen stukje Romeinse Rijk ? Ook aan die optie is gedacht: Discordia bevat ook een solospelervariant.
Dit spel werd geschonken door Irongames en kan vanaf januari gespeeld worden bij Het Geel Pionneke.
Leeftijd: vanaf 12 jaar
Speelduur: 60 - 90 minuten
Reacties
Een reactie posten