Dominations: Road to Civilization


Als je de doos van Dominations: Road to Civilization oppakt, dien je uit te kijken dat je je niet vertilt. Op dat moment weet je eigenlijk al dat je te maken hebt met een spel dat je niet zomaar even tussendoor speelt. Aan het begin van het spel, begin je met een kleine stam. Doel is, om je stam te ontwikkelen tot een toonaangevende beschaving die vele eeuwen later nog door iedereen wordt herinnerd, en misschien zelfs nog wordt geĆ«erd. 

Het spel speelt over drie tijdperken, en ieder tijdperk op zich duurt weer 5 beurten. Je hebt in dit spel dus slechts 15 beurten tot je beschikking. 


Afhankelijk van de stam die je speelt, krijg je vijf verschillende doelen die je probeert te bereiken voor het einde van het spel. Een beurt bestaat uit drie verschillende fases. Deze zijn:

  1. Groei.
    Tijdens zijn beurt, moet een speler een driehoekige landtegel plaatsen aangrenzend aan een andere tegel. Door het plaatsen van deze tegel, vergaart hij verschillende soorten kennis. In totaal zijn er zes verschillende soorten kennis. Handel (geel), Vakmanschap (oranje), Kunst (blauw), Wetenschap (groen), Politiek (rood) & Religie (paars). Op iedere tegel staat op iedere hoek een kleur afgebeeld. Het aantal kennispunten dat je verzameld is een kwestie van het tellen van de kleuren die op de hoeken staan afgebeeld. Je dient ook de hoeken mee te tellen van de aangrenzende tegels. Als je twee gelijke kleuren tegen elkaar aan hebt geplaatst, krijg je een extra kennispunt voor die kleur. In het midden van de tegel is een kamp in een kleur afgebeeld. Ook hiervoor krijg je een kennispunt. 
    Slaagt een speler erin om een hexagon te voltooien, dan krijgt hij alle zes de kennispunten die in het midden van de hexagon zijn afgebeeld. 


  2. Bouwen.
    Tijdens deze fase mag de speler een stad bouwen of bijdragen aan de bouw van een monument. Een stad wordt gebouwd op een vrij kamp in het midden van een tegel. Dit kan ook een andere tegel zijn dan degene die in de vorige fase is geplaatst. De kosten voor het plaatsen van de stad zijn kennispunten in de kleur van het kamp. Hoeveel kennispunten er betaald dienen te worden is afhankelijk van welk niveau de stad is. Een nieuwe stad is altijd van niveau 1 en kost drie kennispunten. In een latere beurt kan deze stad opgewaardeerd worden tot niveau 2 of zelfs niveau 3. De kosten hiervoor zijn respectievelijk 6 & 9 kennispunten in de kleur van het kamp waarop de stad zich bevindt.

    Een speler kan ook kiezen om bij te dragen aan de bouw van een monument. Alle spelers kunnen een bijdrage leveren aan de bouw van het monument. De kosten voor de bouw aan een deel van een monument zijn aangegeven op de kaarten die bestemd zijn voor het monument. De kaarten dienen op volgorde te worden gebouwd.

  3. Ontwikkeling.
    In de derde en laatste fase kan een speler er voor kiezen om vaardigheden te ontwikkelen die de pijlers van zijn beschaving worden. Deze vaardigheden zijn afgebeeld op vierkante kaarten, en worden nadat ze zijn gekocht in de 'ontwikkelingsboom' van de speler geplaatst. Iedere vaardigheid geeft weer voordelen die in latere beurten gebruikt kunnen worden om de eigen stam sneller en beter te laten ontwikkelen. 
    Een speler kan er ook voor kiezen om een vaardigheid op te waarderen. Deze geeft uiteraard betere voordelen dan de basiszijde van de vaardigheid. Sommige vaardigheidskaarten leveren ook overwinningspunten op. 

Iedere speler begint met de basisvaardigheid van vuur in hun ontwikkelingsboom. Het vuur geeft als voordeel dat je twee kennispunten kunt verruilen voor een kennispunt in een andere discipline. Deze kaart is ook de basis voor de 'ontwikkelingsboom' van de speler. 

Dit is in het kort het verloop van het spel. Het mag duidelijk zijn dat dit een engine-builder pur sang is. Een beurt kan lang duren, omdat je al snel genegen bent om alle mogelijkheden door te rekenen. Als je daar niet van houdt, kun je dit spel beter links laten liggen. Is het wel je ding, en je vindt het niet erg om te moeten wachten tot het moment dat je weer aan de beurt ben, dan is Dominations: Road to Civilazation een pareltje om je vingers bij af te likken. 

Aantal spelers: 2-4
Leeftijd: Vanaf 13 jaar
Speelduur: 80-160 minuten


D
it spel is geschonken door Holy Grail Games
Dominations: Road to Civilization is te spelen bij het Geel Pionneke

Reacties

Populaire posts